Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

- Demp ammepresset

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-07-07, 09:18   #201
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: - Demp ammepresset

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Jeg tror du tar feil og at ammepresset mest av alt kommer av manglende informasjon om alternativet til (full-)amming. Jeg tror mye ville vært gjort dersom informasjonen om delamming og flaskemating blir bedre.

Men samtidig:

Hvordan skal man kunne forene følgende:

1) Man ønsker at flest mulig skal amme.
2) Man ønsker å gi god og korrekt informasjon om flaskemating og delamming.

Eller sagt mer spesifikt: Man ønsker at flest mulig skal amme. De som ikke hadde tenkt å amme eller ikke gidder å amme er en særlig målgruppe. De står overfor et valg, og må få presentert de positive sidene ved amming.

Man ønsker jo egentlig ikke at folk som *kan* amme, rent fysisk, skal gjøre noe annet. Derfor har man underslått informasjon om flaskemating. Derfor gjør man det skambelagt å ikke amme. derfor vifter man med DårligMorTM-flagget dersom noen er i tvil om de skal amme. Man ønsker ikke å FRONTE flaskealternativet. Og dermed er det da en del helsepersonell som underslår informasjon eller kjører på med følelsesmessig utpressing overfor dem som ikke greier å amme.

Jeg er helt og absolutt inneforstått med at noen ikke greier å amme. Men jeg gir meg ikke på at dersom man hadde fått bedre og mer kyndig hjelp, lengre liggetid på barsel og mer oppfølging av folk som KUNNE amming, ville dette gått mye bedre med enda flere. Banna bein.

Og jeg mener det er på tide med et opprop. For nettopp bedre informasjon om både det ene og de andre, uten bruk av skremselspropaganda. Damer som føder og ligger på barsel må få bedre oppfølging og mer tid, dersom de trenger det. Det må mer empati inn på barselavdelingene. Å, jeg blir så oppgitt over alle de kjipe historiene jeg hører! Det er jo helt tragisk.

Gammel 16-07-07, 09:23   #202
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Men samtidig:

Hvordan skal man kunne forene følgende:

1) Man ønsker at flest mulig skal amme.
2) Man ønsker å gi god og korrekt informasjon om flaskemating og delamming.

Dette er da ytterst enkelt. Iom at de fleste ammer, 95% eller noe, så sier det seg selv at man først gir info om amming. Dernest, når mor sliter og ikke får til og det går utover hennes og barnets helse (eller gjerne før det går så langt) så går man over til å informere om alternativer.

Gammel 16-07-07, 10:13   #203
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Det er da ikke et tilbud til alle, hvis man må spørre selv - da er det et tilbud til de som ber om det. Infoskriv er heller ikke alle forunt...

Jo, det er det.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-07, 10:14   #204
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøss. Jeg har visst gått glipp av tre infoskriv om amming.

Gammel 16-07-07, 10:15   #205
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Men så er ikke du den smarteste heller.

Gammel 16-07-07, 10:18   #206
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette er da ytterst enkelt. Iom at de fleste ammer, 95% eller noe, så sier det seg selv at man først gir info om amming. Dernest, når mor sliter og ikke får til og det går utover hennes og barnets helse (eller gjerne før det går så langt) så går man over til å informere om alternativer.

Ja, egentlig er der så enkelt!

Jeg er helt og absolutt inneforstått med at noen ikke greier å amme. Men jeg gir meg ikke på at dersom man hadde fått bedre og mer kyndig hjelp, lengre liggetid på barsel og mer oppfølging av folk som KUNNE amming, ville dette gått mye bedre med enda flere. Banna bein.

Og jeg mener det er på tide med et opprop. For nettopp bedre informasjon om både det ene og de andre, uten bruk av skremselspropaganda. Damer som føder og ligger på barsel må få bedre oppfølging og mer tid, dersom de trenger det. Det må mer empati inn på barselavdelingene. Å, jeg blir så oppgitt over alle de kjipe historiene jeg hører! Det er jo helt tragisk.

Helt enig!

