|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Var redd for pappa
Ja, jeg vet i hvertfall om en del som er jevngamle med meg som ble "oppdratt" med fysisk straff. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Var redd for pappaJeg kan huske at jeg en sjelden gang fikk ris på baken av moren min - men faren min har aldri lagt hånd på meg.
|
|
|
#23 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Var redd for pappaJeg er 70-talls barn og har opplevd både fysisk og psykisk avstraffelse. Den psykiske delen gjorde mest vondt: ordene svir den dag i dag. Det gjør verken øret eller baken... |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Var redd for pappaJeg ble ikke det minste sjokkert da jeg leste dette, og har ikke problemer med å forestille meg det. Jeg vet ikke hvorfor, men det stemte liksom. Vanskelige å forklare. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Introvert optimist
|
Ja det kan jeg godt tenke meg.
Dette kjenner jeg meg igjen i. Dette med å slå seg for brystet og være så stolt av å ikke slå, når de alternative metodene skadet og ødela så mye mer.
|
|
|
#26 |
|
saftig
|
Det er veldig viktig at man forstår nettopp dette: Man kan ikke se utenpå hvem som er hustyranner. Mange av psykopatene er velansette i lokalmiljøet, noe som gjør det desto vanskeligere for ofrene å bli trodd og forstått.
|
|
|
#27 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Var redd for pappaVold mot barn er fryktelig og må ikke forkomme, psykiske overgrep, hvor små de enn er, er, eller kan være, mye vanskeligere å takle i ettertid. Det kan ta lang tid før man skjønner at det er overgrep det foreldrene dine bedriver.
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero) Sist redigert av Pamina : 19-07-07 kl 17:16. Årsak: grammatikk! |
|
|
|
|
|
#28 |
|
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Sv: Var redd for pappaDet er godt at slikt kommer frem. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Glamorøs
|
Sv: Var redd for pappaJeg syns i grunn det er greit at han er død og dermed ikke kan "forsvare" sine handlinger. I og med at dette var rimelig vanlig for den generasjonen ville det blitt litt vanskelig å diskutere det på kryss av generasjonene når man har fått en helt annen kultur på nettopp dette. Hva skal han si liksom? "Alle gjorde det"? "Jeg angrer"?
|
|
|
#30 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
Kanskje til og med mer.
Ja, det er og blir fryktelig vondt å bli verbalt mishandlet. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Pauset
Hvor: Barteby
Sv: Var redd for pappaJeg kan forstå trangen til å fortelle sin historie. Det er jo nettopp det denne boken er Trond Kirkvågs historie. Broren kan ha opplevd det anderledes. Sånn er det bare to mennesker i liknende situasjon opplever det forskjellig. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
har tatt seg sammen
|
Foreldrene til sambo var nok aldri i nærheten av å bruke fysisk avstraffing, men de har flere ganger vært inne på at de angrer på at de var så strenge med sambo. Han var en gutt med masse liv og fantasi - litt med lyd og aktivitet enn det som var akseptert på 70-tallet. De har gitt tydelig uttrykk for at de angrer på at de var så strenge/rigide. Og skulle ønske de kunne slappet mer av og gitt gutten sin litt mer frie tøyler.
|
|
|
#33 |
|
Fortynnet
|
Det er helt sikkert. Og at broren til Sjonkel Rolf nå går ut og sier at dette umulig kan være sant..? Hvordan i alle dager kan han påstå å være 100% sikker på det? |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Glamorøs
|
Jeg sier ikke at det ikke går an å angre, men at det skulle bli en mediadebatt mellom to mennesker ser jeg ikke noe poeng i.
|
|
|
#35 |
|
Live and let live
|
Dette har jeg sett så mange eksempler på. Søsken som fryser ut andre søsken og sier at deres opplevelse er feil. Det er vel en blanding mellom det at de ønsker å beskytte foreldrene sine, og kanskje seg selv, og at søsken rett og slett ikke har samme oppvekst både fordi de kommer til forskjellig tid og fordi de er forskjellige mennesker som blir møtt på ulik måte.
|
|
|
#36 |
|
har tatt seg sammen
|
Ja, det har du helt rett i. Tok ikke det poenget i farta.
|
|
|
#37 |
|
Expired
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
X First Lady
Sv: Var redd for pappaÅ leve med angsten for å bli slått eller psykisk ydmyket vil for alltid prege en. Men det å oppleve at andre ikke griper inn og stilltiende "godtar" dette er vel det verste for et barn. Denne feigheten glemmer man aldri. Sist redigert av Michelle : 19-07-07 kl 18:53. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Passiv
|
Sv: Var redd for pappaSkjønner godt at Trond Kirkvaag har behov for å fortelle om oppveksten og korrigere bildet av faren sin. Det må ha vært utrolig frustrerende å høre på all forherligelsen av pappaen som han selv fikk bank av... Så får onkelen streve med sitt, hva farens oppførsel skaper av sår hos andrekan da ikke T.K ta ansvar for. |
|
|
|
#40 |
|
Walking in the air
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Var redd for pappaFaren min fikk juling på en fast dag i uka, uten grunn overhodet. I den tidens England (på landet), var det sånn mange oppdro barna. Skrekk og gru. Det er jammen godt verden på enkelte områder i hvertfall går fremover, ja!
|
![]() |
|
|