![]() |
#321 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valg
Helt enig. Og jeg må legge til at jeg synes det er særdeles spesielt og skuffende at V etter disse fire årene fortsatt gir sin ubetinget støtte til et borgerlig flertall de utmerket godt vet må inkludere FrP. Herlighet - snakk om å grave sin egen grav. Fortsetter de slik blir de første parti som ryker under sperregrensa. Trist.
![]() |
#322 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgBare litt tilbake til Groruddalen. Det at de som bor der trives der, er vel ikke det samme som at det ikke er tilfelle at det bor like mange innvandrere som nordmenn der og at det som flytter ut er nordmenn og de som flytter inn er innvandrere? |
![]() |
![]() |
![]() |
#323 |
Glamorøs
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgRine: du kan f.eks lese de to lenkene. Der finner du tall og fakta.
![]() |
#324 |
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Takk. Jeg bare skjønner ikke at ikke folk løfter blikket litt mer og bare går rett i vranglås. Politikk og styre av et land er så uendelig mye mer enn én enkeltsak eller enkeltperson. Jeg velger for eksempel ikke FrP til å styre landet selvom jeg er for Dyrepoliti. Eller lar være å stemme AP fordi jeg synes HT fremstår skikkelig masete og uten tyngde.
![]() |
#325 |
Halloen!
Nå spiller du litt dum her. Håper jeg. Selvsagt vet jeg også at folk flytter av ulike grunner. Man vil ha større hus, hage, bo nærmere jobben etc, men mange flytter også når ungene begynner på skolen fordi de ikke tar sjansen på å la barnet begynne på en skole med overvekt av innvandrerbarn. Slik er det i Groruddalen og slik er det i Solheimsviken (Ny Krohnborg skole) i Bergen. Du bidrar til å fordumme debatten når du skriver at "noen flytter fordi det er for mange utlendinger i oppgangen |
![]() |
![]() |
![]() |
#326 |
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgNoen av oss velger bevisst å sette barna på skoler med svært høy innvandrerandel selv om vi sogner til kritthvite superprivilegerte skolekretser, da. Bare sånn at det også er sagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#327 |
Glamorøs
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgRine: nederst i lenka til Holens forord finner du tall for Groruddalen. Selve teksten til både Holen og Sæbø handler om Groruddalen spesielt.
![]() |
#328 |
Halloen!
Hvorfor ikke? Det er absolutt mange flere faktorer enn antall innvandrere som avgjør om en skole er bra eller dårlig. For vår del var det nok det faktum at det var en del kriminalitet i området da ungene var små som gjorde at vi flyttet, ikke at jeg gikk ut fra at skolen var mye dårligere enn naboskolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#331 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2016
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgJeg bor i Groruddalen, og man kan ikke stikke under stol at folk er opptatt av hvor høy innvandrerandelen er på skolene rundt her. De fleste - både de som kalles etnisk norske og de som kalles nye landsmenn - ønsker seg en god mix. I vårt nærmiljø flytter folk på seg for å komme inn på "riktig" skole. De flytter ikke fordi de trenger større hage eller et soverom ekstra, men for å komme på "riktig" side av skolegrensa. Jeg synes det er bra at det begynner å komme litt mer tydelig fram. Oslo er en delt by, og det er sannelig på tide å gjøre noe med det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#332 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Kan egentlig bare signere dette.
![]() |
#333 |
Usedvanlig begavet
Vi hadde ikke uten videre fått lov til å sende barna til annen skolekrets enn der vi hørte hjemme.
![]() |
#334 |
|
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgJeg søkte om plass til dem, ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#335 |
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Det kan man ikke her heller. Man må søke om skoleplass utenfor egen krets, og da kan man jo fort få avslag. Nettopp derfor flytter folk på seg. Gjerne bare noen hundre meter, for å komme på riktig side av grensen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#336 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er jo ikke helt sånn. Det er fritt skolevalg i Oslo, om man får avslag er det fordi det er fullt eller andre tungtveiende grunner.
![]() |
![]() |
#337 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Du trenger ikke flytte ut av dalen for å få grønn hage og mer plass. Det er mange villa-og rekkehusområder i Groruddalen. Det er ihvertfall en myte som media bygger opp om, at alle bor i blokk.
![]() |
#338 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valgJeg er litt lei av at hudfarge trekkes fram. Jeg vet faktisk ikke om noen som ønsker debatt rundt høy innvandrertetthet som bryr seg om det. Men utfordringer med lav deltagelse i skole, idrett og borettslag, omvendt rasisme, sosial kontroll, tildekking av småjenter, kulturelle forskjeller i bomåte osv ønsker man både debatt og løsninger og samarbeid om uten å bli beskyldt for rasisme og redsel for brun hudfarge.
![]() |
#339 |
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Ja, det stemmer sikkert. Har bare ikke tenkt slik på det siden nærskolen vår har vært full og at derfor har de i nærliggende skolekretser flyttet på seg for å få plass. |
![]() |
![]() |
![]() |
#340 |
Usedvanlig begavet
Bra. Dette med skole er rett og slett pros and cons som hver enkelt familie må vekte. One size doesn't fit all, og for mange er det i tillegg selvsagt summen av ALT som avgjør om man velger å bosette seg her eller der.
![]() |
|
|