Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vaksineskader, dokumentar på TV2 i kveld

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-06, 10:32   #61
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaksineskader, dokumentar på TV2 i kveld

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Men jeg stusser litt over at folk mener bivirkninger av vaksiner er tiet ihjel?

Nå så jeg bare med et halvt øye, men i programmet skilte de mellom bivirkninger og skader. De alvorlige skadene som ble innmeldt til Folkehelsa stoppet der, det ble ikke rapportert videre. DA er det et problem.

Hvis jeg ikke husker skammelig feil.

Gammel 10-10-06, 10:33   #62
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn forsto jeg det også.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 10:34   #63
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan jo legge til at begge mine følger vaksinasjonsprogrammet. Jeg anser konsekvensene ved ikke å vaksinere er verre, selv om vaksinene kan føre til skader hos enkelte.

Merkelig formulert, men dere skjønner hva jeg mener.

Gammel 10-10-06, 10:37   #64
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

De alvorlige skadene som ble innmeldt til Folkehelsa stoppet der, det ble ikke rapportert videre. DA er det et problem.

Hvis jeg ikke husker skammelig feil.

Selvfølgelig, slikt må jo rapporteres videre og det må selvsagt være rom for å kritisere et system som ikke har fungert. Og hvis dette har ført til at potensielt flere har blitt skadet så må det ryddes opp i. Jeg er absolutt for full åpenhet.

Som sagt har jeg ikke sett den aktulle dokumentaren og har ingen formening om hvordan dette fungerte på søtti- og åttitallet, men jeg føler at jeg har fått, både gjennom sykehus, helsestasjon og media, et rimelig godt inntrykk av at det er mulighet for alvorlige bivirkninger, barn har blitt skadet, men vi velger allikevel å vaksinere og grunnen til dette.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 12:29   #65
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: Vaksineskader, dokumentar på TV2 ikveld

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg oppfattet overhodet ikke dette programmet som skremselspropaganda mot å vaksinere barn. Og det er selvfølgelig flott at forholdene er bedre enn på åttitallet. Men det at det er så tabu å snakke om at forholdene rundt vaksiner på denne tiden ikke var helt betryggende, og den totale fornektelsen av at noen kan ha blitt skadet, gir meg assosiasjoner til helt andre systemer enn det vi liker å tro at vi lever i.

I denne familien har jo myndighetene til slutt innrømmet ansvaret for at barnet ble hjerneskadet av vaksinen, og de har fått en dom på det. Jeg syns det er en historie som fortjener å bli hørt.

For meg er åttitallet veldig nær fortid. Jeg hadde barn da også. Vi ble fortalt at vaksinene var trygge den gangen også. Det er ikke hundre år siden, liksom.

Derfor syns jeg det er ekstremt lite tillitvekkende når direktøren for Folkehelseinstituttet sier at de har "ingen informasjon om hvordan systemet fungerte den gangen", når det gjelder hvordan innrapportering av bivirkninger og skader ble besvart og fulgt opp. I det hele tatt syns jeg hun var en veldig lite tillitvekkende dame.

Alle andre medisiner har bivirkninger, noen veldig vanlige og lette og noen sjeldne og farlige som kommer lenger ut i pakningsvedlegget. Det ville være rart om ikke dette gjaldt for vaksiner også. Den amerikanske nevrologen og vaksine-eksperten var helt sikker på at skader forekom, men han anbefalte likevel at foreldre skulle vaksinere barna sine. Han sammenlignet det med å vite at det skjer at fly faller ned, men likevel fortsetter vi jo å fly.
(Skal man da slutte å skrive om flyulykker for ikke å skremme noen ...?)

Jeg er utrolig takknemlig for at min sønn ble frisk og har et normalt liv for en 20-åring, og at jeg ikke sitter og leser barnebøker for ham på senga.

Helt enig med deg her, godt sagt

Gammel 11-10-06, 13:45   #66
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes dokumentaren var bra, og er enig i at direktøren for folkehelseinstituttet er lite tillistvekkende. Det er et problem, hun er i en ekstrem forsvarsposisjon hver gang hun opptrer i media.

Jeg er veldig for vaksinering, men ble faktisk etter råd fra legen bedt om å avvente både trippelvaksinen og mmr vaksinen da begge jentene mine har astma med endel tilleggsplager. Tror ikke jeg hadde fått et slikt råd hvis det var totalt ufarlig med vaksine.

