Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

[Valg 2017] Eit vanskeleg valg

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-17, 12:16   #321
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valg

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

På ett vis ikke, men da kan hvertfall ikke Venstre-velgere si at "Neida, Venstre støtter ikke FrP." Venstre har vært ganske ulne på dette. Greit å få det svart på hvitt.

Helt enig. Og jeg må legge til at jeg synes det er særdeles spesielt og skuffende at V etter disse fire årene fortsatt gir sin ubetinget støtte til et borgerlig flertall de utmerket godt vet må inkludere FrP. Herlighet - snakk om å grave sin egen grav. Fortsetter de slik blir de første parti som ryker under sperregrensa. Trist.

Gammel 19-08-17, 12:20   #322
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare litt tilbake til Groruddalen. Det at de som bor der trives der, er vel ikke det samme som at det ikke er tilfelle at det bor like mange innvandrere som nordmenn der og at det som flytter ut er nordmenn og de som flytter inn er innvandrere? Jeg har også sett reportasjer om Groruddalen på TV, men har alltid tenkt på det som fakta, ikke som "sjokkreportasjer". Jeg tenker at det er viktig at også seriøse aktører som NRK setter fokus på utfordringer innvandring kan skape, slik at det ikke bare er Listhaug og hennes likesinnede som setter dagsorden. I tilfellet Groruddalen handler det jo like mye om bosetningspolitikk som innvandring, men uansett- viktig å få det fram i lyset- tenker jeg.
Og Tallulah- "hvit flukt" er selvsagt et litt uheldig begrep, men har du tall som kan dokumentere at det ikke er tilfelle at det snart er flere innvandrere enn etniske nordmenn der?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-17, 12:27   #323
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rine: du kan f.eks lese de to lenkene. Der finner du tall og fakta.

Folk, i alle farger, flytter som oftest på grunn av livssituasjon. Man får barn, ønsker seg hage, flere soverom, mer utsikt. Selvsagt flytter noen fordi de syns det er for mange utlendinger i oppgangen, men undersøkelser støtter ikke dette som en vesentlig grunn til at folk endrer bomønstre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-17, 12:28   #324
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Hovedforskjellen mellom H/Frp og AP/Sp går ikkje på miljø eller flyktningepolitikk! Der er dei ganske like.

Det går på arbeidsliv, skatt, bedrifter, skule og velferdsspørsmål. Egentlig svært mykje anna enn miljø og flyktningar.

Takk. Jeg bare skjønner ikke at ikke folk løfter blikket litt mer og bare går rett i vranglås. Politikk og styre av et land er så uendelig mye mer enn én enkeltsak eller enkeltperson. Jeg velger for eksempel ikke FrP til å styre landet selvom jeg er for Dyrepoliti. Eller lar være å stemme AP fordi jeg synes HT fremstår skikkelig masete og uten tyngde.

Jeg er oppriktig bekymret for at Norge skal stoppe opp når det kommer til modernisering og nytenkning etter valget.

Gammel 19-08-17, 12:39   #325
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Folk, i alle farger, flytter som oftest på grunn av livssituasjon. Man får barn, ønsker seg hage, flere soverom, mer utsikt. Selvsagt flytter noen fordi de syns det er for mange utlendinger i oppgangen, men undersøkelser støtter ikke dette som en vesentlig grunn til at folk endrer bomønstre.

Nå spiller du litt dum her. Håper jeg. Selvsagt vet jeg også at folk flytter av ulike grunner. Man vil ha større hus, hage, bo nærmere jobben etc, men mange flytter også når ungene begynner på skolen fordi de ikke tar sjansen på å la barnet begynne på en skole med overvekt av innvandrerbarn. Slik er det i Groruddalen og slik er det i Solheimsviken (Ny Krohnborg skole) i Bergen. Du bidrar til å fordumme debatten når du skriver at "noen flytter fordi det er for mange utlendinger i oppgangen " (altså: de er rasister ) for jeg går ut fra at du vet at saken for mange er mye mer kompleks enn det?
Les denne artikkelen, så skjønner du kanskje mer om hva mange oppfatter som problematisk ved å bo i bydeler med høy innvandrerandel, og for de fleste av oss (jeg har også flyttet fra en slik bydel i min tid) handler det om langt mer enn at "man ikke liker at naboen er en anelse mørkere i huden enn det man selv er". Jeg er for øvrig ikke interessert i generelle rapporter om hvorfor folk flytter over det ganske land, jeg spurte om du hadde tall på Groruddalen/Oslo Øst spesielt.

https://www.aftenposten.no/meninger/...rs-hvite-flukt

Gammel 19-08-17, 12:49   #326
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen av oss velger bevisst å sette barna på skoler med svært høy innvandrerandel selv om vi sogner til kritthvite superprivilegerte skolekretser, da. Bare sånn at det også er sagt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-17, 12:56   #327
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rine: nederst i lenka til Holens forord finner du tall for Groruddalen. Selve teksten til både Holen og Sæbø handler om Groruddalen spesielt.