Hvis man hadde blitt møtt med kyndig hjelp og omsorg av noen som kunne, tror jeg ammingen ville gått greiere for mange. Og man kunne også fått hjelp til å gå over til flaske i de tilfellene der det faktisk er nødvendig. En som kan og ser ville lettere kunne vurdere at "dette får du til hvis du prøver litt til" eller "nå tror jeg det er best du begynner med tillegg", enn det en "hormonelt forvirret" nybakt mor greier å vurdere.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-07, 10:19   #207
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Nei men det er jeg Og jeg har også gått glipp av det...

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-07, 10:19   #208
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ser hva du mener Mim. Jeg er helt enig i at de som i utgangspunktet er negativ til amming og kanskje ikke vet alle fordelene bør få vite om disse. At man skal oppmuntres og gjerne pushes litt er greit. Jeg er enig i at dersom foreldrene vil ha hjelp til å få til ammingen så skal de få det. Mye og så lenge de vil. Men tror dere at å ikke gi informasjon om alternativet før problemene melder seg gjør godt for den enkelte mor? At man må "kvalifisere" til å ha store nok ammeproblemer? At det skal være et skjønnsspørsmål for den enkelte helsesøster? Jeg får gåsehud ved tanken.

Tanken på å ikke gi åpen informasjon om flaske og delamming før fødselen fordi "vi vil at flest mulig skal (full-)amme" gir meg assosiasjoner til både sensur og overstyring. Hvem er "vi" til å bestemme hva mødre skal og ikke skal? Hvem er "vi" som kan holde tilbake informasjon fordi vi har en sterk formening om at det ene alternativet bør foretrekkes og velges? Bør ikke avgjørelsen om å amme, gi flaske eller gjøre begge deler komme fra et godt informert valg fra moren/foreldrene selv? Slik jeg ser det er det den eneste måten hvor foreldrene, og særlig da moren, kan eie sitt valg og lettere stå inne for det og kjempe for det hun selv har valgt (foreksempel fortsette å amme på tross av problemer, opprettholde melkeproduksjon når man delammer eller fullflaske). Å dytte på andre noe "vi" synes er best for dem, ved å holde tilbake informasjon om alternativet, gir meg dårlig smak i munnen. Det er tross alt ikke snakk om at det ene alternativet inneholder skadelig gift og det andre ikke. Man skader ikke barna ved å gi dem MME, men de går glipp av viktige og nyttige antistoffer. I tillegg til at amming er både mest praktisk og hygienisk. Dersom foreldre gies saklig informasjon om alle alternativ kommer jo definitivt (full-)amming best ut. Hvorfor skulle ikke norske kvinner og foreldre da ønske å tilstrebe dette for sitt barn? Fordi de er late? Teker på seg selv først og barnet sist? Gir opp for lett?

At det å gi flaske er potensielt livsfarlig synes jeg også er viktig å ta med i denne argumentasjonen for fri flyt av flaskeinformasjon. Tallene fra Spedkostundersøkelsen viser at 2400 kvinner ikke fullammer i barnets første leveuke, og at 18000 ikke fullammer når barnet fyller 3 måneder. Det er ganske mange foreldre, og ganske mange flasker med potensielt feil tilberedt MME. Det er ikke 2 og 3 og 4 foreldre som trenger informasjon om flaske. Det er tusenvis. Og dersom denne informasjonen ikke ligger tilgjengelig når disse begynner å gi flaske er det en stor sjanse for at de går glipp av viktig informasjon, eller tilogmed tror at å gi flaske er så enkelt at man ikke trenger noen informasjon rundt temaet. "Alt står jo på pakken".

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-07, 10:23   #209
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Nei men det er jeg Og jeg har også gått glipp av det...

Jeg er overrasket over at det ikke er litt mer tak i dere. Dere har faktisk ansvar for egen helse, og hvis noe ikke føles bra og tilbudet ikke legges på bordet, ja, da spørr dere!

Gammel 16-07-07, 10:27   #210
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er overrasket over at det ikke er litt mer tak i dere. Dere har faktisk ansvar for egen helse, og hvis noe ikke føles bra og tilbudet ikke legges på bordet, ja, da spørr dere!

