Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vaksineskader, dokumentar på TV2 i kveld

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-06, 21:00   #81
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vaksineskader, dokumentar på TV2 i kveld

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg ser ikke poenget med å vaksinere mot hjernehinnebetennelse.

Poenget for meg er å unngå at mitt barn blir en av de som hvert år dør av hjernehinnebetennelse.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 21:03   #82
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den risikoen er så liten at den tar jeg. Det er også farlig å sette seg i en bil. Jeg antar du gjør det likevel.

Gammel 11-10-06, 21:05   #83
Cascaye
Miss Distriktsnorge

Cascaye sin avatar

Hvor: Akershus
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Den risikoen er så liten at den tar jeg. Det er også farlig å sette seg i en bil. Jeg antar du gjør det likevel.

Ja la oss for Guds skyld ikke ta noen forhåndsregler....

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 21:07   #84
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor skal jeg ta forhåndsregler som kan gi bivirkninger jeg ikke vet noe om, til en baby som mest sannsynlig ikke kommer til å få denne sykdommen likevel?

Gammel 11-10-06, 21:11   #85
Koma

Koma sin avatar

Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvorfor skal jeg ta forhåndsregler som kan gi bivirkninger jeg ikke vet noe om, til en baby som mest sannsynlig ikke kommer til å få denne sykdommen likevel?

Jeg ville aldri kunne tilgitt meg selv dersom mitt barn fikk hjernehinnebetennelse og jeg hadde sagt nei til en tilgjengelig vaksine.

(i likhet med at jeg ikke kunne tilgitt meg selv dersom jeg hadde satt mitt barn usikret i bilen og vi hadde kræsjet)

Gammel 11-10-06, 21:12   #86
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Så du vil altså vaksinere hvert år? Eller satse på at de har riktig vaksine til riktig hjernehinnebetennelse?

Gammel 11-10-06, 21:26   #87
Koma

Koma sin avatar

Standard

Så du vil altså vaksinere hvert år? Eller satse på at de har riktig vaksine til riktig hjernehinnebetennelse?

Jeg gir de anbefalte dosene av Prevenar slik at hun er beskyttet for disse 7 variantene som forårsaker rundt 80% av de infeksjonene som barn under 2 år er rammet av.
Fra 2-5 år dekker den inn 50-75%.

Men jeg vil helt klart vurdere å gi henne øvrige meningokokk og pneumokokk vaksiner dersom vaksineanbefalingene endres i årene fremover.

Gammel 11-10-06, 21:32   #88
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Som oftest er det gjerne litt mere alvorligom et barn under 1-2 år får hjernehinnebetennelse en nå et større barn får det.
Mye fordi man lettere kan oppdage hva som feiler et større barn, og dermed tidligere oppdage at det er hjernehinnebetennelse. Et lite barn uten språk kan ikke gi noen helst pekepinn p hvor det gjør vondt.
Selvsagt er det ikke alltid større barn heller klarer å si det, men som oftest kan de gi en liten pekepinn på hvor smertene er.

Har ei venninne som mistet sin datter på 1,5 år pga blodforgiftning som følge av hjernehinnebetennelse. Hun var i kontakt med lege som ikke forstod alvoret. Når alvoret også gikk opp for legene var det for sent.

Gammel 11-10-06, 21:44   #89
Cascaye
Miss Distriktsnorge

Cascaye sin avatar

Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fordi det er skummel sykdom, særlig for små barn, og vi har et tilbud som kan forhindre at våre barn blir syke av denne sykdommen.
Hvor tar du det med bivirkningene fra?
De fleste foreldre er nok ekstra observante med tanke på bivirkninger etter en vaksine, og bør ha en lavere terskel for å ta kontakt med helsepersonell om barnet oppfører seg annerledes.

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 21:54   #90
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia

Men dette må jo ses i sammenheng med veldig mye mer enn bare vaksiner:
Boforhold, hygiene, levestandard, tilgang på medisiner og legehjelp, for å nevne noe?

Ja, selvsagt. Men spørsmålet fra Bequita var om vi egentlig ble friskere, eller om vi bare fikk andre kroniske sykdommer. Og svaret er vel ganske tydelig hvis man ser på land der vaksinering ikke er utbredt. TB-vaksinen redder tusenvis av liv.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 22:02   #91
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Prevenar er vel heller ingen helt ny vaksine, men en vaksine som har vært endel av vaksinasjonsprogrammet til ganske mange land i mange år slik at evt. bivirkninger er forholdsvis godt dokumentert.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 22:04   #92
Koma

Koma sin avatar

Standard

Angående kroniske sykdommer og vaksiner, så er det jo kjent at BCG -vaksinen kan forebygge barneastma dersom den gis i spebarnsalder.
Norge er jo ett av få land som gir denne så sent, hadde vært interessant å se økningen av barneastma i Norge sammenlignet med andre land som det ellers er naturlig å sammenligne oss med ...

Gammel 11-10-06, 22:48   #93
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Angående kroniske sykdommer og vaksiner, så er det jo kjent at BCG -vaksinen kan forebygge barneastma dersom den gis i spebarnsalder.
Norge er jo ett av få land som gir denne så sent, hadde vært interessant å se økningen av barneastma i Norge sammenlignet med andre land som det ellers er naturlig å sammenligne oss med ...

