|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Reise i disse corona-tider?Jeg syns dette er vanskelig. Jeg har selv bestilt to flyreiser idag, reise i nær fremtid. En innenriks, og en innad i Europa. Begge i jobbsammenheng. Jeg forholder meg til råd fra FHI, UD og arbeidsgiver. I tillegg til ekstra god hygiene og vise hensyn, så vet jeg ikke hva annet jeg kan gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Reise i disse corona-tider?Hvis du vurderer å ikke reise, Tjorven, så vil jeg anbefale å ringe forsikringsselskapet og sjekke hva de dekker. Som jeg skrev litt tidligere i denne tråden så har flere selskaper endret litt på hva som dekkes og ikke, fordi det kan koste mer om en kunde blir sittende i karantene i flere uker i utlandet enn å betale for at du kansellerer reisen.
![]() |
#63 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Reise i disse corona-tider?Enig med Adrienne. Har vært med venninne som jobber innenfor reiseliv i ettermiddag. Hun sa at mye kan kanselleres så fremt det skyldes corona, så det går an å prøve.
![]() |
#64 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Reise i disse corona-tider?Ja, det kan jo være mange gode grunner til å ikke reise til Italia, altså. Jeg får ikke lov å reise dit i jobb, og vi er bedt om å heller ikke reise dit privat. De er mer kategoriske enn FHI.
![]() |
#65 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Reise i disse corona-tider?Jeg tenker jeg ikke vil reise noen steder for øyeblikket, og hvertfall ikke Italia.
![]() |
#66 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Reise i disse corona-tider?
Jeg hadde blitt møkkasur om noen av våre ansatte dro til Italia nå.
![]() |
#67 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Reise i disse corona-tider?Men poenget er at de to tingene er mutually exclusive. Man kan ikke både leve som normalt, og forvente at folk flest tar strengere hensyn enn FHI.
![]() |
#69 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Personlig pessimist
|
Jeg vil si det er en viss forskjell på å reise til Annet Land og det å reise til det landet som står bak 80% av smittetilfellene her til lands.
![]() |
![]() |
#71 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Reise i disse corona-tider?Det kan man godt tenke. Men det er ikke noe man kan legge på vanlige folk å vurdere. Vi har offentlige anbefalinger, og det er ikke noe moralsk ansvar for andre å vurdere annerledes eller strengere. Man kan selvsagt si at jeg holder meg hjemme, det er best og alle burde gjøre som meg, men da går resten av samfunnet til helvete. Og det handler jo i det store og hele bare om tilfeldigheter, hvem som sitter 2 seter ved siden av deg.
![]() |
#72 |
|
![]() Sv: Reise i disse corona-tider?Er ingen andre enn du som har snakket om moralsk ansvar, Candy. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
can-jur
|
![]() Sv: Reise i disse corona-tider?Da er to av fire barn nede her, med vanlig forkjølelse.
![]() |
![]() |
#74 |
|
Jeg hadde i hvert fall ikke anbefalt dem å reise noe sted. :peker på trådtittel: |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Reise i disse corona-tider?Det er ingen som har snakket om å pålegge noen noe. Man kan selvsagt aldri pålegge folk å tenke selv, men man kan håpe og påpeke relativt åpenbare forhold likevel.
![]() |
![]() |
#76 |
can-jur
|
Hæ? Tenkte å sende dem i Holmenkollen på skifest i helga
![]() |
![]() |
#77 |
Prettiest mess ever seen
|
Vel, hvis du ser under, er det ganske mange som snakker om hva de synes er rett og galt, og at man må ta ansvar utover rådene og tenke på hva som er "nødvendig". Det er vel det som er definisjonen på "moralsk ansvar"?
![]() |
#79 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Reise i disse corona-tider?Også tror jeg vår største risiko er selvstendige næringsdrivende som er avhengig av å være på jobb, og som ikke får sykepenger de første 14 dagene. Jeg tror de er mye mindre tilbøyelig til å ta karantene bare fordi.
![]() |
#80 |
|
Njah, da har du en lavere terskel for å definere noe som moralsk ansvar enn meg. Jeg synes det er teit å reise til Italia nå om man ikke må, men fortsatt godt innenfor normalspekteret. Bryter man sitt moralske ansvar er man ikke innenfor normalspekteret. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|