Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Har du laget gelé eller ostekake med agar agar i stedet for gelatin?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-19, 09:38   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du laget gelé eller ostekake med agar agar i stedet for gelatin?

Vegetarianer, ikke veganer. Vegetarianeren spiser fløte og rømme, men ikke gelatin. Oppskriften skal ha både gelélokk og gelatin i ostemassen. Gelatin (ja, det er gelatin i gelé) er laget av svin eller andre dyr. Det spiser verken veganere eller vegetarianere.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-19, 11:38   #2
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vegetarianer, ikke veganer. Vegetarianeren spiser fløte og rømme, men ikke gelatin. Oppskriften skal ha både gelélokk og gelatin i ostemassen. Gelatin (ja, det er gelatin i gelé) er laget av svin eller andre dyr. Det spiser verken veganere eller vegetarianere.

Jeg vet det, altså, jeg svarte bare på veganerspørsmålet. For jeg hadde ikke lest hi så nøye at jeg husket om det var snakk om veganer eller vegetarianer.

Gammel 05-05-19, 15:40   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Piano sine ferdiggeleer er uten gelatin, og kan smeltes om og brukes som lokk. Da har du i hvertfall lokket på plass. Og så kan du prøve andre stivelser enn gelatin i selve kaken?

Takk, det er en mulighet. Dessverre kommer den bare i jordbær- og bringebærsmak, og jeg skal lage en mango-ostekake. Hadde håpet å kunne lage noe som hadde naturlig smak. Jeg er dog redd for agar agaren gjør geléen for "hard", og lite elastisk. Mer som asiatiske gelekaker (de bruker ofte agar agar), enn myk og lett gelé.

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Her er en blogg som lovpriser agar agar i ostekaker, med diverse oppskrifter. Jeg har ikke prøvd, men det ser jo troverdig ut.

Ja, jeg fant den, og det var den som fikk jeg til å tenke at jeg skulle prøve. Dessverre syns jeg ofte bloggere som skriver om mat som er fri for ett eller annet, ikke alltid har et realistisk syn på hva "smaker helt likt!" faktisk betyr.

Det er mulig vegetarianeren og muslimen må finne seg i at én av kakene ikke er for dem altså (og det er ingen av dem som vil bli fornærmet, det er bare jeg som gjerne vil tilpasse).

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:55.