|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: - Demp ammepresset
Jo. Psykisk og snikende ytre press gjør at man legger press på seg selv.
|
|
|
#102 |
|
Live and let live
|
Fra meg selv er vel ikke akkurat intet?
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14. -Det du tror, avgjør hva du ser. Sist redigert av DM : 11-07-07 kl 23:31. |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Ekvilist
|
Fordi du har opplevd det slik, så lager andre ammepresset selv?
|
|
|
#104 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: - Demp ammepressetDet offentliggjøres stadig vekk raporter som viser at barn i NOrge er ganske langt nede på skalaen når det gjelder både lesing, matte osv. om vi samenligner oss med andre land.
|
|
|
#105 |
|
Ringskrømt
|
Alt handler til syvende og sist om forventningene til en selv. Jeg har aldri gitt etter for hverken slanke- eller motepress. Har ikke opplevd det som et reelt press heller. Bare fordi tannpirkerne i bladene veier 0 gram, behøver ikke jeg å gjøre det. Sist redigert av Skremmern : 11-07-07 kl 23:38. |
|
|
|
|
|
#106 |
|
Ekvilist
|
Som mor til en sønn som har fått flaske, må jeg si at det vrir seg i magen når jeg hører at det jobbes bevisst for uttrykket "flaskebarn". Jeg synes det er negativt ladet, og at ordlyden på sett og vis definerer hele barnet. Det "å flaske" synes jeg blir noe helt annet, det beskriver kun en handling. Jeg kan liksom ikke helt se behovet for å kategorisere barn etter hvilken måte de inntar ernæring på. Men meg om det.
|
|
|
#107 |
|
Har fått viljen sin
|
Dette synes jeg er to viktige definisjoner og viktige forskjeller. Forøvrig har jeg tidligere skrevet noe om hvorfor foreldre opplever nederlag ved å gi flaske, og om dette ammepresset som i følge noen sitter i kvinnens eget hode. Jeg siterer;
Det er en forskjell mellom å kalle folk ammepoliti og å etterlyse mer informasjon om flaskemating. Dersom jeg hadde funnet den informasjonen jeg etterlyste og trengte da jeg begynte å flaskemate ville jeg kanskje ikke husket nederlagsfølelsen og ammepresset så godt som jeg gjør i dag. På grunn av at informasjonen ikke fantes, eller ikke var tilgjengelig for meg som mamma, føltes det som om jeg gjorde noe ulovlig da jeg sluttet å amme. Slik skal det ikke være! |
|
|
|
|
|
#108 |
|
Kidding, right?
|
Igjen kjenner jeg meg 100% igjen!
|
|
|
|
#109 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Den er for lettvint. At du klarer å motstå ytre press betyr ikke at det ikke er svært så mange andre som ikke klarer det. Det handler om forventinger skapt av andre, ikke av seg selv.
|
|
|
#110 |
|
By the Sea
|
Det er jo helt fantastisk at du er fullstendig trygg i deg selv og opplever at alle ytre forventninger og krav preller av.
|
|
|
#111 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Sv: - Demp ammepressetJeg er blant dem som har prøvd å amme og som har måttet slutte å prøve og amme og som har brutt sammen i gråt av spørsmål om jeg ammer (jeg klarte til slutt å svare uten å bryte sammen 1 måned etter at jeg måtte gi opp).
|
|
|
#112 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: - Demp ammepressetJeg fikk da spørsmål jeg også, men jeg oppfattet spørsmål om amming som vennlig interesse. Jeg fortalte om problemene mine, og ble som oftest møtt med historier om egne problemer, eller sympati. |
|
|
|
|
|
#113 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Akershus
Det er få setninger som provoserer meg mer omkring temaet amming enn nettopp denne setningen her, Nenne. Den sier ingenting om forutsetninger, den bare fastslår uten grundigere eller mer ettertenkte kommentarer, og uten unntak.
|
|
|
#114 |
|
Studenten
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nettopp. Med den gode ammeargumentasjonen er fallhøyden veldig stor når man ikke får det til av mange grunner. Holdningen til at "alle" kan amme er ganske hysterisk spør du meg. Jeg trengte veldig informasjon om hva som kunne gå galt, hvorfor det kan gå galt og hva man kan gjøre med det, både da jeg gikk gravid og i barselstiden.
|
|
|
#115 |
|
Epikur
|
Sv: - Demp ammepressetJeg har ikkesærlig sans for Nylander. Hun er for lite empatisk og for "flink pike" for min smak når det gjelder dette. Ikke for å fornærme herværende leger, men legejenter er jo ofte veldig flinke selvpressende jenter som har levd hele sitt liv etter mottoet "det er bare å ta seg sammen, det er bare å ta seg sammen" :mantra:
|
|
|
#116 |
|
Introvert optimist
|
Nei, jeg sier ikke at Mor Lille er en sten. Det var ingen superenkel sammenheng er, men jeg brukte mine egne opplevelser som eksempel.
Du må gjerne bli provosert, det jeg sier blir ikke mindre sant av den grunn. Brystmelk er den beste ernæring et barn kan få. Det er derfor vi har melkebanker slik at for tidlig fødte skal få optimal næring i den første, kritiske tida.
|
|
|
#117 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: - Demp ammepressetJeg tror jeg slapp unna mye "press" ved bevisst å unngå å lese for mye om amming og hva ekspertene sa om temaet. Jeg leste hvordan man skulle amme og sånn informasjon, og ellers så snakka jeg med helsesøster som var veldig flink når det gjaldt dette. Så da jeg etter 2-3 mnd måtte supplere med flaske så føltes det ikke som noe nederlag, men noe som måtte gjøres for lilles skyld. Han fikk pupp sålenge han ville, men når han ikke ville mere så prøvde vi litt til og slutta når det bare var hyl og skrik når han ble lagt til puppen. Jeg har heller valgt å være stolt over at jeg ikke ga amminga helt opp når han var 2-3 mnd, men at jeg fortsatte selv om det ikke var så mye melk der. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
By the Sea
|
Åh - det var deilig å lese dette! Nå har jeg irritert meg helt siden i går ( jada, har ferie - lite å tenke på ; ) over at flere i denne tråden hevder at presset kun kommer "fra seg selv".
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 12-07-07 kl 10:28. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Epikur
|
Denne har dukket opp mange ganger i det siste...
|
|
|
#120 |
|
By the Sea
|
Hos meg også! ; )
|
![]() |
|