Sv: Korona - smittesporingsapp
Veldig enig, Adrienne.
Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.
Jeg skulle bare ønske at folk var litt mindre bombastiske, litt mer ydmyke overfor det faktum at vi aldri har vært her vi er nå før. En sikkerhetsekspert skal selvsagt uttale seg om sikkerhet. Men å si at appen er verdiløs, synes jeg er ganske sterkt - og det synes jeg rett og slett han burde latt være å konkludere med.
Jeg var bare så himla lei av at gudoghvermann uttaler seg med skråsikker indignasjon om alt mulig - og av at pressen er mikrofonstativ for alle som roper høyest hele tiden. Og da ble Camilla Stoltenbergs nyansertegjennomgalng i Giæver og gjengen en utrolig bra motvekt til hylende forskere og småbarnsmødre og rosabloggere og konspirasjonsteoretikere.
Å være mindre bombastisk og mer ydmyk gjelder da dem som er for denne appen også. Både sikkerhetseksperten og hun som skrev kronikken jeg la inn er eksperter på sine områder, områder som i aller høyeste grad er vesentlige i denne sammenhengen. Alle vil at appen skal funke. Veldig mange er villige til å fire på personvernhensyn om det er slik at dette er verktøyet som skal til. Men sånn som det er nå, så tror jeg den ikke kommer til å lette smittesoringsarbeidet vesentlig, jeg tror den vil skape en del merarbeid fordi den har for mange sikkerhetshull, og jeg tror alt for mange vil at den skal funke, slik at man ikke ser svakhetene ved den.
Jeg er for øvrig enig i at Camilla Stoltenberg er superbra, og det var et fint intervju. Men det står altså ikke i motsetning til at jeg er kritisk til appen. Og jeg syns det er dårlig gjort å slenge sikkerhetseksperten og hun jeg la inn kronikk av i samme bag som rosabloggere, konspirasjonsteoretikere og forskere som uttaler seg utenfor eget fagfelt.