Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

[Valg 2017] Eit vanskeleg valg

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-09-17, 10:46   #581
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valg

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Mitt største ønske for Oslo er en solid middelklasse med innvandringsbakgrunn som lar religion være sin privatsak, og som tar sin tydelige plass - og sitt ansvar - byen vår.

Og dit er man jo på vei! Etterkommerne av den første innvandringsbølgen med pakistanere gjør det jo kjempebra, jevnt over. Da vi vokste opp murret man om pakistanerne, det er det ingen som gjør lenger. Neste store (synlige) asylsøkere/flyktninger var somaliere som man begnte å murre over, og nå begynner mange av dem å gjøre det veldig bra også. Den siste gruppen er vel i hovedsak afghanere og folk fra midtøsten, og på sikt går jo det seg til også.

Ellers er jeg enig i kronikken. Debatten må løftes opp av grøfta til Frp, og den må bli mye mer nyansert. Å "tørre å ta debatten" må ikke bli ensbetydende med å være kjip, slik det er nå. Man må se på samfunnstrukturer, utdannelse, klasse, integrering, integreringstiltak, psykiatri og alt det der. Med et humant fortegn. Vi tjener ikke på at unge med innvandrerbakgrunn som har bodd her hele livet plutselig blir livredde for å bli kastet ut, fordi deres tenåringsmor fikk et dårlig råd da hun ankom landet for 20 år siden. Vi må folk, uansett bakgrunn, til å funke i samfunnet og føle seg som en del av samfunnet. Og vi må spre det utover. Alle kommunale boliger kan ikke samles i de samme bydelene, for eksempel.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-17, 10:54   #582
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, vi er definitivt på vei, og en viktig brikke av det er akkurat disse forbildene vi nå får av leger, politikere, hippe reklamedudes og -dudettes, filmskapere og så videre. Som tar sin plass, er med på å definere norske verdier (hvis jeg hører Vedum si det én gang til, kommer jeg til å kaste opp) og demokratiske verdier og hvilket samfunn vi vil ha.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-17, 11:31   #583
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Kom over denne idag, og den synes jeg var fin.

http://m.side3.no/dette-vil-ikke-par...423362459.html

Gammel 01-09-17, 11:52   #584
Novla
Bør lage seg en tittel selv

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Virkelig? Jeg synes den var utrolig flåsete og ikke særlig opplysende; alt de "avslører" er jo velkjent for alle som følger med med et halvt øye.

Gammel 01-09-17, 11:54   #585
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Kom over denne idag, og den synes jeg var fin.

http://m.side3.no/dette-vil-ikke-par...423362459.html

Fin som i morsom satire, eller fin som i opplysende?

Nettavisen er det vel ingen som tar seriøst, håper jeg. Men 60% av leserne deres mente at Tajik tok feil når hun sa vi måtte ha et oppgjør med nynazismen.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-17, 12:02   #586
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne var et godt forsøk på å forklare valgsystemet.

http://p3.no/slik-funker-stortingsvalget/

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-17, 12:18   #587
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns ikke de tallene var særlig positive da.

Fordi det var et tilbakeslag i 2016 (men langt fra tilbake til tallene for 2013) eller at den i alt positive utviklingen fra 2013, også om du tar med 2016, ikke er så bra som den burde være?

Gammel 01-09-17, 12:47   #588
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Fin som i morsom satire, eller fin som i opplysende?

Nettavisen er det vel ingen som tar seriøst, håper jeg. Men 60% av leserne deres mente at Tajik tok feil når hun sa vi måtte ha et oppgjør med nynazismen.

Fin som i morsom og satirisk.

Gammel 01-09-17, 13:08   #589
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Fordi det var et tilbakeslag i 2016 (men langt fra tilbake til tallene for 2013) eller at den i alt positive utviklingen fra 2013, også om du tar med 2016, ikke er så bra som den burde være?

Fordi det er på oppsving igjen, selvfølgelig.

Gammel 01-09-17, 13:45   #590
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel ikke selvfølgelig. Man kan selvsagt også mene at det er ille at 32% av de spurte mener at innvandrere er en kilde til utrygghet, det ER jo ille! Fint at det er ned fra 35% i 2013, men lell!

Det er jo en av tre. Før terroranslagene i 2016 + flyktninge- og migrantkrisen, som man kan forstå vipper kurven opp, var den faktisk så høy som 26%. Masse ned fra 2013, men lell.

Så det er mange måter å lese tall på, og det var et oppriktig spørsmål når jeg spurte om akkurat hvilken del av dem du syns var ille.