Både ja og nei. Det forskes mye på dette, og det er den type astma utløst av RS-viruset BCG vaksinen ser ut til å knekke. Den type astma vil som regel alltid likevel gi seg utover i barneårene, og er ikke like hissig som den genetisk arvelige astmaen. Astmagåten er og blir underlig, og det forskes på mange og samensatte faktorer rundt hvorfor dette er blitt en så hyppig lidelse i vår del av verden. Noen tror det kan være våre hygeniske/ rene omgivelser, der barna utsettes for et minimum av luftveisvirus som gir seg utslag i overfølsomme bronkier.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 23:03   #94
Koma

Koma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Både ja og nei. Det forskes mye på dette, og det er den type astma utløst av RS-viruset BCG vaksinen ser ut til å knekke. Den type astma vil som regel alltid likevel gi seg utover i barneårene, og er ikke like hissig som den genetisk arvelige astmaen. Astmagåten er og blir underlig, og det forskes på mange og samensatte faktorer rundt hvorfor dette er blitt en så hyppig lidelse i vår del av verden. Noen tror det kan være våre hygeniske/ rene omgivelser, der barna utsettes for et minimum av luftveisvirus som gir seg utslag i overfølsomme bronkier.

Mnjaa. Jeg har vel leste ihvertfall en artikkel (dog bare abstractet) som viste at tidlig bcg-vaksinering ga størst preventiv effekt for de som var genetisk disponert for å utvikle astma mht. familiehistorikk på atopiske sykdommer sammenlignet med de som ikke hadde familiehistorie. Skal se om jeg finner en link ...
Men at de forsker på det er sikkert og visst.

Nå vet jeg ikke om det er tilfeldig, men jeg søkte litt rundt her. Storbritannia er det landet som har høyest forekomst av barneastma, og Norge er snart på samme nivå. Norge og Storbritannia er de to landene som gir BCG i 14 års alderen ...
http://www.ulleval.no/modules/module...iDisplayType=2

Gammel 12-10-06, 08:37   #95
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dokumentaren på TV2 kritiserte jo ikke MMR-vaksina slik den er idag. Den rettet vel heller søkelyset på folkehelsa som ikke har tatt på seg ansvaret for "berners sønn" Det synes jeg er fryktelig.

Vaksiner er bra, men vi venter med MMR-vaksina. Jeg kjenner noen som mener at datra deres ble dårlig av MMR-vaksina. Jeg kan innse at dette er tåpelig av meg, men det ligger i familien. Selv er jeg ikke vaksinert mot kopper fordi mora mi vet om noen som døde av den vaksina (30 år før jeg ble født)

For meg er dette med å utsette MMR-vaksina totalt skjæring mellom forstand og følelser, men her får følelsene overtaket...selv om forstanden min sier at klart vaksiner er bra...*forstå det den som vil*

Gammel 12-10-06, 10:41   #96
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Dokumentaren på TV2 kritiserte jo ikke MMR-vaksina slik den er idag. Den rettet vel heller søkelyset på folkehelsa som ikke har tatt på seg ansvaret for "berners sønn" Det synes jeg er fryktelig.

Vaksiner er bra, men vi venter med MMR-vaksina. Jeg kjenner noen som mener at datra deres ble dårlig av MMR-vaksina. Jeg kan innse at dette er tåpelig av meg, men det ligger i familien. Selv er jeg ikke vaksinert mot kopper fordi mora mi vet om noen som døde av den vaksina (30 år før jeg ble født)

For meg er dette med å utsette MMR-vaksina totalt skjæring mellom forstand og følelser, men her får følelsene overtaket...selv om forstanden min sier at klart vaksiner er bra...*forstå det den som vil*

Dokumentaren handlet ikke om MMR-vaksinen overhodet, men den gamle trippelvaksinen.

Men siden man kom inn på MMR-vaksinen: Jeg gruer meg allerede som en hund til denne neste babyen skal ha den vaksinen. Lillesøster ble så forferdelig syk av den, hun som nesten aldri hadde vært syk før, ikke gjennom barnehagestart eller noe! Og de ukene der hun var vanskelig å få kontakt med og absolutt ikke seg selv... Fy fader det var fælt!

Men det vil være værre om barnet skulle få meslinger eller kikhoste eller hva det er. Så jeg følger nok programmet. Med hjertet i halsen.

Gammel 12-10-06, 10:55   #97
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Så jeg følger nok programmet. Med hjertet i halsen.

Hvis du har en ålreit helsesøster eller lege kan du jo snakke med dem om det. Og evt. utsette den litt?

Allikevel så skjønner jeg jo at man så fort som mulig ønsker å beskytte mot kikhoste, når barnet har eldre søsken i barnehage og skole er de jo også mer utsatt for den type smillte.

Jeg innser at jeg har vært heldig, Lille B har ikke reagert nevneverdig på noen av vaksinene sine, men jeg kan absolutt forstå redselen man opplever når barnet blir så sykt av vaksinen.

Sist redigert av Tallulah : 12-10-06 kl 12:40.
Gammel 12-10-06, 11:09   #98
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg utsatte den litt med lillesøster, fordi hun var så lita for alderen. Men jeg ville jo også gjerne ta den mens jeg fortsatt ammet. Så jeg gjør vel det samme denne gangen. Huff. Det blir godt når det er over.

Gammel 13-10-06, 11:57   #99
Ingrid-lille
Dramaqueen

Ingrid-lille sin avatar

Hvor: Nordens Paris
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Prevenar er vel heller ingen helt ny vaksine, men en vaksine som har vært endel av vaksinasjonsprogrammet til ganske mange land i mange år slik at evt. bivirkninger er forholdsvis godt dokumentert.

Kun i USA faktisk. I en del land i Europa blir vaksinen nå brukt ja, men ikke som en del av det generelle vaksinasjonsprogrammet. Utgiftene til vaksinen, om de velger å ta den, får de dekket av private forsikringsavtaler dersom de passer inn i definerte risikogrupper.

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-06, 11:59   #100
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ingrid-lille, her.

Kun i USA faktisk.

Ikke Australia også? Jaja, skal ikke være for påståelig på dette.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:34.