Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Korona - smittesporingsapp

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-04-20, 07:55   #1
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Korona - smittesporingsapp

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Jeg var bare så himla lei av at gudoghvermann uttaler seg med skråsikker indignasjon om alt mulig - og av at pressen er mikrofonstativ for alle som roper høyest hele tiden. Og da ble Camilla Stoltenbergs nyansertegjennomgalng i Giæver og gjengen en utrolig bra motvekt til hylende forskere og småbarnsmødre og rosabloggere og konspirasjonsteoretikere.

Jeg er ikke uenig i at det er svært uheldig at småbarnsmødre, rosabloggere, konspirasjonsteoretikere og generelt personer som ikke innehar fagkunnskap får uforholdsmessig stor plass i media.

Men sikkerhetsfolk og folk som har kunnskap om personvern er nettopp fagpersoner. Det hadde vært fint om denne typen mennesker kunne fått samme respekt for sitt fagfelt som det helsepersonell får (eventuelt burde få) for sitt fagfelt.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-20, 08:51   #2
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg er ikke uenig i at det er svært uheldig at småbarnsmødre, rosabloggere, konspirasjonsteoretikere og generelt personer som ikke innehar fagkunnskap får uforholdsmessig stor plass i media.

Men sikkerhetsfolk og folk som har kunnskap om personvern er nettopp fagpersoner. Det hadde vært fint om denne typen mennesker kunne fått samme respekt for sitt fagfelt som det helsepersonell får (eventuelt burde få) for sitt fagfelt.

Kunne ikke vært mer enig. Jeg synes det er helt betimelig at sikkerhetseksperter får lov å uttale seg om risikoen forbundet med denne appen, for de (sikkerhetsrisikoene) er det mange av. Spoofing er nevnt på nrk i dag, dvs at det kan sendes ut falske meldinger, som ser ut til å komme fra appen. Hacking av sentrale lokasjonsdata, som ikke er tilstrekkelig anonymisert er en annen. Det at man har måtte vedta en forskrift for å kunne samle inn så mye data, siden det er imot EU sitt dataminimeringsprinsipp er en tredje.

Det er med denne som med all risiko, man må se den som en kombinasjon av sannsynlighet og konsekvens, og man må se risikoen opp mot nytteverdien. Og det er her uenigheten står. Jeg mener helt ærlig og oppriktig at nytteverdien ikke er stor nok sammenlignet med risikoen. Ikke fordi hensikten med appen ikke er bra, men fordi jeg ikke tror man oppnår det som er hensikten. Dels fordi feilkildene i målemetoden er så store at man oppnår både falske positive og falske negative og dels fordi jeg tror brukerfeil-raten blir for stor og penetrasjonen av appen for lav.

Gammel 21-04-20, 13:12   #3
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Kunne ikke vært mer enig. Jeg synes det er helt betimelig at sikkerhetseksperter får lov å uttale seg om risikoen forbundet med denne appen, for de (sikkerhetsrisikoene) er det mange av. Spoofing er nevnt på nrk i dag, dvs at det kan sendes ut falske meldinger, som ser ut til å komme fra appen. Hacking av sentrale lokasjonsdata, som ikke er tilstrekkelig anonymisert er en annen. Det at man har måtte vedta en forskrift for å kunne samle inn så mye data, siden det er imot EU sitt dataminimeringsprinsipp er en tredje.

Det er med denne som med all risiko, man må se den som en kombinasjon av sannsynlighet og konsekvens, og man må se risikoen opp mot nytteverdien. Og det er her uenigheten står. Jeg mener helt ærlig og oppriktig at nytteverdien ikke er stor nok sammenlignet med risikoen. Ikke fordi hensikten med appen ikke er bra, men fordi jeg ikke tror man oppnår det som er hensikten. Dels fordi feilkildene i målemetoden er så store at man oppnår både falske positive og falske negative og dels fordi jeg tror brukerfeil-raten blir for stor og penetrasjonen av appen for lav.

Jeg er helt enig i at sikkerhetseksperter både bør og skal uttale seg om det de ser som risiko ved denne appen. Samtidig er jeg ikke like sikker på om ekspertise innen teknisk sikkerhet nødvendigvis gjør dem kompetente til å uttale seg om verdien av denne appen.

Jeg kjenner flere som jobber med helse-IT som har lastet ned appen. Og dette er folk som jevnt over er ganske tilbakeholdne med å dele data, og som synes å ha satt seg godt inn i de tekniske og personvernmessige utfordringene med den. Jeg har også sett flere som har argumentert tekniske mot å laste ned appen, men foreløpig ingen som har overbevist meg om at nytteverdien ikke er større en ulempen ved de dataene jeg deler når jeg bruker appen.

Men, for all del, vi lever i et fritt land. Og heldigvis er det frivillig å laste ned appen, og man kan slette den når man vil. Foreløpig er den på telefonen min, sender ut data og trekker ikke så mye strøm. Så skal jeg fortsette å lese artiklene som skrives om den, og vurdere å avinnstallere den hvis jeg ser at den sender ut noe den ikke burde, jeg har mistanke om at dataene misbrukes, eller jeg helt oppriktig ikke kan se at den har noen som helst funksjon eller effekt for samfunnet.

For øvrig er jeg ganske skeptisk til at "gud og hvermannsen" får tilgang til å uttale seg offentlig om hvor lenge samfunnet burde vært stengt og om det er trygt å sende barn i barnehage eller ikke.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-20, 12:34   #4
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Ja, men det var ikke det jeg sa heller. Jeg trakk overhodet ikke sikkerhetsvurderingene hans i tvil. Jeg synes konklusjonen hans ble gjort på sviktende grunnlag - det at hele appen er verdiløs. Det vet vi jo ikke. Hovedmålet med appen er ikke at folks kal varsles. Hovedmålet er å skaffe seg data om folks bevegelsesmønstre og smittespredningsmønstrene.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:32.