Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Et godt eksempel på fattigdom?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-18, 08:57   #141
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Et godt eksempel på fattigdom?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Du har nok ikke tatt poenget mitt.
Avstanden opp fra 700-1,2 er på 500k er i dine øyne liten.

Du overser det hun skriver om brutto og netto. Da blir forskjellen mindre.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-18, 09:18   #142
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Det er forskjell I mine øyne på velbemidlede og rik. Mange her inne kan nok falle inn under velbemidlet, men har man dårlig råd med en netto inntekt på 700 000 kr altså ?

Jeg tenkte brutto på en familie vs brutto 1,2 på en familie.

700k brutto på en familie er ikke veldig mye.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-18, 09:33   #143
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvis jeg omgjør 700 000 brutto til månedsinntekt, kommer jeg til at man vil ha utbetalt ca 35000 kr /mnd, basert på 40% skattesats. Jeg mener at man da kan betjene et lån på 3,5 Mill, og fortsatt ha greit nok med penger igjen til livsopphold.

Gammel 04-09-18, 09:35   #144
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I mitt nabolag vil man kun kjøpe en mindre leilighet I blokk eller flermannsbolig, man kan ikke ha en stor romslig bolig. Er man da fattig ?

Gammel 04-09-18, 09:56   #145
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenkte brutto på en familie vs brutto 1,2 på en familie.

700k brutto på en familie er ikke veldig mye.

Nei, det er nettopp poenget - jeg tror vi må snakke forbi hverandre. Medianinntekt er 700 NETTO, og holdt opp mot 1,2 mill BRUTTO er forskjellen liten.

700 brutto er vel ganske nærme fattigdomsgrensen. Ingen er uenig i at den avstanden er stor. Men det er fortsatt rart å snakke om rikdom, objektivt sett, som medianinntekt. Selv om det er et gap til fattige.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-18, 10:17   #146
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Dette ble jo en litt merkelig tråd, merkelig, men også interessant. Jeg synes det er synd at nøysomhetsgleden til han som ikke er fattig blir ødelagt av feil ordvalg. Mange av oss burde ta til seg essensen i å kjøpe mindre, reparere mer og bruke flere fridager på en mer miljøvennlig måte enn helgeturer til Beijing, mange!

Da er det trist at det ender opp i en diskusjon om hvorvidt han kan kalle seg fattig eller ikke.

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Når jeg hører «veldig rik» ser jeg for meg Røkke, Stordalen, Reitan etc. Vi her på FP passer i en eller annen middelklassekategori. Rike i verdensmålestokk og midt på treet i Norge. Sånn omtrent det som medianinntekt skulle tilsi.

Jeg tror (uten å skyte på Nenne spesifikt, for dette er jo en vanlig antakelse) at dette er en vanlig fordom. Selv om de fleste her inne har både mat og klær og hus, og innimellom en ferie, så er spennet blant aktive FP-brukere (og sikkert lesere) veldig stort. Mange på FP passer inn i middelklassen, noen sitter på store verdier som er arvet eller jobbet fram og andre igjen må snu på kronene

Selv lever jeg visst i en median-husstand, vi har nok mindre enn mange rundt oss. Og sikkert mer en en del, men de ser vi ikke. Med unntak av den ene familien jeg vet om som lever i kommunal bolig. Grunnen til at vi ikke ser dem er som andre over her har vært inne på. Utenforskapet som hører med er så stigmatiserende at de prioriterer knallhardt for å la ungene være innenfor normalen. Derfor merker vi ikke noe før vi kommer tettere på de barna det angår.

tink er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-09-18, 10:20   #147
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Hvis jeg omgjør 700 000 brutto til månedsinntekt, kommer jeg til at man vil ha utbetalt ca 35000 kr /mnd, basert på 40% skattesats. Jeg mener at man da kan betjene et lån på 3,5 Mill, og fortsatt ha greit nok med penger igjen til livsopphold.

Bankene gir deg ikke lån på 3,5 mill med den inntekten.

Gammel 04-09-18, 10:24   #148
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har nok ikke tatt poenget mitt.
Avstanden opp fra 700-1,2 er på 500k er i dine øyne liten. Det er greit, men for dem som er i en situasjon hvor primærbehov dekkes og det er bittelitt igjen så fremstår faktisk 500k ekstra i året (som det flertallet rundt del har å velge med og betale klær, ferie og skoleturer med) som veldig mye penger.

