|
Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Absolut ateist
|
![]() Er de beste filmene dype?Siden det er så mye snakk om LIT her. De beste filmene du har sett, er det filmer som rører ved deg innerst inne?
![]() |
#2 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er de beste filmene dype?De beste filmene er de som engasjerer meg på et høyere plan enn den rene underholdningen. Det trenger ikke alltid handle om dybde (hvis man med dybde mener at den må tolkes), men mer at den kommuniserer mer enn kun tidsfordriv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
flisespikker
|
![]() Sv: Er de beste filmene dype?
Fordi det er dem som engasjerer eller utfordrer meg mest, og jeg liker å bli engasjert og utfordret.
![]() |
#4 |
trøtt
|
![]() Sv: Er de beste filmene dype?De beste filmene er de som oppfyller forventningene mine. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Er de beste filmene dype?Jeg tenker ikke så snevert som at en film MÅ være dyp og totalt engasjerende for at jeg skal like den. Heldigvis for det, ellers hadde jeg gått glipp av mange gode filmopplevelser!
![]() |
#6 |
kamerat
|
![]() Sv: Er de beste filmene dype?Jeg er ikke særlig begeistret for adjektivet "dyp". Jeg kan like nesten hva som helst, jeg, bare det er godt lagd og ikke behandler meg som en idiot. Men de filmene jeg har likt best, har alltid rørt noe ved meg, ja, enten de har fått meg til å le på en intelligent måte eller grepet meg på en intelligent måte eller revet meg med på en intelligent måte. Gjerne alle tre. Alle toppyndlingsfilmene mine har scener jeg ler masse av. Jeg synes f.eks. Lost in Translation er kjempemorsom, blant mange andre ting.
![]() |
#7 |
flisespikker
|
![]() Sv: Er de beste filmene dype?Og så er det litt forskjell på at en film er bra (som jeg vil si betyr at den får til å være det den prøver på) og på at jeg liker en film. Jeg liker stort sett filmer jeg synes er bra, altså, men de filmene jeg liker best, de som blir ordentlige favoritter, liker jeg fordi de gjør inntrykk på meg på andre måter enn bare å være vellaget.
![]() |
#8 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Er de beste filmene dype?En god film gjøres av gode skuespillere, bra musikk og timing i tillegg til en historie som fortelles på en fengende måte.
![]() |
#9 |
"De"
|
![]() Sv: Er de beste filmene dype?Jeg er en enkel sjel. Jeg lar meg underholde av mange typer filmer. Jeg ler meg fillete av Dum og dummere, men nyter også en alvorlig film.
![]() |
#10 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Er de beste filmene dype?Det kommer jo an på hva jeg ønsker å se. Jeg må vel innrømme at de filmene jeg liker best er de filmene som rører noe i meg altså! - Enten at jeg tenker litt, er ekstra lykkelig (lurer på om det er det jeg liker aller best) eller opprørt.
![]() |
#11 |
Borte
|
![]() Sv: Er de beste filmene dype?Jeg bare lurer litt. Er ikke Den engelske pasienten og Lost in Translation litt sånn wannabe-dype? Særlig Den engelske pasienten er da ganske klissete og klisjefylt. Jeg syns iallefall det.
![]() |
#12 |
flisespikker
|
Jeg vet ikke helt hva du/dere mener med "dyp" i denne sammenhengen, tror jeg. The English Patient er en kjærlighetshistorie (eller egentlig to, men), vakkert laget, men uten spesiell annen "mening" enn det, slik jeg husker den. På linje med Casablanca, kanskje, som vel ble laget som en ren underholdningsfilm (selv om den har klassikerstatus nå og kanskje oppfattes som en mer "seriøs" film av den grunn). Lost in Translation synes jeg sier en del mer om mennesker og kommunikasjon og nærhet og fremmedgjøring, men om den er "dyp" - jeg vet ikke? Jeg kjente meg fryktelig godt igjen i mye av fremstillingen, men det betyr jo bare at den traff meg og sier vel ikke nødvendigvis noe generelt. Jeg ville kunne si mye mer om LiT enn om TEP, men jeg er fullt ut i stand til å si en hel masse om f.eks. Armageddon, og tolke den i fillebiter, uten at dette betyr at det på noen måte er en "dyp" film.
Jeg har ikke sett Schindler's List, mye fordi jeg frykter nettopp det du sier her. Følelsesmessig manipulering er greit i ren underholdning, men mer tvilsomt om man påstår seg å lage "seriøs" film. Synes jeg.
Neppe.
![]() |
#13 |
Borte
|
Nei, det gjør ikke jeg heller. Det var egentlig det jeg lurte litt på. Dyp betyr i grunnen ikke noe konkret for meg i denne sammenhengen. Jeg har en oppfatning av hva andre legger i ordet i sammenheng med film/litteratur. At det er noe som foregår på et dypere nivå enn det man ser fremfor seg og at man må ha evne til å tolke.
Ja, men den handler også om krigsofre og flukt og sånt vel? Dramatisk og forferdende ramme som spicer opp kjærlighetshistorien.
![]() |
#14 |
flisespikker
|
De fleste filmer kan tolkes, selv om man oftest ikke må det for å få utbytte av dem.
Jeg ville nok sagt at krigen og krigshandlingene her er en ramme rundt de to kjærlighetshistoriene, og at det ikke er dette filmen "handler" om. Men "hva mennesker er i stand til å gjøre mot hverandre" er jo en virkningsfull kontrast til kjærligheten, og er vel med på å definere og beskrive den. (Dessuten er det jo alltid fullt lov å ha ulike meninger om hva en film "egentlig" handler om. Vi ser etter ulike ting og finner dermed ulike ting.)
![]() |
#15 |
Borte
|
Jeg er enig i det, men syns rammen er en viktig del av filmen likevel. Og at krig er såpass virkningsfullt i seg selv at det krever en skikkelig god historie for ikke å gå i klisseklisjefella og bli lite troverdig.
![]() |
#16 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Er de beste filmene dype?Jeg synes det er to forskjellige typer film. De som skal underholde og de som skal gi meg noe mer. Filmer kan være gode på hvert av disse nivåene.
![]() |
![]() |
#17 |
flisespikker
|
Rammen/settingen er selvsagt en viktig del av filmen. Jeg mente bare å si at det at en film "handler" om noe for meg betyr at det er det som er temaet for filmen, og ikke bare at det er noe som er en del av handlingen. (Krig kan sikkert sies å være en del av temaet i TEP, mens f.eks. 2. verdenskrig ikke egentlig er det, ettersom historien like gjerne kunne foregått under en annen krig. Mens andre filmer kan handle spesifikt om én bestemt krig.)
![]() |
#18 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Er de beste filmene dype?Jeg vet ikke helt hva en "dyp" film er, men har funnet ut at jeg liker både det anmelderne kaller dype og jeg liker mer "enkle" filmer. Tror at det som er viktig for meg er at rollene/skuespillerne får meg til å engasjere meg og "tro" at det er virkelige personer. Handlingen kan være fullstendig utroverdig, fantasifull, grusom, whatever - det er ikke viktig for meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Er de beste filmene dype?Jeg syns ikke nødvendigvis de beste filmene er dype, nei.
![]() |
|
|