Begge skriver også om nyansene du og Lykken etterlyser, skrevet av to heilnorske som har bodd i Groruddalen i generasjoner.

Bor for øvrig i en bydel med folk fra hele verden, og det, som alt annet er ikke problemfritt. Vi har helt klart andre problemer enn f.eks Vestre Aker.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-17, 13:06   #328
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Noen av oss velger bevisst å sette barna på skoler med svært høy innvandrerandel selv om vi sogner til kritthvite superprivilegerte skolekretser, da. Bare sånn at det også er sagt.

Hvorfor ikke? Det er absolutt mange flere faktorer enn antall innvandrere som avgjør om en skole er bra eller dårlig. For vår del var det nok det faktum at det var en del kriminalitet i området da ungene var små som gjorde at vi flyttet, ikke at jeg gikk ut fra at skolen var mye dårligere enn naboskolen.

Jeg er ikke redd for innvandrere, men jeg ønsker å diskutere hva man kan gjøre for å motvirke "hvit flukt" og bydeler med bare innvandrere og da blir jeg oppgitt når noen, i dette tilfellet Tallulah, avfeier premisset for diskusjonen ved å kalle NRKs nyhetssak for en "sjokkreportasje" og videre bagatellisere ved fortelle det vi alle vet- at folk flytter, eller lar være å flytte, av mange grunner. Ja, det gjør vi, men i Groruddalen er en grunn mye mer tungtveiende enn andre og det bør være lett for alle å se, uansett hvilket parti man stemmer på. Men- denne tråden handlet om valget, og vi kan godt gå tilbake til den opprinnelige diskusjonen.

Gammel 19-08-17, 13:16   #329
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Heller la unga selge hasj enn kjøpe kokain" er valgspråket.

NEIDA JEG TULLER! LOVER!

Gammel 19-08-17, 13:42   #330
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Heller la unga selge hasj enn kjøpe kokain" er valgspråket.

NEIDA JEG TULLER! LOVER!

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-17, 14:18   #331
Normy
Superduperaktiv

Normy sin avatar

Medlem siden: Jun 2016
Normy er litt kulNormy er litt kulNormy er litt kul
Standard

Jeg bor i Groruddalen, og man kan ikke stikke under stol at folk er opptatt av hvor høy innvandrerandelen er på skolene rundt her. De fleste - både de som kalles etnisk norske og de som kalles nye landsmenn - ønsker seg en god mix. I vårt nærmiljø flytter folk på seg for å komme inn på "riktig" skole. De flytter ikke fordi de trenger større hage eller et soverom ekstra, men for å komme på "riktig" side av skolegrensa. Jeg synes det er bra at det begynner å komme litt mer tydelig fram. Oslo er en delt by, og det er sannelig på tide å gjøre noe med det.

Normy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-17, 14:57   #332
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Normy, her.

Jeg bor i Groruddalen, og man kan ikke stikke under stol at folk er opptatt av hvor høy innvandrerandelen er på skolene rundt her. De fleste - både de som kalles etnisk norske og de som kalles nye landsmenn - ønsker seg en god mix. I vårt nærmiljø flytter folk på seg for å komme inn på "riktig" skole. De flytter ikke fordi de trenger større hage eller et soverom ekstra, men for å komme på "riktig" side av skolegrensa. Jeg synes det er bra at det begynner å komme litt mer tydelig fram. Oslo er en delt by, og det er sannelig på tide å gjøre noe med det.

Kan egentlig bare signere dette.

Gammel 19-08-17, 16:06   #333
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde ikke uten videre fått lov til å sende barna til annen skolekrets enn der vi hørte hjemme.

Nå hadde ikke jeg sånn sett synes det var greit at skoleveien ble lengre eller mer komplisert heller (og det hadde den blitt her jeg bor), men ser jo stadig at folk "velger" skoler i Oslo og virker å ha mer fleksible løsninger. Er skolekretssystemet annerledes i Oslo, kanskje?

I min kommune er det uten tvil slik at skolene med høyest andel fremmedspråklige elever, og skolene med størst kulturelle utfordringer, også mottar mest ressurser. Jeg hører om SFOer og aktiviteter og ressursbruk og lærerkvalitet som er til å drømme om. Det er også en forventning om at foreldregrupper tilhørende skoler med høy forventing til målopppnåelser og gjennmgående høyt sosialt sjikt, bidrar i mye større grad på de fleste arenaer enn på andre skoler i kommunen. Det skulle kanskje bare mangle.