Candy sier at forskjellen på 1,2 BRUTTO og 700 000 NETTO er liten.

Litt avhengig av økonomien ellers og fordelingen mellom husstandsmedlemmene ellers vil noen med inntekt på 1,2 mill betale mellom 300 og 450 000 i inntektsskatt, slik at det 1,2 BRUTTO blir 750 000 til 900 000. Og utgangspunktet her var 760 000 netto, var det ikke, ikke 700?

(Edit, der var det en side til, ja)

Gammel 04-09-18, 10:25   #149
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt lei meg for at begrepe og tall ble oppfattet som viktig poeng her. Jeg har nok uttrykt meg dårlig.

For meg var det viktig å si at relativ fattigdom har relevans, særlig fordi majoriteten løper fra de med dårligst økonomi.
Økt avstand øker relativ fattigdom selv om absolutte fattigdomsdefinisjoner ikke kan brukes.

Jeg tror mange er vant til å tenke på samfunnet vårt dom preget av likhet, men lett glemmer at avstand øker og at den avstanden utgjør valgfrihet og mulighet til det man på Fp kaller livskvalitet (når man skal forsvare miljøavtrykket).

Gammel 04-09-18, 10:29   #150
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel ingen som benekter at forskjellene er store, at det er stor forskjell på de som har minst og de som ligger på medianen, og at forskjellen er bekymringsfull. Det er selvsagt helt riktig. Sannsynligvis også at en med medianinntekt framstår som veldig rik for en som har ingenting. Det er vanskelig å være uenig idet.

Gammel 04-09-18, 10:30   #151
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde nok hjulpet om du ikke hadde kommet med anklager som "ikke vil innrømme at de er rike" når folk prøver å si at å tjene medianinntekt ikke er å være veldig rik.

Gammel 04-09-18, 10:32   #152
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde sikkert også hjulpet om en husstandsinntekt som er i nabolaget til det jeg egentlig er sabla godt fornøyd med plutselig blir omtalt som "ikke veldig mye".

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-18, 10:39   #153
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, det er jo minefelt på alle kanter her. Jeg har sikkert vært for opptatt av tall og statistikk her, men jeg syns det er greit å være litt presis også.

Gammel 04-09-18, 10:45   #154
Guava

Guava sin avatar

Standard

Jeg har som sagt tatt poenget.
Minefeltet i det å bli beskyldt for å være veldig rik var også større enn jeg trodde.

Gammel 04-09-18, 10:51   #155
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alt er relativt. Det noen synes er rikt synes andre er fattig, og motsatt.

:hvaheterdenfandensgandalfsmileyenda:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-18, 10:57   #156
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg er einig i at det er viktig å snakke om forskjeller. Og det er bekymringsverdig at forskjellane auker. Og det er ein viktig debatt!

Men eg tenker samtidig at relativ fattigdom definert utifrå medianinntekt er problematisk, nettopp på grunn av dei mekanismene som oppstår i denne tråden. Når SV og Rødt snakker om antall barn som lever under fattigdomsgrensa, er det viktig at det kjem fram kva dei faktisk snakker om. Eg trur den offentlige samtalen om forskjeller tener på at begrepet fattigdom ikkje blir utvatna. Det er forskjell på mengden sympati som blir vekka når det er snakk om å ikkje hq råd til tannlege eller reperasjon av vaskemaskin og på det å ikkje kunne bruke penger på ferie. Det er kanskje same økonomiske situasjon. Men likevel er det noko med eksempelet som blir brukt her.

Å bruke medianinntekt for å definere fattigdom blir problematisk i det medianen overskrider eit visst punkt. På eit tidspunkt bikker femti prosent av netto medianinntekt eit nivå som gjer at det å snakke om fattigdom blir problematisk, fordi denne grensa blir for høg. Men vi kan framleis snakke om forskjellen på dei som har mest og om korleis vi skal ivareta dei som har minst.

