Sv: IS-bruder og IS-krigere med norsk statsborgerskap - hente dem hjem?
Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.
Jeg er i England, på vinterferie, så jeg har fått servert nyhetene om den engelske jenta døgnet rundt hele uken. Nå pleier jeg å være tolerant, men det var ikke før i intervjurunde nr. 3 at hun begynte med halvhjertet beklagelse. De to første intervjurundene var hun klar på at hun visste hva hun gikk til, og ikke angret på noe. Hun hadde all forståelse for angrepet i Manchester bl.a.
Hun fremstod veldig lite sympatisk i intervjuene. Men det er viktig å huske på at dette er en jente som ble radikalisert i tenårene, og som har tilbragt de siste årene i Raqqa. Det har gjort mye med utviklingen hennes, med verdenssynet og forståelsen. Hun er ikke en moden, empatisk og reflektert 19-åring på noe som helst vis, hun snakker rett og slett som hun har vett til. Det fritar henne ikke for å måtte stå til ansvar for sine handlinger, men det forklarer i det minste til en viss grad hvorfor hun ikke er i stand til å gjøre en bedre figur i intervjuene som kunne gitt henne større medlidenhet hos folk flest.