Minstejenta på snart to fikk MMR nå, og det gikk heldigvis bra det også. Vi skal ikke være helt blinde for at vaksiner innebærer en viss risiko, men jeg tar heller den enn risikoen for de sykdommene den beskytter mot.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 19:52   #67
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Hvor: Oslo
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, det er rart at folkehelseinstituttet uttaler seg paa den maaten. Hvis de er saa redde for at vaksiner som ikke engang er i bruk lenger blir funnet skadelige, hva sier det om hva vi faar vite om dagens vaksiner?

Og en ting er de umiddelbare, voldsomme effektene som noen ytterst faa opplever. Det maa vaere en forferdelig opplevelse! Vi vet ogsaa pent lite om langstidseffektene for flertallet av de som faar vaksiner. Klart de beskytter mot de enkelte sykdommene i varierende grad, men hvilke langstidsbivirkninger er det vi faar med paa kjoepet? Og er vi egentlig friskere enn foer? Det er neimen ikke sikkert. Vi bare har andre sykdommer, og i stoerre grad senere i livet, og av mer kronisk art.

Jeg paastaar ikke at jeg har noen svar paa disse spoersmaalene, men jeg er sikker paa at det er det ingen andre som har heller. Kanskje om 20 til 30 aar, saa faar vi se en stoerre del av bildet.

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 20:00   #68
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, vi er friskere enn før. Vi får ikke polio eller TB, levealderen er forlenget med flere år, og vi får i mye mindre grad hjerteinfarkt. Dessuten overlever vi dem.

Astma og allergi øker, det samme gjør diabetes, særlig type 2. Det er ikke dokumentert noen sammenheng mellom vaksiner og noe av dette, såvidt meg bekjent. Da burde det økt med samme frekvens i alle land som har samme vaksinasjonsprogram, og ikke økt i land der vaksinasjon er mindre vanlig. Det er ikke tilfelle.

Du kan jo ellers se på barnedødeligheten og -sykeligheten i de fleste land i Afrika, og sammenligne det med vår.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 20:10   #69
Cascaye
Miss Distriktsnorge

Cascaye sin avatar

Hvor: Akershus
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Emm: Kan vaksinen utløse astma? Min lille jente fikk første astmasymtomer rundt 6-7 måneders alderen, nå husker jeg ikke hvilke vaksiner som ble gitt når?

Jeg er veldig enig i mye av det Kasia sier.
Jeg er selv ambivalent i forhold til vaksinering eller ikke.
Min kusines eldste sønn fikk epilepsi-liknende anfall av første trippelvaksine, og ble rådet av å ikke ta oppfølgingsvaksinen, da legen sa at det var 50% sjanse for at gutten ville bli hjerneskadet av denne.
Hvor har legene disse prognosene fra? Hvorfor får ikke vi som foreldre vite dette? Jeg mener at både fordeler, ulemper og risiko bør informeres om, så vi som foreldre får de beste forutsetninger får å få tatt det vi mener er den gunstigste avgjørelsen for våre barn.
Jeg tror pro-vaksinering propagandaen gjennom mange år er influert av helseøkonomiske synspunkter. Sykdom koster, og i et såpass utbygd velferdssamfunn som Norge er det staten som betaler prisen.
Overnevnte kusine lot være å vaksinere datteren sin, som ble født noen år etter hennes sønn. Datteren fikk kikhoste, og var veldig syk i 7 uker, min kusine måtte da være hjemme med henne, dette koster staten masse penger.

Ja til saklig og vel-dokumentert pro et contra informasjon sier jeg!

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 20:17   #70
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Jeg fikk ikke sett det programmet.

Vi følger vaksineprogrammet på begge barna, selv om jeg alltid er litt nervøs i forkant av en vaksine så føler jeg at det er tryggere at de er vaksinert enn det motsatte.

carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 20:18   #71
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cascaye, her.

Datteren fikk kikhoste, og var veldig syk i 7 uker, min kusine måtte da være hjemme med henne, dette koster staten masse penger.

Vel, datteren kunne også dø av det hvis hun var spedbarn. Hvis hun ikke var det, kunne hun ha smittet spedbarn som kunne dø av det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 20:19   #72
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Du kan jo ellers se på barnedødeligheten og -sykeligheten i de fleste land i Afrika, og sammenligne det med vår.

