Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Egoistiske foreldre?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-07, 10:21   #41
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egoistiske foreldre?

Jeg synes faktisk det er ganske frekt å mer enn hentyde at det kun er i Norge og tilsvarende land det er et ok helsevesen, for det er bullshit!

Vi har jo hentet begge våre barn i Colombia, og der har de faktisk et kanonbra legetilbud - om man kan betale, riktignok. Vi har heller aldri hatt problemer med å få god legehjelp når vi har vært i "syden". Å tro at det kun er i Norge man kan få god legehjelp, og at land i feks Asia og Sør Amerika er på ulandsstadiet er på grensen til rasistisk.

Og mht hvor vidt små barn har glede av det eller ei. Kanskje kan de ikke helt ta inn over seg opplevelsene når de er 0-2 år, men på den andre siden så har de neppe vondt av det heller, så lenge de får tilfredsstilt sine basale behov for nærhet, trygghet, søvn og mat. Og det kan man i grunnen gi dem over alt

Jeg kan kun gjenta meg selv og si at barn trenger foreldre som kan være egoistiske i ny og ne. Foreldre som kun lever livet sitt gjennom barna sine vil på et eller annet tidspunkt finne ut at de ikke har noe liv selv. Det er neppe uten grunn at skilsmisseprosenten er så høy som den er.

Gammel 01-08-07, 10:25   #42
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

En liten baby trenger jo bare kroppskontakt og melk, den bryr seg vel ikke hvor den er så lenge den får det, så får foreldrene finne den løsningen som funker for dem. Noen tåler en sykehusinnleggelse på en forsikringsfinansiert Thailandsk sykehus, noen er kanskje verken språkmektige eller verdensvante nok til å finne et sted som har de nødvendige fasiliteter.

Personlig synes jeg det virker kjedelig å skulle tilbringe den tiden (for det er i løpet av fødselspermisjonen,sant?) uten noe nettverk.
Ellers har vi, som Bokormen, hatt med oss 2 mnd baby på hytte uten vann, og det har selvsagt gått strålende. Men det klaget ikke helsesøsteren på fordi det ikke virket så gøy?

Jeg synes det har vært en økende tendens til artikler med sterkt moraliseringstema mot småbarnsforeldre de siste par årene, og liker det heller dårlig. Man blir kritisert for å være for mye ute eller inne, for å like å være i permisjon, eller ikke like det, for å gå på kafe eller for å høre for lite på mødrene sine, osv. Så klart det var tid for en oppsamling med en generell "dagens mødre er ego og umodne". Er dette egentlig en del av den paralelle debatten om at utearbeidene kvinner forderver samfunnet?

For det er jo det som blir sagt, både på og mellom linjene, at de kvinnene som våger å innrømme at de ikke forsaker seg selv totalt for sine barn (eller mann) er karrierekåte egoister og tårnfrider. Og det går utover barna, må vite. Og til en visst grad funker det, tror jeg, vi er jo tross alt lært opp til å ha dårlig samvittighet.

Godt skrevet!!

Jeg var selv lullet inn i den dårlige samvittigheten lenge, men har nå innsett at jeg er en MYE bedre mor når jeg er egoisitsk i ny og ne, uten å ha dårlig samvittighet for det, enn når jeg ofrer meg helt og fullt og mistrives med meg selv .

Gammel 01-08-07, 10:26   #43
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er småbarnsmor, karrierekvinne (barn fulltid i bhg) og glad i å reise.
Allikevel føler jeg meg slett ikke truffet av disse artiklene, og jeg føler ikke at de på noen som helst måte bygger opp under min dårlige samvittighet. Dårlig samvittighet har jeg dog. Jeg tror jeg bare må konstantere at jeg leser dem anderledes enn mange av dere andre.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-07, 11:26   #44
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har verken dårlig samvittighet for å reise og disse artiklene gir meg det hvertfall ikke. Men mange tar slike artikler altfor seriøst. Det er ikke vits i å drive med slik skremselspropaganda, det er det jeg er imot.

