Sv: Hijab
Er det virkelig ingen som tror at hijaben symboliserer noe mer i 2017? F.eks. at den brukes for å fremme islam og har en politisk symbolverdi?
Hva med f.eks iranske kvinner som ikke bar hijab før de ble påtvunget den ifm. revolusjonen? Hijaben blir sett på som et symbol på motstanden mot vestlig kultur.
Selv bor jeg i en bydel med høy andel innvandrere. Her har det vært en eksplosjon i bruk av hijab de siste 10 årene, og mitt inntrykk er at de fleste muslimske damer nå bærer det. Mulig det er frivillig, men hvorfor bruker plutselig "alle" det? Dessverre stadig flere småjenter også. Det er utvilsomt et sosialt press innad i muslimske miljøer.
Så er det bra at muslimske kvinner selv deltar i debatten, både fordi deres stemme er viktig og for at vi kan få et bedre innblikk i problemstillingen. Selv har jeg faktisk vært så "frekk" å spørre flere hvorfor de bærer hijab. Det har gjerne kommet naturlig i en samtale, og jeg har forklart høflig at jeg ønsker å høre deres versjon. Svarene har stort sett vært de samme (voksne) - de bruker hijab pga. sin tro og sitt forhold til Gud. Det er en hyllest til Allah, hijaben gjør dem mer ærbar (ergo er ikke vi som bruker hijab ærbare?). Så har jeg også spurt barn når det har falt seg naturlig (jenter fra Somalia). De sa at de kommer til å havne i helvete dersom de ikke skjuler håret. Det er helt tragisk, og gjør at jeg støtter hijabforbud i skolen.
|