|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#22 |
|
Har fått nytt nick
|
Sv: Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)
Hm jeg tror det finnes mange dyktige kvinner der ute MED selvtillit, men som alikevel ikke får topplederstillinger fordi de som rekrutterer selv ofte er godt voksne menn (f.eks. sånne som denne rederfruens mann). |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Epikur
|
Sv: Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)Heldigvis kommer noen vettuge damer som slipper til i DN:
|
|
|
#24 |
|
har tatt seg sammen
|
|
|
|
#25 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror du har rett. Imidlertid tror jeg også at mange kvinner rett og slett ikke ønsker seg lederstillinger- dessverre. Jeg tror hverken det skorter på evne eller selvtillit, men på viljen og "suget" etter karriere. (Neida, det gjelder selvsagt ikke alle, men jeg har definitivt inntrykk av at det er gjeldende for en del). |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Epikur
|
Sv: Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)Jeg har sittet i styrer med noen svært inkompetente menn. De har vært i styrene utelukkende pga kontakter og kjønn, ikke pga kvalifikasjoner.
|
|
|
#27 |
|
Epikur
|
Man ønsker jo ikke lederstilling når man vet at det vil medføre lite tid med barna og resten av livet sitt, fordi lederstillinger på død og liv innebærer at man må ha en kone og jobbe 14 timer i døgnet. Det er ikke LEDERSKAPET eller ansvaret som skremmer. Det er jo mange kvinner kvalifisert til. Det er livsformen (arkaisk og tullete, utrolig lite moderne og kun egnet til å sende menn i tidlig i døden med hjerteinfarkt, uten at de kjente sine barn) og strukturen rundt jobben.
|
|
|
#28 |
|
Har fått nytt nick
|
Nettopp, og med en mer hetrogen ledergruppe vil det tvinge seg frem løsninger som gjør det mulig for andre en middelaldrende menn med hjemmeværende fruer å kombinere karriere med familie. Enn så lenge har ikke behovet for en slik endring vært tvingende nødvendig fordi de som har sittet i topplederposisjoner rett og slett ikke har kjent behovet på kroppen. Det er klart det finnes løsninger på dette, og at det er mulig å tilpasse lederrollen slik at man åpner for andre grupper. Jeg tror også en mer variert gruppe mennesker i styrer og lederposisjoner som bedre gjenspeiler samfunnet vil være en styrke for norsk næringsliv, men det innebærer nødvendigvis at de mennene som før fikk tildelt slike roller på bakgrunn av kontakter istedet for kvalifikasjoner og evner vil få langt sterkere konkurranse, noe nok ikke alle ønsker... |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)Sofie Mathiassen høres ut som en oppegående dame. Den andre damen tror jeg at jeg skal forbigå i stillhet.
|
|
|
#30 |
|
Introvert optimist
|
Jeg nekter å godta at det må være sånn å være leder.
|
|
|
#31 |
|
Epikur
|
Det må jo være bedre å kunne velge blant 100 % av befolkningen, ikke bare 50 %? (Minus innvandrerne, så er det enda færre.)
|
|
|
#32 |
|
Smugleser
|
Dragen: du må ha valgt feil studier. Du skulle nok ha studert et sted der du hadde større sjans for å finne en rik mann til å forsørge deg og barna.
|
|
|
#33 |
|
Passiv
|
Sv: Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)- Det er viktig for barna å ha en trygg forankring. Da vet mannen at det blir fulgt opp, og han kan enklere følge opp utfordringene i sitt arbeid, sier hun. |
|
|
|
#34 |
|
Epikur
|
Helt enig og hurra! Jeg blir sjef til høsten og jeg kommer ikke til å jobbe 14 timer i døgnet. Jeg har valgt å fremforhandle en kontrakt som gir meg mye tid med familien, i motsetning til nå, og veldig fleksibel arbeidstid og stor mulighet til å jobbe hjemme. Det er ikke noen sammenheng mellom å jobbe mye og jobbe godt. Det er mye gammel vane og kultur som gjør at menn tror de må nærmest flytte inn på jobben.
|
|
|
#35 |
|
Smugleser
|
"
|
|
|
#36 |
|
Har fått nytt nick
|
Sv: Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)Nenne og Mim |
|
|
|
|
|
#37 |
|
VeloppDragen
|
Selvsagt har jeg valgt feil studier. Nitti prosent kvinner... og en fagforening som skryter av at de har forhandlet seg fram til svimlende 310' i begynnerlønn i kommunal sektor for fem års studier, hvorav de to siste årene med hovedtyngden på tekniske fag.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)Skulle gjerne gått heime på heiltid, eg, så lenge eg hadde praktikant og vaskehjelp
|
|
|
#40 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)Veldig DN er opptatt av hjemmeværende fruer om dagen... Var de de som hadde barnevogn-rolls-roycene også? Skal det liksom bli status å være hjemmeværende frue med dyr barnevogn, dyr bil, tennistimer nå og mann som jobber 24-7 nå eller? |
|
|
|
![]() |
|
|