|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Sv: "Kidsa går med gønnere"
Samtidig som det er viktig å se på at dette i all hovedsak er et klasseproblem, et ressursproblem og et utdannelsesproblem framfor et etnisitetsproblem. Det er lett å tenke på at det er etnisitet og kultur som er problemet, når mange av dem med problemer er fra samme kultur. Det er lettere å radikalisere folk som sliter, og det er lettere å utøve sosial kontroll over folk uten kunnskap og utdannelse. Derfor er det viktig at man jobber med barna, ungdommene, og har et godt skole-hjem-samarbeid for eksempel.
![]() |
#2 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er også kultur og etnisitet. Det er vanskeligere med intergrering. Jeg ser det her vi bor nå kontra der familien min fortsatt bor. Det er helt andre problemstillinger.
![]() |
#3 |
Glamorøs
|
Og det er jo også fordi veldig mange av de innvanderne der familien din fortsatt bor er fattige, mangler utdannelse, norsk nettverk etc. Det er mye vanskeligere å integrere noen som er ressurssvake og mangler utdannelse og innsikt i kulturforskjeller. Det fører også til at dårligere valg videreføres (på samme måte som det ofte gjøres i norske, ressurssvake familier). Dette er det jo forsket på. Det mest klasseutgjevnende og integreringsskapende er utdanning. Selvfølgelig er ulike kulturer som kræsjer vanskelig. Men jeg tror ikke vi kommer noen vei om vi ikke ser på de bakenforliggende årsakene til hvorfor folk er som de er, og bare avskriver det som "etnisitet og kultur".
![]() |
#4 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er ikke meningen å avskrive altså. Men det er sammensatt. Det er mange der som har bodd i Norge i flere generasjoner, ikke bare "ferske" som ikke er godt integrert. Og det står på evne og vilje, også fra "norsk" side. Det er blant annet mye kontroll innad og lettere å kontrollere fordi mange kan se. Det er rasisme begge veier.
![]() |
#5 |
Glamorøs
|
Ja, absolutt. Også er det jo sånn at når man vokser opp i et miljø hvor foreldrene dine kanskje er analfabeter og ikke evner å hjelpe deg med å ta gode valg, så hjelper det ikke at du er født i Norge. Derfor kan integrering ta tid, og være problematisk i flere generasjoner.
![]() |
|
|