Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hijab

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-09-17, 15:00   #12
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hijab

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Blå: Jeg synes det er rart å si at hijaben ikke skal "framstilles som noe unorsk", jeg tror ikke helt jeg skjønner hva du mener? Sushi og I-pad er også unorsk, i den forstand at det har sin opprinnelse i et annet land, men det betyr jo ikke at vi ikke kan akseptere at disse tingene er her for å bli?
Og så tror jeg vi kommer lenger ved å våge å se i øynene at det faktum at flere og flere velger å gå med hijab, mest sannsynlig er et uttrykk for at flere muslimer av en eller annen grunn føler for å ta avstand fra det norske samfunnet. Vi vet at radikalisering er et problem, det er veldig mange år siden at ungdommer som var født og oppvokst i Norge valgte å dra til Syria for å kjempe for IS, liksom. Det er sterke, mørke krefter i sving i Norge, og de finnes ikke bare i Frp, for å si det slik. Selv om vi åpenbart liker bedre å sette søkelyset på disse. De er mindre farlige, mer kjente og mye mer politisk korrekt å snakke om.

Hjelper det å hause opp stemningen og fatte et hijab-forbud? Nei. Er det av vi aksepterer og tør å snakke om dette det samme som at vi er redde for alle muslimer og skulle ønske at alle drar hjem igjen. Nei. Men jeg blir himla irritert over å lese enkelte av innleggene i denne tråden som går ut av sin vei for å vranglese, og indirekte (mener jeg, da) sier at folk som har kritiske innvendinger er litt fordomsfulle og domme og mest sannsynlig aldri har snakket med en muslim en gang. Hva i all verden er poenget med å understreke at muslimer også deltar på dugnad eller at en kvinne med hijab kan være sivilingeniør. Tror dere virkelig at folk ikke vet det?

Poenget er ikke å hevde at det ikke finnes sterke, mørke krefter i muslimske miljø, at radikalisering ikke foregår og at alt er bare tipptopp. Poenget er (nok en gang), at det å henge seg opp i plagget hijab er et blindspor, som tar fokuset vekk fra de viktige problemene i de miljøene der integreringen ikke virker, og får fordomsfulle og domme mennesker (a propos vranglesing) til å stoppe en hvilken som helst hijabbruker på gata og stille denne til veggs.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:55.