Gammel 19-08-17, 16:13   #334
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg søkte om plass til dem, ja. Og dette med flere tilgjengelige ressurser på skolene med utfordringer knyttet til høy andel fremmedspråklige og lav sosial status, stemmer på skolene mine går på også. Det er en svært god helsesøstertjeneste, for eksempel, og til tider usedvanlig dyktige lærere, i tillegg til mye uttalt (og gjennomført) fokus på miljøet på skolen.

Og veldig høy grad av foreldreengasjement i forhold til andre skoler vi har vært innom.

Litta solskinnshistorie fra Oslo Sør der altså.

Gammel 19-08-17, 16:24   #335
Normy
Superduperaktiv

Normy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Vi hadde ikke uten videre fått lov til å sende barna til annen skolekrets enn der vi hørte hjemme.

Det kan man ikke her heller. Man må søke om skoleplass utenfor egen krets, og da kan man jo fort få avslag. Nettopp derfor flytter folk på seg. Gjerne bare noen hundre meter, for å komme på riktig side av grensen.

Gammel 19-08-17, 16:33   #336
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Normy, her.

Det kan man ikke her heller. Man må søke om skoleplass utenfor egen krets, og da kan man jo fort få avslag.

Det er jo ikke helt sånn. Det er fritt skolevalg i Oslo, om man får avslag er det fordi det er fullt eller andre tungtveiende grunner.

Det er ikke alltid det hjelper å flytte heller, dersom det er fullt i den skolekretsen man flytter til, blir man plassert på en av naboskolene. Flytter man før innskriving til 1. klasse, er man vel garantert plass.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-17, 16:42   #337
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Du trenger ikke flytte ut av dalen for å få grønn hage og mer plass. Det er mange villa-og rekkehusområder i Groruddalen. Det er ihvertfall en myte som media bygger opp om, at alle bor i blokk.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-17, 16:51   #338
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er litt lei av at hudfarge trekkes fram. Jeg vet faktisk ikke om noen som ønsker debatt rundt høy innvandrertetthet som bryr seg om det. Men utfordringer med lav deltagelse i skole, idrett og borettslag, omvendt rasisme, sosial kontroll, tildekking av småjenter, kulturelle forskjeller i bomåte osv ønsker man både debatt og løsninger og samarbeid om uten å bli beskyldt for rasisme og redsel for brun hudfarge.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-17, 16:52   #339
Normy
Superduperaktiv

Normy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er jo ikke helt sånn. Det er fritt skolevalg i Oslo, om man får avslag er det fordi det er fullt eller andre tungtveiende grunner.

Det er ikke alltid det hjelper å flytte heller, dersom det er fullt i den skolekretsen man flytter til, blir man plassert på en av naboskolene. Flytter man før innskriving til 1. klasse, er man vel garantert plass.

Ja, det stemmer sikkert. Har bare ikke tenkt slik på det siden nærskolen vår har vært full og at derfor har de i nærliggende skolekretser flyttet på seg for å få plass.
De jeg kjenner hadde barn på "vår" skole fra før, men de fikk ikke plass til søsken før de faktisk flyttet innenfor grensa.

Gammel 19-08-17, 16:53   #340
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Jeg søkte om plass til dem, ja. Og dette med flere tilgjengelige ressurser på skolene med utfordringer knyttet til høy andel fremmedspråklige og lav sosial status, stemmer på skolene mine går på også. Det er en svært god helsesøstertjeneste, for eksempel, og til tider usedvanlig dyktige lærere, i tillegg til mye uttalt (og gjennomført) fokus på miljøet på skolen.

Og veldig høy grad av foreldreengasjement i forhold til andre skoler vi har vært innom.

Litta solskinnshistorie fra Oslo Sør der altså.

Bra. Dette med skole er rett og slett pros and cons som hver enkelt familie må vekte. One size doesn't fit all, og for mange er det i tillegg selvsagt summen av ALT som avgjør om man velger å bosette seg her eller der.

Gode ressurser og helsesøstertjeneste er faktorer som absolutt hadde trukket opp for min del. Mine barn (og jeg) er fargeblinde, så akkurat at det var skoleklasser med få/mange etnisk norske barn, hadde ikke nødvendigvis veid opp eller ned. Dog, jeg skal være så ærlig å si, at etter tråden her inne, hvor HI fortalte at datteren jevnlig opplevde kalt for nedsettende ord/uttrykk av (muslimske) gutter i klassen, TROR jeg at jeg hadde sett det som er fordel at hun ikke var en av få etnisk norske jenter, eller jenter i det hele tatt, for den saks skyld. For Lillebror hadde jeg kanskje ikke vurdert det på samme måten.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:06.