|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skattesutring
Du får ingen beregning om du er utenfor "normalen", det er helt normalt. Skatteetaten kan ikke mene noe om skatten din, for de har ikke det fulle bildet om det er næringsvirksomhet inni bildet for deg eller din ektefelle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er noe greier med at en må levere oppgave 2 år etterpå. Hvorfor aner jeg ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: SkattesutringJeg har endelig klart å lage et skatteberegningsskjema i excel som stemmer, etter mange år med forsinkelser pga ENK. Ble faktisk litt skuffa da det lå med forhåndsberegning i årets skattemelding (eller hva det er den heter nå).
![]() |
#25 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: SkattesutringJeg vil sutre over at Helten får like mye baksmell som jeg får tilbake. Det var de ekstra lappene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Står på egne ben
Har du startet firmaet i 2016? For da er ikke det noe rart i tilfelle at det ikke er med. Se på altinn.no om du står med flere roller i rullemenyen. Da får du opp næringsoppgaven tenker jeg som må fylles ut fordi du har firma. Ikke så lett å se bestandig om du ikke har vært inne i altinn på org.nummeret ditt før og ikke som privatperson. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Pauset
|
Nei, jeg har hatt firmaet i 3-4 år. Så dette er mot normalt. Får ringe dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
søt
![]() Sv: SkattesutringJeg har gitt opp å bli klok på skatteberegning. Etter at jeg fikk barn i 2014 med permisjon etterpå og redusert jobbing (80%) en periode fram t.o.m 2016 så er det nervepirrende greier. I fjor gikk jeg i pluss, i år gikk jeg strengt tatt i minus men siden jeg hadde fått alt gjeldsfradraget (synd for mannen!!) så gikk jeg i pluss, men det er jo egentlig ikke riktig. Blæ. Vi tjener nesten det samme men har ikke samme tabellkort og dette er veldig forvirrende syns jeg.
![]() |
#30 |
Bare sær
Hvilket tabellkort du får er overhodet ikke avhengig av inntekt. Tvert imot, tabellen skal ta høyde for alle inntekter med samme nivå av fradrag og kapitalinntekter. Oppgir du fradrag og kapitalinntekter riktig skal trekket blir riktig uansett hvor mye du tjener.
![]() |
#32 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: SkattesutringDet er veldig frustrerende at jeg ikke aner om jeg er skyldig skatt. Mannen er blitt selvstendig næringsdrivende nå, og da får vi jo ikke vite noe før til høsten. Og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal sjekke om jeg er skyldig noe. Det har jeg forøvrig aldri gjort før, og det er fint lite som har skjedd dette året. Jeg ser at jeg betalte 3-4000 mer i skatt enn i fjor, og i fjor fikk jeg igjen noen tusen. Dette blir jeg litt gal av! |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Jeg vet ikke om det blir annerledes når du er gift og han er selvstendig næringsdrivende, men jeg bruker alltid å kjøre en skatteberegning i januar, når jeg har de store tallene for året før (inntekt, lån og renter), og den har alltid stemt veldig godt med de endelige tallene. Noen hundrelapper i avvik, maks. Det bør vel du også kunne gjøre, hvis du har tallene og fører opp den andelen som uansett skal i din skattemelding?
![]() |
#34 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: SkattesutringBare glem skatten til mannen din - det blir ikke samkjørt med din. Som Stompa sier, så går det helt greit å kjøre skatteberegning. Min stemmer alltid. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|