|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
padawan
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Rosesermoni for de flinkeste elevenehttp://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=145322
|
|
|
#2 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Rosesermoni for de flinkeste eleveneJeg ser ingenting galt i å belönne de som streber etter å gjöre det bra. Og der ligger mitt synspunkt nettopp i ordety streber: jeg vil mye heller belönne innsatsviljen enn straight A's. Ingen ser dyslektikerne som sitter 6 timer med lekser. Nå, DET er innsats. Og det bör belönnes.
|
|
|
#3 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Rosesermoni for de flinkeste eleveneJeg tror jeg heller mer mot hva Sitron nevner - at man belønner de som virkelig viser innsatsvilje...
|
|
|
#4 |
|
Etylbarbital
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Rosesermoni for de flinkeste eleveneJeg synes det er greit å belønne resultater (helt uavhengig om man har jobbet lite eller mye for å oppnå resultatet), men i dette tilfellet så ble det muligens litt for lav terskel. Nå fant jeg ikke ut hvor mange individer totalt som var avgangselever, men jeg tror at listen blir lagt for lav når totalt så mange som 21 elever får spesiell påskjønnelse. Jeg synes de burde lagt listen høyere slik at det bare var en håndfull elever som ble spesielt markert.
|
|
|
#5 |
|
Trapper opp igjen !
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Rosesermoni for de flinkeste elevene
Eller, som min mattelærer sa til meg: "du kan fint få vitnemål... hvis du går til husholdningsskole !"
|
|
|
#6 |
|
Borte
|
Sv: Rosesermoni for de flinkeste eleveneJeg syns egentlig dette må være verst for dem som får rose. Jeg hadde ikke likt det da jeg var avgangselev tror jeg. Men så likte jeg svært dårlig å få oppmerksomhet i offentlig sammenheng i det hele tatt.
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Rosesermoni for de flinkeste eleveneVanskelig synes jeg. På den ene siden synes jeg dette "likt for alle" prinsippet er litt slitsomt, det må kunne være lov å premiere enerne uten at det sees på som urettferdig. På den andre siden, så sier det jo - som andre sier - ingenting om innsats. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Textrovert
|
|
|
|
#9 |
|
Trapper opp igjen !
Sv: Rosesermoni for de flinkeste eleveneNå har jeg også lest artiklen
|
|
|
#10 |
|
Trapper opp igjen !
Problemet er litt, at man kun har skala fra 1 til 6 i Norge, så det er temmelig unuansert. Sikkert mange med like mange poeng. Muligens det bare var 1 eller 2 som hadde snitt på 6 ? Jeg kjenner bare en sånn motvilje mot å bruke karaktersnitt som kriterie.
|
|
|
#11 |
|
Textrovert
|
Ja, jeg synes det er vanskelig. Jeg har selv opplevde 70-tallets likhetstankegang, noe som betød at jeg fikk beskjed om å jenke meg ned i visse fag for jeg var for flink, samtidig som lærerne rev formingsting ut av hendene mine mens de kjeftet fordi de måtte gjøre dem ferdig for meg fordi jeg ikke klarte å henge med. Så jeg er veldig ambivalent. Jeg synes på en måte at det er greit at noen elever får ekstra oppmerksomhet, samtidig som det er skrekkelig urettferdig at det bare er karaktersnittet det går på.
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Sv: Rosesermoni for de flinkeste eleveneJeg syns ikke det gjør noe at de flinkeste elevene får en ekstra oppmerksomhet. Jeg syns heller ikke at den oppmerksomheten skal gjøres i stillhet, hva skal det være godt for? Vi må skjule at du er flink?
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Sv: Rosesermoni for de flinkeste eleveneEller en annen variant de hadde på vitnemålsutdelingen på lillesøs sin vgs; blomstebukett til den beste eleven. Litt sånn amerikansk preg,og det har jeg sans for. |
|
|
|
#14 |
|
intro
|
Det er nok veldig, veldig uvanlig at noen har et snitt på 6 blank. Gjennomsnittet angis med to desimaler - i alle fall på mitt vitnemål fra videregående. Ergo burde det ikke være noe problem å skille ut en mindre gruppe dersom det er ønskelig. Når det er sagt, synes jeg et snitt over 5 er godt (skjønt jeg har inntrykk av at kravene for yrkesfag og allmennfag er forskjellige).
|
|
|
|
#15 |
|
intro
|
Høres kjent ut.
|
|
|
|
#16 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Rosesermoni for de flinkeste eleveneJeg har ikke noe problem med at flinke elever roses, men jeg er enig med Sitron at det er enda bedre når innsats roses.
|
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Rosesermoni for de flinkeste eleveneJeg syns det er greit å fremheve de ekstra flinke, men alle som har 5 og 6 i gjennomsnitt var unødvendig. Da jeg gikk ut av skolen var det en gutt som fikk en ekstra påskjønnelse. Han hadde 6 i alle fag og fikk trampeklapp av oss andre. Syns det var velfortjent. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
intro
|
|
|
|
|
#19 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Rosesermoni for de flinkeste eleveneJeg synes det er greit å gjøre stas på de som virkelig har gjort en innsats og lagt mye ned i arbeidet. Likevel: Det er ikke alltid innsats og karakterer henger sammen, så gode karakterer synes jeg blir feil målestokk for dette. *sær*
|
|
|
#20 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Rosesermoni for de flinkeste eleveneJeg tror nok at dette kan gjøres på en helt ålreit måte. Men det skjedde kanskje ikke her ...... det vet vi jo ikke.
|
|
![]() |
|
|