Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-18, 19:27   #1
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?

Jeg synes det kan oppsummeres slik:
Kvinner har Ansvaret. Hvis du ikke vil ha Ansvaret, så har du ansvar for å gi det bort. Hvis andre(les:mannen) ikke vil/kan/forstår Ansvaret, er det kvinnens ansvar å lære han dette. Hvis han fortsatt ikke tar Ansvaret, er det kvinnens ansvar å finne en måte å leve med det på eller dra. Altså, kvinners Ansvar puktum.

Why?????!!!!

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-18, 19:47   #2
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Kvinner har Ansvaret. Hvis du ikke vil ha Ansvaret, så har du ansvar for å gi det bort. Hvis andre(les:mannen) ikke vil/kan/forstår Ansvaret, er det kvinnens ansvar å lære han dette. Hvis han fortsatt ikke tar Ansvaret, er det kvinnens ansvar å finne en måte å leve med det på eller dra. Altså, kvinners Ansvar puktum.

Why?????!!!!

Nei?
Kvinnen har ansvar for seg selv.
Og kan med det bestemme selv hvilket ansvar hun vil ha.
Dette har hun ansvar for å kommunisere.
Og vis partner da ikke responderer med å ta sitt ansvar så må man velge da.
Om man vil ta resten av ansvaret, fordele ansvaret eller gå.
Litt som å passe på egne pensjonsrettigheter eller økonomiske sikkerhet.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-18, 19:55   #3
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Nei?
Kvinnen har ansvar for seg selv.
Og kan med det bestemme selv hvilket ansvar hun vil ha.
Dette har hun ansvar for å kommunisere.
Og vis partner da ikke responderer med å ta sitt ansvar så må man velge da.

Dette er da veldig likt det jeg sa Bare uten å forholde deg til Ansvaret.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-18, 20:20   #4
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Det går ikke an å fordele ansvar hvis den man skal dele det med/gi det bort til ikke er interessert/ikke hørte/ikke trodde jeg mente akkurat det/tenkte det kunne vente/ikke var så farlig. Så nei, jeg synes ikke det blir det samme.
Jeg har stått i valget mellom å plukke opp ansvaret for altfor mye, og å gå.

Gammel 15-03-18, 20:56   #5
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Det går ikke an å fordele ansvar hvis den man skal dele det med/gi det bort til ikke er interessert/ikke hørte/ikke trodde jeg mente akkurat det/tenkte det kunne vente/ikke var så farlig. Så nei, jeg synes ikke det blir det samme.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener? Det er jo det jeg skriver? At man må velge mellom å leve med det eller gå. Det finnes jo folk som ikke virker, eller som en inkompatible med det en selv ønsker og forventer av et forhold.

Gammel 15-03-18, 21:04   #6
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skjønner ikke helt hva du mener? Det er jo det jeg skriver? At man må velge mellom å leve med det eller gå. Det finnes jo folk som ikke virker, eller som en inkompatible med det en selv ønsker og forventer av et forhold.

Jeg trodde du mente at å fordele ansvaret var like mye et valg som å ta ansvaret eller å gå.

Gammel 15-03-18, 22:07   #7
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Jeg trodde du mente at å fordele ansvaret var like mye et valg som å ta ansvaret eller å gå.

Nei nei nei. Man kan jo ikke fikse folk som ikke virker.

Gammel 15-03-18, 22:12   #8
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

En får ikke fikset folk som ikke virker, men som gutteforelder tenker jeg at vi kan jo gjøre vårt for at den kommende generasjonen blir annerledes. Eldste her skal over på videregående til høsten, og fortsatt curler mange veldig for gutta sine.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-18, 22:24   #9
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei nei nei. Man kan jo ikke fikse folk som ikke virker.

Men, seriøst, "folk som ikke virker"? Hva legger dere i det? Mennesker som er i stand til å ta ansvar i en jobb er da virkelig i stand til å ta ansvar på hjemmeplan. Hvis de må. Hvis det ikke er noen som curler for dem. At man ikke gidder å ta den kampen, det skjønner jeg veldig godt. Men jeg nekter å tro at folk som er i stand til å holde på en jobb, med alt det ansvaret det innebærer, ikke er i stand til å gjøre det som skal til for å holde en familie gående.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-18, 22:10   #10
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner at du opplever dette som ekstremt kjipt. Men du har også et siste valg, og det er å streike. Det vil sannsynligvis gå ut over barna at du streiker, og til dels innebærer du at du må få dem til å henvende seg til faren fremfor til deg. Det kan også hende at det betyr at du må leve med en del løsninger, som du ikke er komfortabel med å leve med. Men det er også ditt valg.

Som jeg har skrevet tidligere i tråden, så er det en del områder i hjemmet hvor jeg rett og slett ikke tar ansvar. Og på ett eller annet tidspunkt vil en oppegående mann (eller kvinne), som er i stand til å skjøtte en jobb, klare å ta det ansvaret som blir tildelt ham på hjemmebane. Det kan hende det er ganske smertefullt for alle involverte parter i overgangen, ikke minst i det å gi fullstendig slipp. Men det fører også til en mye jevnere balanse i det lange løpet. Samtidig betyr det å "gi fra seg" ansvaret, at man også må akseptere at det er den ansvarlige som styrer, som bestemmer hva som er riktig nivå og når ting skal utføres.

Jeg styrer aldri hva barna har på seg når jeg ikke er hjemme, mens mannen kan finne på å ringe meg for å minne meg på at de skal ha på ulltøy/regntøy/sommertøy/whatever - fordi klær er hans domene. Det betyr også at han innimellom informerer meg om ting som må suppleres, fordi innkjøp er mitt domene.

Jeg har et eksempel, som går motsatt vei, som gjelder nettopp det å ansvarliggjøre partneren. Jeg hadde null peiling på privatøkonomi, da jeg ble sammen med mannen. Jeg brukte til kontoen var tom, og levde så på nudler. Sparing var et ikke-tema. Heldigvis hadde jeg ikke kredittkort. Han er økonom. I mange år var mitt fullstendig hodeløse forhold til penger en relativt stor kilde til konflikt. Så da fikk jeg til slutt fullstendig ansvar for familieøkonomien. Det var krevende i begynnelsen, å måtte være den som hadde oversikt, sørge for at det var nok penger til å betale regninger, ha oversikt over lån, forsikringer og andre regninger. Og jeg gikk på noen smeller de første årene. Men det var veldig sunt, for forholdet og for meg - og nå krangler vi aldri om penger eller forbruk. Det hadde vært mye enklere for ham å bare ta ansvaret, sørge for å huke inn nok av min lønn til å dekke min andel av utgifter, og så la meg styre pengebruken min helt fritt. Men da hadde jeg lett kunne blitt luksusfellekandidat. Og det var nok også litt krevende mentalt for ham å gi slipp. Men han gjorde det likevel. Fordi han helt oppriktig mener at det er viktig at et voksent menneske skal kunne håndtere privatøkonomien sin uten å gå personlig konkurs. Jeg er fortsatt mer lettvint med penger enn det han er, men det er nok også ganske sunt i det store og det hele. Og skulle noe skje med ham, så er jeg i stand til å drifte familien på alle områder. Det samme gjelder hvis noe skulle skje med meg.

Familier må drives som et selskap med delt ansvar (DA) med to ansvarlige partnere. Ikke som et AS med en adm. dir.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-18, 21:29   #11
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Why?????!!!!

Akkurat!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:51.