Som førstegangsmor var jeg ikke i nærheten av å tørre å kreve noe som helst. Jeg spurte "hvis jeg ikke får til ammingen, hva skjer da" og pleieren svarte "det kan jeg ikke svare deg på". Det føltes som om jeg gjorde noe ulovlig og jeg voktet meg vel for å spørre igjen. Det var jo tydeligvis meg det var noe galt med.

Dersom jeg en gang skulle bli andregangsmor skal jeg love deg at sykehuset får en litt mer krevende pasient å hanskes med

Gammel 16-07-07, 10:30   #211
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Hvem snakker om å kreve?

Gammel 16-07-07, 10:32   #212
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Hvem snakker om å kreve?

Jeg. For det er tydeligvis ikke alle sykehus som vet hva pasienten har krav på. Og hvordan i alledager skal pasientene/den fødende vite det da? Jeg spurte. Jeg fikk ikke noe svar.

Gammel 16-07-07, 11:56   #213
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som alltid er jeg imponert over den nyanserte og reflekterte holdningen zol har til dette, og den saklige måten hun framstiller det på. I tillegg synes jeg (som vanlig) Madam Mim sier veldig mye fornuftig.

For min del fikk jeg utdelt infoskriv om amming og ammehjelpen på en av svangerskapskontrollene. Etter fødselen fikk jeg et til, samt at den rosenrøde ammevideoen lå på rommet, jeg fikk flere spørsmål om jeg trengte hjelp, forsikring om at "du må ikke være redd for å ringe på og spørre om hjelp til amming", pluss en undervisningstime, pluss spøkefullt utsagn om at "vi slipper deg ikke ut herfra før ammingen er på plass", og til slutt, da jeg reiste, forsikring og påminnelse om at det bare var å ta kontakt med ammehjelpen og ammepoliklinikken når som helst hvis jeg fikk problemer med amminga etter at jeg kom hjem. Og jeg lå på sykehushotellet, og ikke engang på barsel! Så der skulle man i allefall være flink hvis man skulle unngå informasjon om og tilbud om hjelp til amming (uten at jeg påstår at det er slik overalt, og at de som ikke får denne informasjonen ikke er smarte ).

Skal ikke uttale meg om hvordan informasjonen var om flaske og mme, siden jeg var av de heldige som fikk til amming og derfor ikke hadde behov for denne informasjonen. Men jeg er også av typen som ikke er redd for å spørre og mase, og som driter i hva de som jobber der måtte synes om meg, så hadde jeg hatt behov for informasjon om dette hadde jeg i allefall ikke sittet og ventet på at noen skulle komme og fortelle meg om det av seg selv (uten at jeg antyder at andre, som er mer sjenerte og usikre enn meg, ikke tar ansvar for egen helse ).

Gammel 16-07-07, 11:59   #214
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå må du huske på at man etter en fødsel (og et svangerskap) kan være i veldig dårlig form, både fysisk og psykisk. Mange førstegangsmødre tør heller ikke å mase og kreve dersom man ikke får responsen man ønsker.

Gammel 16-07-07, 12:01   #215
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så, så! Nå må dere oppføre dere og behandle hverandre pent.

Moderatorisk hilsen Mim

Sist redigert av Harriet Vane : 16-07-07 kl 12:11.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-07, 12:01   #216
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Nå må du huske på at man etter en fødsel (og et svangerskap) kan være i veldig dårlig form, både fysisk og psykisk. Mange førstegangsmødre tør heller ikke å mase og kreve dersom man ikke får responsen man ønsker.

Nå må du huske at ikke alle har like god evne til å forstå at andre kan være annerledes enn dem selv.

Gammel 16-07-07, 12:01   #217
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Det er laaangt til nærmaste ammepoliklinikk her.......

Gammel 16-07-07, 12:02   #218
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Så, så! Nå må dere oppføre dere og behandle hverandre pent.

Moderatorisk hilsen Mim

Hva var galt med innlegget mitt, om jeg tør spørre.

Gammel 16-07-07, 12:04   #219
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Nå må du huske at ikke alle har like god evne til å forstå at andre kan være annerledes enn dem selv.

Ja, sånn var det, ja.

Gammel 16-07-07, 12:12   #220
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Hva var galt med innlegget mitt, om jeg tør spørre.

Det var den syrlige tonen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:37.