Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vaksineskader, dokumentar på TV2 i kveld

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-06, 20:30   #24
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vaksineskader, dokumentar på TV2 i kveld

Jeg husker de testet vaksine mot hjernehinnebetennelse da jeg gikk paa ungdomsskolen, og vi ble bedt om vi ville vaere med. Heldigvis for meg sa foreldrene mine nei takk. I ettertid viste det seg nemlig av det var flere som fikk kronisk utmattelsessyndrom av den vaksinen.

Dette med at vaksiner har bivirkninger er da heller ingen hemmelighet. Alt med virkning har som regel en eller annen bivirkning. Saa da er spoersmaalet om fordelene veier opp for ulempene. De fleste svarer i dag ja til dette spoersmaalet og sier ja takk til vaksineprogrammet som helhet.

Men jeg mener man burde vurdere hver enkelt vaksine, tenke selv. Hvilken sykdom gjelder dette? Er den farlig hvis man faar den? Hvor godt beskytter vaksinen? Finnes det dokumenterte bivirkninger? Er mitt barn i en utsatt gruppe? Risiko er som kjent produktet av sannsynligheten for at noe skal skje og konsekvensen hvis det skjer. Stivkrampe er for eksempel en svaert alvorlig sykdom, og vaksinen er kjent for aa väre blant de tryggeste. Den har vaert i bruk lenge. Men naa vil de tilogmed vaksinere mot omgangssyke, som ingen dör av eller faar varig mén av her til lands. Vaksinen er ny og sykdommen ufarlig. Da takker vi nei her i huset.

Og den saakalte hjernehinnebetennelsesvaksinen beskytter for eksempel bare mot en av de tre typene bakterier som ofte er representert ved slike betennelser. Det vil si at selv om vi risikerer aa vaksinere alle barna i hele landet, vil vi bare redde ca 1 i aaret. Selvfölgelig er den ene umistelig for dem det gjelder, men hvor mange skal maatte leve med kroniske ettervirkninger for at den ene skal leve? Det er ikke enkelt.

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:32.