Gammel 01-08-07, 12:04   #45
syllan
Viking F.K !!

syllan sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

gud bedre.. det finnes da barn i hele verden tenker jeg.. å normale foreldre drikker seg ikke sanseløse med barna sine verken hjemme eller på ferie.....

når eldste jenta mi på 6 år var tre mnd så reiste vi til spania i tre uker..
hannah hadde det superstas.. lå under parasoll på stranden netto å hadde the time of her life..
hadde henne med i dyrepark der dyra går laust å hun hilste både på elefanter sebra giraff.. å masse andre dyr.. hadde henne i bæresele når vi gikk rundt..

mener det er opp til ver enkelt å bestemme hva som passer for dem..

hadde aldri hatt problemer med å reise med et spedbarn ijenn

(sist vi var i spania havna hannah på sykehuset med lungebetennelse..
å jeg må bare få sagt at di er mer nøye å alt virker myye mere hitec der enn her..)

syllan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-07, 12:13   #46
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Det er klart man må tenke og legge til rette om man reiser med små barn. Noen reisemål må man nødvendigvis sjalte ut, men hele Asia og Afrika?!

Ja, "hele" Asia og Afrika (med unntak av Nord-Afrika). Ikke på grunn av flyturen, men fordi det er visse ting i disse verdensdelene som jeg syns det er greit å vente noen år med å utsette Snupp for. Det er sant at det ikke er malaria i hele Afrika, men de tingene jeg ønsker å gjøre i Afrika gjør jeg ikke sammen med et barn som ikke har særskilt glede av det. Jeg har reist i Zambia og Zimbawe, og kunne gjerne tenkt meg tilbake dit, og til Kenya og Tanzania. Men ikke før Snupp er såpass stor at han har glede av det. Dette er dessuten hjernemalariaområder, og da skal han være så stor at han kan bruke malariamedisiner.

Sør-Afrika er såpass belastet (jeg har en god venninne som bor der nede deler av året) at det også er er et land jeg kommer til å vente med å ta med Snupp til.

I Asia er det først og fremst Thailand, Vietnam og India jeg ser som aktuelle reisemål for mindre barn. Snupp har en veldig sart mage og selv om jeg er overbevist om at man kan finne gode sykehus der, så syns jeg likevel at det er unødvendig å skulle utsette han for den type bakterieflora før om noen år. Er vi ute etter en eksotisk strandferie så velger vi nok heller en karibisk øy fremfor Thailand (selv om det skal sies at Thailand nok er det landet jeg er minst skeptisk til å reise til, og jeg skal ikke se bort fra at vi plutselig ender med en måneds pappaperm i Thailand en eller annen gang). Jeg har vært på Mauritsius og har ikke noe behov for å dra dit igjen. Til det er det alt for mange andre spennende steder i verden. Snupp er ingen storbybaby, så opplevelsesferiene med ham vil vi derfor måtte vente med noen år til han ser sjarmen i det.

Jeg syns for øvrig en "fireårsgrense" er noe overdrevet med mindre det er av hensyn til vaksinasjoner.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-07, 12:20   #47
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke skjønne annet enn at et barn som ligger stille og kun får morsmelk er nokså beskyttet for det meste av infeksjoner. Malariaområder er jeg enig i ikke er noen god idé.

Sneipen har forøvrig fått sin første hepatittvaksine, og får vel påfyll i år, så er det gjort.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-07, 12:22   #48
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Sør-Afrika er såpass belastet (jeg har en god venninne som bor der nede deler av året) at det også er er et land jeg kommer til å vente med å ta med Snupp til.

Blodbanken anser hvertfall ikke Cape Town som noen risikosone og man får nå donere blod sporenstreks etter å ha vært der. Så de helt gigantiske farene for sykdommer kan det nå umulig være der.

Gammel 01-08-07, 12:33   #49
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er en del andre sykdommer enn malaria jeg også ville vært nervøs for på baby og ville nok sjekket ut forekomsten av bilharzia, denguefeber, japansk encefalitt, gulfeber osv.

Enig. Så vi dropper sentrale Afrika og Amazonas enda noen år.

- No. 4 -
Gammel 01-08-07, 12:35   #50
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har ikke hørt at sykdomsrisikoen er så stor i Sør Afrika, men de jeg kjenner som har studert der advarer mot å reise på andre turer enn pakketurer på grunn av risiko i forbindelse med kriminalitet.

