|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Har du laget gelé eller ostekake med agar agar i stedet for gelatin?Jeg tenkte å lage krem.no sin mango-ostekake, og vil gjerne lage den så både selskapets vegetarianer og muslim kan spise den, men ikke på bekostning av de 43 andre i selskapet som spiser svin og kjøtt. Det finnes nemlig mange andre kaker på kakebordet som er uten gelatin og svin.
![]() |
#2 |
Strikker
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du laget gelé eller ostekake med agar agar i stedet for gelatin?Jeg har bare brukt agar agar i jobbsammenheng for mange år siden, var ikke klar over at det gikk an å få tak i til matlaging også.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du laget gelé eller ostekake med agar agar i stedet for gelatin?Har laget gele av det tidligere. Lett å bruke. Den smakte ikke annet enn den smaken vi tilsatte, og var blank. Geleen ble litt kornete i konsistensen, ikke glatt som vi er vant til med gelatin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Gå heim, kyss din kvardag
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du laget gelé eller ostekake med agar agar i stedet for gelatin?Må du ha noe slikt i da? Eller spiser veganeren verken fløte eller rømme? Er det gelatin i vanlig gelé?
![]() |
#5 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Har du laget gelé eller ostekake med agar agar i stedet for gelatin?
Veganere spiser verken fløte eller rømme.
![]() |
#6 |
Gå heim, kyss din kvardag
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du laget gelé eller ostekake med agar agar i stedet for gelatin?Aha
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Har du laget gelé eller ostekake med agar agar i stedet for gelatin?Vegetarianer, ikke veganer. Vegetarianeren spiser fløte og rømme, men ikke gelatin. Oppskriften skal ha både gelélokk og gelatin i ostemassen. Gelatin (ja, det er gelatin i gelé) er laget av svin eller andre dyr. Det spiser verken veganere eller vegetarianere.
![]() |
#8 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Har du laget gelé eller ostekake med agar agar i stedet for gelatin?Piano sine ferdiggeleer er uten gelatin, og kan smeltes om og brukes som lokk. Da har du i hvertfall lokket på plass. Og så kan du prøve andre stivelser enn gelatin i selve kaken?
![]() |
#9 |
kamerat
|
![]() Sv: Har du laget gelé eller ostekake med agar agar i stedet for gelatin?Her er en blogg som lovpriser agar agar i ostekaker, med diverse oppskrifter. Jeg har ikke prøvd, men det ser jo troverdig ut.
![]() |
#10 |
Tittel og tittel....
|
Jeg vet det, altså, jeg svarte bare på veganerspørsmålet. For jeg hadde ikke lest hi så nøye at jeg husket om det var snakk om veganer eller vegetarianer.
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
Takk, det er en mulighet. Dessverre kommer den bare i jordbær- og bringebærsmak, og jeg skal lage en mango-ostekake. Hadde håpet å kunne lage noe som hadde naturlig smak. Ja, jeg fant den, og det var den som fikk jeg til å tenke at jeg skulle prøve. Dessverre syns jeg ofte bloggere som skriver om mat som er fri for ett eller annet, ikke alltid har et realistisk syn på hva "smaker helt likt!" faktisk betyr.
![]() |
#12 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Har du laget gelé eller ostekake med agar agar i stedet for gelatin?Jeg hadde ikke tatt sjansen på å tilpasse en kake der en «forbudt» ingrediens uten fullgodt alternativ er en så sentral ingrediens. Hilsen en av de 43 som hadde satt pris på ekte vare, for den høres nemlig veldig god og annerledes ut!
![]() |
![]() |
#13 |
Glamorøs
|
Ja, jeg har nok landet der jeg også.
![]() |
|
|