Sv: Korpstråd
Jeg har også spilt i korsp. Begynte på althorn og gikk siden over til å spille walthorn.
Det var en morsom tid, med mange gode minner. Høydepunktet var stevneturen vi hadde hvert år til forskjellige steder i landet. Busstur til Trondheim, Haugesund og Kristiansand mm. Kvalme, oppkast og hodepine. Dramaqueens og barske gutter. Manglende uniformsdeler, instrumenter og drillstaver. Sure sokker, våte unifomer og illeluktende sko. *ushj* Vi hadde felles tannpuss i skolegården. Full oppstilling iført nattøy, innstilling av rekker, og egen "tannpussoppslag".
Vindusklartring var også forbundet med en viss risiko.
Jeg spilte i ett korps som satset på drill istede for det musikalske. Og sånn låt det også. Men det var rasende morsomt å gå drill da. Men alt skulle være så nøøøye. Hvite hansker måtte tapes fast rund håndleddet for ikke å skrukke, noter var forbudt, selv gullstripene i buksene ble sprettet av og erstattes med en som var bredere. Vistnok for å få en bedre effekt. Det året husker jeg ennå at det var mange forbanna mødre rundt om i nabolaget. Instrumentene skulle pusses og smøres etter alle kunstens regler, og nåde de som kom i annet enn svarte mokasiner og mørkeblå sokker.
At jeg har mange gode minner fra korpsårene skjønte jeg i grunn i sommer. Da satt min bror og jeg og sang gamle korpssanger i Danmark. Jaggu satt de ikke spikret ennå.
|