Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hijab

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-17, 21:20   #10
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Kunne du skrive litt om hva du synes om diskusjonen her på FP? Og, om du vil, hva du tenker rundt dette med at det er så ulike normer for kvinner og menn når det gjelder påkledning i miljøer (feil ord muligens) der hijab er vanlig?

Her inne er det jo stort sett akademia, og da melder jeg personlig meg litt ut, da jeg hverken behersker akademisk skriving, eller har argumenter som "dere" (med dere mener jeg akademikere, og ikke nødvendigvis deg hehe) kjøper. Fordi for meg, som ett troende menneske, holder det fint med "Gud sier at....". Så enkel er jeg. Selv om jeg er utdannet regnskapsfører altså.

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Og jeg lurer på om dere/de som bruker tildekking har tanker rundt dette med at menn ikke behøver å dekke seg til, har kvinner større grad av selvkontroll mht fristelse? Og tanker rundt at f.eks koranen og bibelen har påbud som passet inn i samfunn for tusenvis av år siden som ikke nødvendigvis kan overføres til dagens?

Trenger ikke tenke noe over det, jeg. Holder at Gud har bedt kvinner om å dekke håret, samt bedt menn om å senke blikket, og bedt menn om å kle seg anstendig, ikke trange bukser, ikke korte t-skjorter, menn kan ikke vise seg fram heller, men trenger ikke dekke like mye, da, det vet vi jo alle. Reglene kommer kanskje fra en tid hvor menn jobbet ute, og kvinnene ikke jobbet fult så mye utendørs, og menn sto i sola osv, men for meg, handler hijab om mitt personlige forhold til Gud, og ikke så mye om hva andre mennesker gjør.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:23.