Men dette må jo ses i sammenheng med veldig mye mer enn bare vaksiner:
Boforhold, hygiene, levestandard, tilgang på medisiner og legehjelp, for å nevne noe?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 20:23   #73
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei nei, jeg mente ikke at vaksine og astma hadde en sammenheng. Det er bare det at min eldste datter var mye syk med harde anfall sitt første leveår, og de ville ikke vaksinere på toppen av dette. Vaksine utløste ikke astmaen hennes.

Gammel 11-10-06, 20:26   #74
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cascaye, her.

Datteren fikk kikhoste, og var veldig syk i 7 uker, min kusine måtte da være hjemme med henne, dette koster staten masse penger.

Penger er ubetydelig. Av kikhoste kan man faktisk dø eller få store hjerneskader pga O2 mangel under kraftige og vedvarende hosteanfall.

Gammel 11-10-06, 20:29   #75
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Vil bare nevne at jeg skal inn til undersøkelser i forbindelse med stadig utmattelse/ tretthet. Legen på Ullevål mente det kunne ha en sammenheng med et vaksineforsøk jeg var med på mot hjernehinnebetennelse. Jeg ble fryktelig syk etter den, og ble innlagt med store smerter og lammelser i deler av kroppen. Ble jo frisk, men har slitt med endel uforklarlige symtomer siden. Kroppen ser ikke ut til å klare lagre vitamin B12, men som sagt, jeg vet jo ikke enda. Enn så lenge går jeg til legen for B12 sprøyter.

Gammel 11-10-06, 20:37   #76
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Hva tenker dere om den nye hjernehinnebetennelsesvaksina som skal gis til nyfødte. Det er jo bare en type de vaksineres mot. Jeg er litt i tvil på hva som er lurt å gjøre.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 20:39   #77
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er enig i at direktøren på Folkehelsa gjorde en dårlig figur. Men jeg er overbevist om at hun på ett eller annet nivå er nødt til å være lojal i sine uttalelser. Lojalitet for institusjonen Folkehelsa, lojal for å beskytte enkeltpersoner som var involvert i denne skandalen. Noen (mange) har jo definitivt ikke gjort jobben sin. De som ledet vaksineproduksjonen, Helsetilsynet som ikke grep inn og stanset produksjonen på ett tidligere tidspunkt (etter første inspeksjon i 1977), de som mottok bivirkningsmeldingene etc etc. De satt nok hjemme og svettet litt i sofaen på onsdag.

Jeg tipper at hun egentlig ut fra sin yrkesstolthet og faglig integritet hadde lyst til å legge alle kortene på bordet og gi denne familien en uforbeholden unnskylding. Men dette er politikk ...

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 20:46   #78
Cascaye
Miss Distriktsnorge

Cascaye sin avatar

Hvor: Akershus
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Vel, datteren kunne også dø av det hvis hun var spedbarn. Hvis hun ikke var det, kunne hun ha smittet spedbarn som kunne dø av det.

Da tar jeg sikkert feil da, da jeg mener at pro-vaksinering propagandaen bunner i helseøkonomiske hensyn

Hovedpoenget mitt er at jeg mener informasjonen skal belyses fra begge sider, og skal være saklig og veldokumentert.

Eksempelet med min kusines syke datter over flere uker, var ment som eksemplifisere at sykdom koster.

Ja hun kunne dødd, og andre kunne blitt smittet og dø av det, men jeg mener likevel at det må være opp til foreldrene å vaksinere. Og det er det jo i dag. Men jeg mener at all relevant informasjon rundt temaet skal fremlegges før vaksineringen starter.

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 20:52   #79
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Hva tenker dere om den nye hjernehinnebetennelsesvaksina som skal gis til nyfødte. Det er jo bare en type de vaksineres mot. Jeg er litt i tvil på hva som er lurt å gjøre.

Vil tro at dette er en utbedret form av vaksinen som ble testet ut på 80-tallet. Men likevel vil jeg ikke at mine barn skal få den før jeg vet hva det er som feiler meg. Folkehelseinstituttet fraskriver seg ethvert ansvar i forbindelse med testingen vi var med på (1989), de sier det er alt for sent å finne ut sytematisk av bivirkningene så mange år etterpå.

Gammel 11-10-06, 20:54   #80
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg ser ikke poenget med å vaksinere mot hjernehinnebetennelse.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:37.