Det var mye dritt som hendte der nede når vi var der, men det var ikke sentrert til CT. Man tar sine forhåndsregler og er ok.

Gammel 01-08-07, 12:53   #51
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Blodbanken anser hvertfall ikke Cape Town som noen risikosone og man får nå donere blod sporenstreks etter å ha vært der. Så de helt gigantiske farene for sykdommer kan det nå umulig være der.

Her var jeg nok litt uklar - jeg siktet til kriminalitetsnivået i Sør-Afrika, ikke til sykdommer. Det er selvfølgelig nødvendig å ta forhåndsregler for å unngå den aller verste kriminaliteten, men jeg klarer ikke helt å bli komfortabel med å reise med Snupp mens han er veldig liten til et land hvor det er "lurt" å bære med seg en ekstra lommebok man kan gi fra seg når man blir ranet.

Hva gjelder spedbarns fare for å få infeksjoner så er jeg enig i at de aller minste som ligger helt stille og kun får mm ikke er de mest utsatte. Før Snupp ble seks måneder var det ikke aktuelt for meg å reise noe annet enn korte flyturer med ham. Av hensyn til os begge. Etter det var han høyst mobil og puttet alt han kom over i munnen. Og det kan komme mange "spennende" basillusker inn i barnet den veien...

Når det er sagt så er dette synspunkter om hva jeg kunne tenke meg å gjøre. Jeg ser ikke på andre som Dårlige Foreldre dersom de velger å reise til Thailand/Vietnam/India en måned eller to. Jeg har bare ikke lyst til å gjøre det selv.

Gammel 01-08-07, 13:18   #52
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, hver enkelt må jo gjøre sine egne nytte/glede/risiko-avveininger (og vi tar alle risikoer, hver dag). Naturligvis. Men det er jo ikke det legen i den siste artikkelen gjør, han advarer derimot alle foreldre med barn under fire mot alle ikke-vestlige land (Japan? Hong Kong? Sør-Korea? Seychellene? ). Det synes jeg er krisemaksimerende og høyst unyansert.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-07, 18:28   #53
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Ja, hver enkelt må jo gjøre sine egne nytte/glede/risiko-avveininger (og vi tar alle risikoer, hver dag). Naturligvis. Men det er jo ikke det legen i den siste artikkelen gjør, han advarer derimot alle foreldre med barn under fire mot alle ikke-vestlige land (Japan? Hong Kong? Sør-Korea? Seychellene? ). Det synes jeg er krisemaksimerende og høyst unyansert.

Selvfølgelig. Og det sier jeg da også i det første innlegget mitt. Hvorpå jeg sier noe om hvilke prioriteringer jeg gjør og hvorfor jeg gjør dem. Hong Kong og Singapore er sikkert fascinerende steder. Men ikke for min toåring som får mark i rompa etter fem minutter stillesitting, og som helst vil gå selv uten å holde noen i hånden. Da passer det bedre med en oversiktelig badestrand eller tur i fjellet (for han har pussig nok stor respekt for både bølger og høyder). Og selv om det sikkert er de som vil hevde at det er høyst uforsvarlig å dra med seg en toåring på teltur i den norske fjellheimen. Ikke minst når han må (og vil) gå selv store deler av tiden.

Gammel 01-08-07, 20:21   #54
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Her er forresten et mer nyansert innspill fra helsevesenet.

- No. 4 -
Gammel 01-08-07, 20:25   #55
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, der hadde vi endelig et balansert og fornuftig innspill.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-07, 22:08   #56
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Jeg er småbarnsmor, karrierekvinne (barn fulltid i bhg) og glad i å reise.
Allikevel føler jeg meg slett ikke truffet av disse artiklene, og jeg føler ikke at de på noen som helst måte bygger opp under min dårlige samvittighet. Dårlig samvittighet har jeg dog. Jeg tror jeg bare må konstantere at jeg leser dem anderledes enn mange av dere andre.

Jeg leser vel omtrent som Kanne tror jeg. Jeg føler meg ikke truffet i det hele tatt av disse artiklene.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:40.