|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#82 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Vaksineskader, dokumentar på TV2 i kveldDen risikoen er så liten at den tar jeg. Det er også farlig å sette seg i en bil. Jeg antar du gjør det likevel.
![]() |
#83 |
Miss Distriktsnorge
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vaksineskader, dokumentar på TV2 i kveld
Ja la oss for Guds skyld ikke ta noen forhåndsregler.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Vaksineskader, dokumentar på TV2 i kveldHvorfor skal jeg ta forhåndsregler som kan gi bivirkninger jeg ikke vet noe om, til en baby som mest sannsynlig ikke kommer til å få denne sykdommen likevel?
![]() |
#85 |
Lysende norsk flaskekoker
|
Jeg ville aldri kunne tilgitt meg selv dersom mitt barn fikk hjernehinnebetennelse og jeg hadde sagt nei til en tilgjengelig vaksine. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Vaksineskader, dokumentar på TV2 i kveldSå du vil altså vaksinere hvert år? Eller satse på at de har riktig vaksine til riktig hjernehinnebetennelse?
![]() |
#87 |
|
Jeg gir de anbefalte dosene av Prevenar slik at hun er beskyttet for disse 7 variantene som forårsaker rundt 80% av de infeksjonene som barn under 2 år er rammet av. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Vaksineskader, dokumentar på TV2 i kveldSom oftest er det gjerne litt mere alvorligom et barn under 1-2 år får hjernehinnebetennelse en nå et større barn får det.
![]() |
#89 |
Miss Distriktsnorge
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Fordi det er skummel sykdom, særlig for små barn, og vi har et tilbud som kan forhindre at våre barn blir syke av denne sykdommen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Prettiest mess ever seen
|
Ja, selvsagt. Men spørsmålet fra Bequita var om vi egentlig ble friskere, eller om vi bare fikk andre kroniske sykdommer. Og svaret er vel ganske tydelig hvis man ser på land der vaksinering ikke er utbredt. TB-vaksinen redder tusenvis av liv.
![]() |
#91 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Vaksineskader, dokumentar på TV2 i kveldPrevenar er vel heller ingen helt ny vaksine, men en vaksine som har vært endel av vaksinasjonsprogrammet til ganske mange land i mange år slik at evt. bivirkninger er forholdsvis godt dokumentert.
![]() |
#92 |
|
![]() Sv: Vaksineskader, dokumentar på TV2 i kveldAngående kroniske sykdommer og vaksiner, så er det jo kjent at BCG -vaksinen kan forebygge barneastma dersom den gis i spebarnsalder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Men først, kaffe!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Både ja og nei. Det forskes mye på dette, og det er den type astma utløst av RS-viruset BCG vaksinen ser ut til å knekke. Den type astma vil som regel alltid likevel gi seg utover i barneårene, og er ikke like hissig som den genetisk arvelige astmaen. Astmagåten er og blir underlig, og det forskes på mange og samensatte faktorer rundt hvorfor dette er blitt en så hyppig lidelse i vår del av verden. Noen tror det kan være våre hygeniske/ rene omgivelser, der barna utsettes for et minimum av luftveisvirus som gir seg utslag i overfølsomme bronkier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Vaksineskader, dokumentar på TV2 i kveldDokumentaren på TV2 kritiserte jo ikke MMR-vaksina slik den er idag. Den rettet vel heller søkelyset på folkehelsa som ikke har tatt på seg ansvaret for "berners sønn" Det synes jeg er fryktelig.
![]() |
#96 |
Yes, we can!!
|
Dokumentaren handlet ikke om MMR-vaksinen overhodet, men den gamle trippelvaksinen.
![]() |
#97 |
Glamorøs
|
Hvis du har en ålreit helsesøster eller lege kan du jo snakke med dem om det. Og evt. utsette den litt?
Sist redigert av Tallulah : 12-10-06 kl 12:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Vaksineskader, dokumentar på TV2 i kveldJeg utsatte den litt med lillesøster, fordi hun var så lita for alderen. Men jeg ville jo også gjerne ta den mens jeg fortsatt ammet. Så jeg gjør vel det samme denne gangen. Huff. Det blir godt når det er over.
![]() |
#99 |
Dramaqueen
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kun i USA faktisk. I en del land i Europa blir vaksinen nå brukt ja, men ikke som en del av det generelle vaksinasjonsprogrammet. Utgiftene til vaksinen, om de velger å ta den, får de dekket av private forsikringsavtaler dersom de passer inn i definerte risikogrupper. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|