|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?
|
|
|
#142 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg tenkte brutto på en familie vs brutto 1,2 på en familie. |
|
|
|
|
|
#143 |
|
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?Hvis jeg omgjør 700 000 brutto til månedsinntekt, kommer jeg til at man vil ha utbetalt ca 35000 kr /mnd, basert på 40% skattesats. Jeg mener at man da kan betjene et lån på 3,5 Mill, og fortsatt ha greit nok med penger igjen til livsopphold.
|
|
|
|
#144 |
|
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?I mitt nabolag vil man kun kjøpe en mindre leilighet I blokk eller flermannsbolig, man kan ikke ha en stor romslig bolig. Er man da fattig ?
|
|
|
|
#145 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Nei, det er nettopp poenget - jeg tror vi må snakke forbi hverandre. Medianinntekt er 700 NETTO, og holdt opp mot 1,2 mill BRUTTO er forskjellen liten.
|
|
|
#146 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?Dette ble jo en litt merkelig tråd, merkelig, men også interessant. Jeg synes det er synd at nøysomhetsgleden til han som ikke er fattig blir ødelagt av feil ordvalg. Mange av oss burde ta til seg essensen i å kjøpe mindre, reparere mer og bruke flere fridager på en mer miljøvennlig måte enn helgeturer til Beijing, mange!
Jeg tror (uten å skyte på Nenne spesifikt, for dette er jo en vanlig antakelse) at dette er en vanlig fordom. Selv om de fleste her inne har både mat og klær og hus, og innimellom en ferie, så er spennet blant aktive FP-brukere (og sikkert lesere) veldig stort. Mange på FP passer inn i middelklassen, noen sitter på store verdier som er arvet eller jobbet fram og andre igjen må snu på kronene
|
|
|
#147 |
|
ekstremt trøtt
|
Bankene gir deg ikke lån på 3,5 mill med den inntekten.
|
|
|
#148 |
|
Yes, we can!!
|
Candy sier at forskjellen på 1,2 BRUTTO og 700 000 NETTO er liten.
|
|
|
#149 |
|
|
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?Jeg er litt lei meg for at begrepe og tall ble oppfattet som viktig poeng her. Jeg har nok uttrykt meg dårlig. |
|
|
|
|
|
#150 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?Det er vel ingen som benekter at forskjellene er store, at det er stor forskjell på de som har minst og de som ligger på medianen, og at forskjellen er bekymringsfull. Det er selvsagt helt riktig. Sannsynligvis også at en med medianinntekt framstår som veldig rik for en som har ingenting. Det er vanskelig å være uenig idet.
|
|
|
#151 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?Det hadde nok hjulpet om du ikke hadde kommet med anklager som "ikke vil innrømme at de er rike" når folk prøver å si at å tjene medianinntekt ikke er å være veldig rik.
|
|
|
#153 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?Ja, det er jo minefelt på alle kanter her. Jeg har sikkert vært for opptatt av tall og statistikk her, men jeg syns det er greit å være litt presis også.
|
|
|
#156 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?Eg er einig i at det er viktig å snakke om forskjeller. Og det er bekymringsverdig at forskjellane auker. Og det er ein viktig debatt!
|
|
|
|
#157 |
|
|
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?Jeg synes også det er verd å reflektere over hvordan man betrakter det å motta stønader ved sykdom og ledighet. |
|
|
|
|
|
#158 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?Ja, enig nokon. Diskusjonene og virkemidlene er forskjellige når vi snakker om fattigdom, og når vi snakker om forskjeller.
|
|
|
#159 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Jeg reagerte også på hvor dette tallet var satt, uten å ha i nærheten av den inntekten, så jeg tok det ikke som noen beskyldning i min retning i det hele tatt. Jeg tror ikke de andre som reagerte heller prøvde å forsvare seg mot et kaksestempel. De prøvde bare å forklare at det er et ganske vanlig inntektsnivå hos en familie som lever helt vanlig, og som ikke trenger å være verken veldig rik eller (selvsagt) veldig fattig.
|
|
|
#160 |
|
Yes, we can!!
|
Det tror jeg du skal lete en stund etter at noen har sagt eller gitt uttrykk for.
|
![]() |
|
|