Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Irmas kokebok (med bilder)

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-07-07, 19:39   #1
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Blir mer og mer imponert, Irma.

Bidrag fra meg;

Gulrotkake

4 egg
2,5 dl sukker
3,5 dl siktet hvetemel
3 ts malt kanel
2 ts natron
1/2 ts salt
1 ts vaniljesukker
1 dl smeltet smør
4 dl fint reven gulrot.
2 dl valgfrie, finhakkede nøtter

Ostekrem:
300 g kremost naturell
400 g melis
2 ts vaniljesukker.
0,5 dl kremfløte

Visp egg og sukker til stiv eggedosis. Bland mel, kanel, natron, salt, vaniljesukker og nøtter. Bland det vekselvis med smøret (avkjølt) i eggedosisen. Rør forsiktig inn gulrøtter til slutt. Stek kaken i smurt rund eller firkantet form ved 180 grader ca. en time. Visp sammen ost, melis, fløte og vaniljesukker med mikser. Fyllet skal være tykt, men allikevel litt luftig. Dekk kaken og pynt nøtter eller gulerøtter revet med ostehøvel.

Jeg pleier også å lage små gulerøtter av marsipan farget med oransje og grønn konditorfarge. På denne er det nok i overkant mye fyll, men jeg eeeelsker mye fyll på kaker.

Sist redigert av Fruktflua : 12-10-08 kl 20:21.
Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-07, 19:46   #2
Fruktflua
Sperret

Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Spelthorn med ost og bacon

1 kg speltmel
200 gr smeltet meierismør
2dl vann
3 dl melk
3 egg
1 ts salt
50 gr gjær
2 ts sukker/splenda

Her er det mulig at du må justere mel og vannmengden. Jeg målte ikke ingrediensene når jeg lagde deigen, så dette er cirkamål. Det viktige er at deigen har en veldig fast , men fremdeles myk konsistens og at den slipper bollen fullstendig.

Bland gjæren med lunken melk og vann. Ha i smør, vann, egg, og melk. Kjør alt sammen til en veldig fast deig som glipper bollen uten så mye som å etterlate deigspor. La den hvile i 40-50 minutter, mens du rasper 300 gr med valgfri gulost, og steker en pakke bacon i terninger.

Del deigen i 3 like store emner og kjevle ut til en ganske stor og jevn runding. Del deretter sirkelen i 8 deler, legg på ost og sprøstekt bacon og rull til horn.

La heve i ca 10-15 minutter. Pensle med kaldt vann. Stekes på ca 220 grader i 12-14 minutter.

Disse var en kjempehit her i huset.

Sist redigert av Fruktflua : 12-10-08 kl 20:21.
Gammel 16-07-07, 21:38   #3
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Bidrag fra meg;

Gulrotkake

Lagar denne no eg

Men me kom litt seint i gang med bakinga. Er det greit om eg ventar med å lage glasuren/toppingen til i måro? Eller må det gjerast asap?

Sliter med denne hersens eggedosisen. Eg får ikkje piska den sånn at den blir stiv/fast. Kva gjer eg feil? I dag måtte me gi oss pga. at mixmasteren gjekk varm

Gammel 19-07-07, 18:18   #4
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

hmmm, slurp.

Irma... er du klar over at vi er temmelig mange som etterhvert truer med å komme på besøk?

Tror jeg skal la denne sida ligge å slenge så sambomannen kan få noen fikse idéer.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-11, 22:31   #5
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

hmmm, slurp.
Tror jeg skal la denne sida ligge å slenge så sambomannen kan få noen fikse idéer.

Jeg har nettopp sendt tråden på mail til sambo.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-07, 18:44   #6
Fruktflua
Sperret

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Lagar denne no eg

Men me kom litt seint i gang med bakinga. Er det greit om eg ventar med å lage glasuren/toppingen til i måro? Eller må det gjerast asap?

Sliter med denne hersens eggedosisen. Eg får ikkje piska den sånn at den blir stiv/fast. Kva gjer eg feil? I dag måtte me gi oss pga. at mixmasteren gjekk varm

Selve kaken kan fint lages dagen i forveien. Den får faktisk mer smak og blir saftigere av å stå en stund i kjøleskapet.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:53.