Ifølgje eit brev eg nyleg fekk av NAV, er grensa fpr barnetillegg for uføre 218K for husstanden. Grensa for redusert oppholdsbetaling i barnehage ligg på rundt 300K. Med 50% av medianinntekt kvalifiserer ein ikkje til noko av dette. Dermed blir begrepet «fattigdom» forvirrande.

Holdninger om at livskvalitet er knytta til luksusgoder og haldningar knytta til dette er kanskje eit like stort problem når vi snakker om forskjeller her! Og det handler like mykje om miljø og forbruk, som om fattigdom.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-18, 10:59   #157
Guava

Guava sin avatar

Standard

Jeg synes også det er verd å reflektere over hvordan man betrakter det å motta stønader ved sykdom og ledighet.

Ved lønnsforhandlinger brukes argumenter med prisstigning og hvordan økonomien i samfunnet utvikler seg.
Det er også lett å argumentere for at studiestøtte bør økes i god takt.

Så kommer det til disse andre stønadene som noen mennesker er helt avhengige av for å klare seg. Det er ikke snakk om en bonus, men inntekt for å kunne leve i samfunnet man er i. At en norsk trygdemottaker er steinrik i Darfur-perspektiv hjelper lite. Det er her man lever. Dvs. mange velger å flytte pga økonomi og også fordi det blir for tøft å bo der hvor majoriteten legger premisser som blir for dyre å innfri. Resultatet blir ghettoer. Det gjelder ikke bare Oslo, men også på bygda.

Veldig mye av trygdesystemet vårt finansierere mennesker med solid økonomi. Det finansierer også dem som har minst. Hva unner vi dem av livskvalitet? Er mat og klær det vi tenker får holde? Har unger det bra når de har mat og klær og kan søke om å få dekket fotballkontingent? Er det verdi i å ha blandede nabolag eller er det mest lettvint med segregering fordi like barn tross alt leker best?

Er det synd på oss som betaler skatt men som likevel sitter igjen med det vi trenger etter at huslån og hytte og bil er betalt?

Jeg har skrevet litt for mye i denne tråden, men det jeg kanskje savner er rausheten og den synes jeg ikke kommer til syne om man henger seg opp i at en som lever som relativt fattig bestiller seg en sydentur.

Gammel 04-09-18, 11:00   #158
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, enig nokon. Diskusjonene og virkemidlene er forskjellige når vi snakker om fattigdom, og når vi snakker om forskjeller.

Det er viktig å snakke om fattigdom, det er viktig å snakke om forskjeller. Men helst litt sortert.

Gammel 04-09-18, 11:02   #159
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har som sagt tatt poenget.
Minefeltet i det å bli beskyldt for å være veldig rik var også større enn jeg trodde.

Jeg reagerte også på hvor dette tallet var satt, uten å ha i nærheten av den inntekten, så jeg tok det ikke som noen beskyldning i min retning i det hele tatt. Jeg tror ikke de andre som reagerte heller prøvde å forsvare seg mot et kaksestempel. De prøvde bare å forklare at det er et ganske vanlig inntektsnivå hos en familie som lever helt vanlig, og som ikke trenger å være verken veldig rik eller (selvsagt) veldig fattig.

Så jeg oppfattet ikke at noen tok det som en personlig fornærmelse i det hele tatt, bare at mange var uenig i definisjonen, på et absolutt nivå (i Norsk målestokk).

At det er et minefelt å kalle folk rike synes jeg verken er rart eller overraskende forresten, selv om jeg ikke oppfattet at det var problemstillingen her i tråden.

Gammel 04-09-18, 11:04   #160
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Sitat:

Er det synd på oss som betaler skatt men som likevel sitter igjen med det vi trenger etter at huslån og hytte og bil er betalt?

Det tror jeg du skal lete en stund etter at noen har sagt eller gitt uttrykk for.

Ellers syns jeg mange på FP utviser flotte holdninger med tanke på inkludering og forskjeller. Gratisprinsippet forfektes så høyt at jeg syns det blir fanatisk. Folk samkjører og inkluderer på treninger, man tenker nøye gjennom bursdagsfeiringer, det er reflekterte diskusjoner om forbruk og "flashing". Så lever vi alle sammen der vi lever, i de boblene alle har rundt seg, og påvirkes selvsagt av det. Men jevnt over tror jeg vi bidrar positivt der vi er.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:03.