Gammel 01-09-17, 13:51   #591
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Når jeg syns det er selvfølgelig at jeg syns det er ille at tallene er på vei opp betyr jo ikke det at jeg syns de var fin-fine til å starte med heller.

Men jeg syns altså ikke at det bare er å avskrive økningen med at det skjedde terror akkurat da, som om det gjør at det er greit med en økning, liksom. At det er forståelig er noe annet. Men jeg tror altså ikke at det hjelper at man i nøyaktig samme periode har hatt en minister som har fått herje fritt med hatretorikk. Om hun ikke hadde det, så kunne økningen kanskje vært lavere.

Gammel 01-09-17, 13:53   #592
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg avskrev det ikke, jeg skrev:

Sitat:

Om 2016-tilbakeslaget skyldes Listhaug eller terror+migrasjon skal ikke jeg si noe om, men totalen er positiv også med dette tilbakeslaget.

Gammel 01-09-17, 14:00   #593
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uansett blir det litt tendensiøst å si at vi har fått et kaldere samfunn, når det tross alt er positiv endring siden 2013? Det jeg tror er riktig, derimot, er at vi går mot et mer polarisert samfunn, der det er mer akseptabelt - for en riktignok marginal, men likevel større gruppe av befolkningen enn tidligere - å hevde grumsete påstander uten sosiale straffer. Og DET tror jeg Listhaug bidrar til, og er hovedgrunnen til at jeg får akutt fylleangst når jeg ser henne på butikken.

- No. 4 -

Sist redigert av Candy Darling : 01-09-17 kl 14:31.
Gammel 01-09-17, 14:03   #594
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, enig.

Gammel 01-09-17, 14:26   #595
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ja, jeg kan være enig i at polarisert er en mer presis beskrivelse.

Gammel 01-09-17, 14:34   #596
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Uten at tallene i seg selv tyder veldig på det, men det vil de kanskje ikke gjøre så lett. Og så er jeg spent på neste års tall for dette.

Gammel 01-09-17, 14:35   #597
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Og nå tenker jeg litt høyt for meg selv, men det er kanskje derfor jeg mener at et sterkt og klart (som i "i vippeposisjon") V som kan kjempe gjennom sine saker og holde den borgerlige politikken på riktig side av anstendighetsgrensen, og samtidig være en klar og tydelig stemme, er bedre enn et V som hadde sagt at FrP er tyfus og vi kan ikke sitte i samme rom som dem ever-ever-ever. Det drar debatten mot midten i stedet for mot kantene. Håper jeg.

- No. 4 -
Gammel 01-09-17, 14:40   #598
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Når jeg syns det er selvfølgelig at jeg syns det er ille at tallene er på vei opp betyr jo ikke det at jeg syns de var fin-fine til å starte med heller.

Men jeg syns altså ikke at det bare er å avskrive økningen med at det skjedde terror akkurat da, som om det gjør at det er greit med en økning, liksom. At det er forståelig er noe annet. Men jeg tror altså ikke at det hjelper at man i nøyaktig samme periode har hatt en minister som har fått herje fritt med hatretorikk. Om hun ikke hadde det, så kunne økningen kanskje vært lavere.

Det å finne en forklaring til statistiske endringer, er ikke det samme som å mene at årsaken nødvendigvis er "grei". Folk er folk, og frykt er frykt, og vi skal ikke lenger tilbake enn til 17.mai-tråden her inne, hvor vi diskuterte litt rundt det å gå i barnetog og engstelse for at noe kunne skje i en stor menneskemengde. Det er menneskelig.

Jeg har egentlig ikke oppfattet Listhaug som SÅ tydelig og fiendtlig før de siste 6 månedene eller sånn, og vet nødvendigvis ikke helt om jeg følger deg på at hun skal ha spilt en SÅ stor rolle i 2016. NÅ, derimot, er jeg helt med på at hun fremstår som særdeles usympatisk og skarp.

Gammel 01-09-17, 14:54   #599
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

"Det mest skremmende med denne valgkampen er hva den IKKE handler om. Når folk går til urnene, er det for å velge for eller mot Listhaug. Fordi hun har fått et gigantisk mikrofonstativ som holdes oppe for henne hvor hun enn går, av folk på begge sider av sentrum."

https://trudeimpulser.wordpress.com/...-for-en-spade/

Sist redigert av Syrin : 01-09-17 kl 15:17.
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-17, 14:54   #600
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

- No. 4 -
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:11.