Sv: Hvor krevende er krevende (turgraderingen til DNT)
Jeg har gått Rondeslottet, den er merket som krevende. Den skal ta rundt 6-8 timer. Da jeg gikk den var jeg i veldig god fysisk form. Løp 6-9km tre ganger i uken og løp «10 for Grete» under Oslo maraton. Det var den første fjellturen min, og jeg angrer på valget. Det er kult å ha vært der, men det var definitivt en krevende tur. Vi hadde ikke lest beskrivelsen godt nok, og trodde vi var på toppen da vi i virkeligheten var på Vinjeronden som du må opp på før du går videre til Rondeslottet. Fra Rondvassbu vel og merke. Så vi satt oss ned med mat og en cognaq for å feire. Bare for å oppdage at vi var på feil topp. Da var det bare å stålsette seg for fortsettelsen. Jeg angret på den avgjørelsen. Vi burde snudd der og vært fornøyd med den første 2000 meters toppen. Den måtte vi jo over på tilbaketuren også.
Vi fikk regn, sludd og snø på tur ned det bratteste. Der vi måtte klyve på alle fire for å komme opp. Så det var litt glatt og skummelt ned igjen. Vi brukte 11 timer. Jeg har aldri i mitt liv vært så sliten. Ikke engang etter fødsel. Såh! Den beskrivelsen med «krevende» passet for oss i hvert fall. Og myyye stein, så det var slitsomt å gå. For hodet også.
Jeg synes ikke Gaustadtoppen fortjener beskrivelsen krevende. Det var en veldig mye enklere tur. Preikestolen er klassifisert som middels, og det passer ganske godt. Det er vel de tre turene jeg har hatt i fjellet. 
|