Sv: Hijab
Blå: Jeg synes det er rart å si at hijaben ikke skal "framstilles som noe unorsk", jeg tror ikke helt jeg skjønner hva du mener? Sushi og I-pad er også unorsk, i den forstand at det har sin opprinnelse i et annet land, men det betyr jo ikke at vi ikke kan akseptere at disse tingene er her for å bli?
Og så tror jeg vi kommer lenger ved å våge å se i øynene at det faktum at flere og flere velger å gå med hijab, mest sannsynlig er et uttrykk for at flere muslimer av en eller annen grunn føler for å ta avstand fra det norske samfunnet. Vi vet at radikalisering er et problem, det er veldig mange år siden at ungdommer som var født og oppvokst i Norge valgte å dra til Syria for å kjempe for IS, liksom. Det er sterke, mørke krefter i sving i Norge, og de finnes ikke bare i Frp, for å si det slik. Selv om vi åpenbart liker bedre å sette søkelyset på disse. De er mindre farlige, mer kjente og mye mer politisk korrekt å snakke om.
Hjelper det å hause opp stemningen og fatte et hijab-forbud? Nei. Er det av vi aksepterer og tør å snakke om dette det samme som at vi er redde for alle muslimer og skulle ønske at alle drar hjem igjen. Nei. Men jeg blir himla irritert over å lese enkelte av innleggene i denne tråden som går ut av sin vei for å vranglese, og indirekte (mener jeg, da) sier at folk som har kritiske innvendinger er litt fordomsfulle og domme og mest sannsynlig aldri har snakket med en muslim en gang. Hva i all verden er poenget med å understreke at muslimer også deltar på dugnad eller at en kvinne med hijab kan være sivilingeniør. Tror dere virkelig at folk ikke vet det?
|