Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-08-07, 19:58   #1
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Litt utenfor topic, men jeg spør allikevel: Hvorfor er du mot bestemor på anbud? :nysgjerrig:

Fordi det bare ikke fungerer. Enkelt å greit. Det er ikke et reellt valg, det er et valg for de som har penger, for de som kan kjøpe ekstratjenestene. De aller fleste blir sittende igjen med det samme gamle dårlige tilbudet, til en dyrere pris.
Jeg vil ha det likt for alle.

Gammel 05-08-07, 20:03   #2
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Fordi det bare ikke fungerer. Enkelt å greit. Det er ikke et reellt valg, det er et valg for de som har penger, for de som kan kjøpe ekstratjenestene. De aller fleste blir sittende igjen med det samme gamle dårlige tilbudet, til en dyrere pris.
Jeg vil ha det likt for alle.

Men dersom gamle fru Quillfeldt får et privat tilbud, som gjør at gamle fru Olsen rykker frem i køen - har ikke det private tilbudet da en funksjon? På samme måte som legevakten, egentlig. Det er jo ganske greit at vestkantfolket drar til Volvat, slik at resten av byen får mindre kø på legevakten i byen, eller? Det viktigste må jo være at det offentlige tilbudet er bra, så er det vel ett fett om man kan kjøpe den samme tjenesten for penger?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 20:11   #3
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men dersom gamle fru Quillfeldt får et privat tilbud, som gjør at gamle fru Olsen rykker frem i køen - har ikke det private tilbudet da en funksjon? På samme måte som legevakten, egentlig. Det er jo ganske greit at vestkantfolket drar til Volvat, slik at resten av byen får mindre kø på legevakten i byen, eller? Det viktigste må jo være at det offentlige tilbudet er bra, så er det vel ett fett om man kan kjøpe den samme tjenesten for penger?

Med bestemor på anbud, så mener jeg hjemmehjelp-tjenestene.
Ellers er jeg for fritt sykehusvalg, og har blitt observert på Aleris flere ganger. Sistnevnte er litt på kanten for meg, men må man, så må man.

Det som vel er problemet med private sykehus, så vel som private skoler, er at de alltid tilbyr de letteste/billigste alternativene. Det er med andre ord ikke nødvendigvis de som har lengst kø som har flest alternativer. Det er heller slike som meg, som skal fjerne mandlene. som kan velge fritt overalt og der makskøen likevel er under 1 år. Da hjelper det så lite at Fru Quillfeldt kan kjøpe seg en øye-operasjon, når Fru Hansen råtner på rot mens hun venter på ny hofte.

(Nå skal det dog sies at jeg har lite peil på operasjoner, så om hofter er "billigløsning" så håper jeg likevel at du/dere skjønner poenget ...)

Gammel 05-08-07, 20:15   #4
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Med bestemor på anbud, så mener jeg hjemmehjelp-tjenestene.

Oi, var jeg uklar nå? Jeg vet jo at du mente hjemmehjelpen. Det gjorde jeg også. Det med legevakten var en kun en sammenligning av dette med kø-ordning. Jeg tenker at det må være fint om noen kjøper seg hjemmehjelp-tjenester og dermed frigir kapasitet. Men du tenker kanskje på en full privatisering, hvor det offentlige trekker tilbake hele sitt tilbud?

Gammel 05-08-07, 20:24   #5
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Oi, var jeg uklar nå? Jeg vet jo at du mente hjemmehjelpen. Det gjorde jeg også. Det med legevakten var en kun en sammenligning av dette med kø-ordning. Jeg tenker at det må være fint om noen kjøper seg hjemmehjelp-tjenester og dermed frigir kapasitet. Men du tenker kanskje på en full privatisering, hvor det offentlige trekker tilbake hele sitt tilbud?

Med bestemor på anbud, trekker jo det offentlige sin tjeneste tilbake, og lar hele hjemmehjelps-greiene gå på anbud, der det offentlige deltar på lik linje med de andre. Problemet er at de vil begynne å tjene penger på det (også) og det er der det går skeis, slik jeg ser det. Det blir stoppeklokkeomsorg (som ikke bra for hverken gamlemor eller hjemmehjelpen) og kutting i tjenester, bad hver 3 uke, og oppvask hver 14 dag.
Jeg mener at hjemmehjelp er noe de som har krav på det skal få - på lik linje, enten de heter Fru ditt eller datt.

(Og dere visste vel at alle sykehjem får en viss % av inntekt/formue til de med plass der? Hvem TROR dere får plassen på et sykehjem uten offentlig styring? )

Jeg har for øvrig diskutert dette en del med de som jobber i privat(isert) eldreomsorg, og de er ikke akkurat så veldig positive. Jeg kunne sikkert sagt mye mer om det, siden jeg tross alt jobber med dette - men eldre er ikke mitt hovedfokusområde - desverre.

Gammel 05-08-07, 20:30   #6
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Men er det slik at det offentlige trekker sitt tilbud tilbake? Er det ikke slik at de fortsatt vil tilby sine tjenester, mens det private også kommer på banen?

I så tilfelle ser jeg ikke problemet med at private tilbydere kommer på banen.

Gammel 05-08-07, 20:37   #7
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Men er det slik at det offentlige trekker sitt tilbud tilbake? Er det ikke slik at de fortsatt vil tilby sine tjenester, mens det private også kommer på banen?

I så tilfelle ser jeg ikke problemet med at private tilbydere kommer på banen.

De fortsetter nok å tilby, men på lik linje med de andre. Også vinner de private anbudene gjerne, og så tøyer de grensene mer og mer og mer, og så ender det med at kommunen betaler trippel pris for et tilbud de kunne gitt selv.

I andre tilfeller hender det også at kommuner privatiserer enkeltdeler av f.eks. vann og avløp, og så lar de IKKE de kommunale VA-avdelingene få delta i anbudene, fordi de ikke skal ha fortrinn i konkurransen. Og hvem tror du lider når et rør sprekker, og alle de som vet hvor stoppekranen er, er flyttet til andre jobber i kommunen.

Jeg mener at enkelte ting har det best når det offentlige styrer, slik som utdanning, helse & omsorg, og livsnødvendige ting som f.eks. vann. Og det er også det jeg jobber veldig mye med.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:13.