Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-19, 19:04   #1
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?

Jeg syns ellers det virker helt crazy å ta fra dem barna hvis de faktisk er velfungerende omsorgspersoner. Og tenåringer kan finne på mye dumt, uten at de nødvendigvis skal straffes for det resten av livet.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-19, 20:44   #2
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg syns ellers det virker helt crazy å ta fra dem barna hvis de faktisk er velfungerende omsorgspersoner. Og tenåringer kan finne på mye dumt, uten at de nødvendigvis skal straffes for det resten av livet.

Men hvis de kommer hjem og dømmes, og det synes jeg de skal bli, blir jo ikke barna med i fengsel, så den separasjonen kommer uansett.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-19, 20:53   #3
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Men hvis de kommer hjem og dømmes, og det synes jeg de skal bli, blir jo ikke barna med i fengsel, så den separasjonen kommer uansett.

Jeg synes ikke det går an å sammenligne det å bli bortadoptert og det å ha en forelder i fengsel i noen år.

Gammel 21-02-19, 20:59   #4
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg synes ikke det går an å sammenligne det å bli bortadoptert og det å ha en forelder i fengsel i noen år.

Når de blir gamle nok til å forstå hva adopsjon betyr er jeg enig med deg i at det ikke er det samme som å være adskilt i noen år, men hvis disse smårollingene er traumatisert og de ev. får et tilleggstraume av å skilles fra mor vil adskillelse over flere år være lengr enn de har levd og sikkert være like vanskelig om adskillelsen er planlagt å vare i noen år eller for alltid. Så små mennesker har jo ikke akkurat stålkontroll på tid.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-19, 21:19   #5
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke helt argumentasjonen for å frata noen statsborgerskap, så lenge de i utgangspunktet enten er født med det statsborgerskapet eller har fått det på lovlig vis.

Jeg skjønner at det blir diskusjoner hvis personer har to statsborgerskap. Det er litt vanskelig å vite hva som skal skje da. (Men dette gjelder jo generelt og har ikke noe spesielt med IS å gjøre)

Gammel 22-02-19, 08:31   #6
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Nå er det en gang slik at man ikke dømmes i norske domstoler basert på «synsing» og godt er det. Ei heller er det ulovlig å ha radikale meninger. Så det er ikke gitt at disse banebrudene blir dømt for noe som helst. Faktisk er det ikke straffbart å være stappteit. Og det er ikke gitt at disse jentene faktisk har gjort noe som er straffbart i Norge. Jeg syns ikke de skal forhåndsdømmer før de en gang har kommer hjem, og det er avklart om de skal tiltales.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-19, 08:39   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det en gang slik at man ikke dømmes i norske domstoler basert på «synsing» og godt er det. Ei heller er det ulovlig å ha radikale meninger. Så det er ikke gitt at disse banebrudene blir dømt for noe som helst. Faktisk er det ikke straffbart å være stappteit. Og det er ikke gitt at disse jentene faktisk har gjort noe som er straffbart i Norge. Jeg syns ikke de skal forhåndsdømmer før de en gang har kommer hjem, og det er avklart om de skal tiltales.

Er det ikke straffbart å melde seg til tjeneste for en terrororganisasjon?

Men det er problematisk at en del av disse jentene har vært så unge. Jeg er mor til en 14-åring, og akkurat nå er hun relativt lite ... eh; samfunnsorientert? ... for å si det mildt. (Fin jente, altså, men jeg gleder meg litt til denne bobla er over.) Den britiske jenta var 15 år da hun reiste ut. Hvor bevisste valg skal forvente at så unge jenter tar? Og hvor reflektert kan du forventes å bli når du lever 4 år som husmor og barneprodusent i et krigsområde?

Og så er jeg usikker på hvor jeg mener at dette aldersskillet skal gå, men i Norge er 18 år myndighetsalder. Jeg føler kanskje at det er en pekepinn.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:18.