Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kreasjonisme vs. Darwin - er det lov å bli litt skremt?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-07, 23:20   #61
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kreasjonisme vs. Darwin - er det lov å bli litt skremt?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jo, det gjør det. Kirke to ganger i året og Jesus gikk på vannet.

Nettopp. Og det er liksom "valgfritt". Likevel rynker noen, men langt fra alle, lærere på nesa når mine ikke vil være med.

Og hvorfor kan ikke kreasjonistene slutte å komme med standarløgnen om utviklingslæren: Hvordan kan det ha seg at aper og mennesker lever samtidig når mennesker stammer fra aper.
Vis meg hvor en darwinist har sagt det. Det utviklingsteoretikere hevder er at aper og mennesker har utviklet seg fra samme stamfar. Og denne er utdødd.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 23:22   #62
Anonyma
Aktiv

Anonyma sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Hjemme
Anonyma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det kan hende vi definerer religiøs ekstremisme forskjellig.

Det kan hende. Jeg ser ikke på vanlige troende kirkegjengere som ekstremister, men heller eksempler som Army of God og selvmordsbombinger (religiøs fundementalisme og ekstremisme).
Jeg synes ikke "Flinstone museet" i dette tilfelle, enten man tror på det eller ikke, kan beregnes som ekstremt i den forstand. Dette er tross alt noe folk får velge selv, og de er ikke en trussel mot befolkningen (annet enn eventuell påvirkning, men det gjelder forsåvidt det meste i samfunnet).

Gammel 18-08-07, 00:15   #63
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Hvis du faktisk ønsker å få svar på disse spørsmålene, så les litt om evolusjonsteorien, det er kjempeinteressant og besvarer disse spørsmålene elegant.

Alt jeg har lest om evolusjonsteorien besvarer slett ikke spørsmålene mine. Ikke engang i nærheten.

Sitat:

Hva mener du med dette? Mener du at man trenger "tro" for å skjønne evolusjonsteorien? Mener du at den ikke er godt nok bevist?

Man må tro på det man leser, det er ikke bare vitenskap, det er også masse synsing og bortforklaringer. Evolusjonen er en nyere teori om utviklingen, og det den forklarer godt er mikroevolusjon, men den har da ikke noe mer bevis om verdens opprinnelse enn noe annet.

Sitat:

Mange av de samme folkene tror at AIDS er Guds straff av homofile. Hva synes du om det da, har du full respekt for den meningen også?

Man kan da respektere andres meninger selvom man er uenig. Jeg respekterer fullt ut at det finnes mennesker som tror på evolusjonen og at det er mennesker som tror på skapelsen. Det går på respekt. Det å kalle dem for stygge navn hjelper ingen, og det gir uttrykk av at når man ikke kan argumentere for noe så bare slenger man dritt. Beste måten å ikke la folk med slike oppfatninger få oppmerksomhet er faktisk å ikke omtale dem. Det sies at all oppmerksomhet er god oppmerksomhet.

Gammel 18-08-07, 00:17   #64
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av SiwH, her.

Nettopp. Og det er liksom "valgfritt". Likevel rynker noen, men langt fra alle, lærere på nesa når mine ikke vil være med.

Valgfritt og valgfritt. Om en av foreldrene må være utmeldt av statskirken og det må sendes inn søknad, så kaller jeg ikke det valgfritt.

Gammel 18-08-07, 00:17   #65
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Man skal være litt forsiktig med å bruke religion akkurat slik. "Før" forutsetter normalt "tid", og det ikke nødvendigvis et meningsfullt begrep i denne sammenhengen. Man kan naturligivs godt bruke "før" om transcendente hendelser, men man bør passe seg så man ikke skyver religionen inn på astrofysikkens område, der kan man også bli skuffet hvis de finner ut noe nytt.

Stor forsiktighet anbefales ved bruk av religion her også. Det fins mange hypoteser, ingen helt gode så vidt jeg vet, men dette er på ingen måte utenfor det fysikken og kjemien kan beskrive, og så snart det er beskrevet begynner darwinismen automatisk å virke.

Det spørs hva du mener med forsiktig. Hva er problemet med å tilby religiøse forklaringer på fenomener som ikke kan forklares med vitenskaplige teorier (ennå)? Eller å tilføre vitenskapen - selve rammeverket - religiøse kvaliteter, som at naturlovene er selve skaperverket? Det har jo vist seg at ved hver nye oppdagelse så åpnes det for nye spørsmål og ny forskning, og det er ingenting som tyder på at vi nærmer oss Løsningen På Alt.

Jeg har ikke antydet at en slik tilnærming hører hjemme i naturfagtimen, men jeg synes den er på plass i kirken. En religion blir etter min mening mer attraktiv dersom den holder seg inne med naturlovene. Og det er ikke vitenskapens mål å motbevise Guds eksistens. Men det er en annen diskusjon, og det begynne å bli sent.

Det viktigste er at ingen stikker kjepper i hjulene på vitenskapen, slik de gjorde med vår stakkars Copernicus.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 00:18   #66
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Man kan da respektere andres meninger selvom man er uenig.

Det må man vel ikke. De som fortjener respekt, får det. Mennesker som mener at homofile er syndige og ikke har rettigheter som normale folk har, de fortjener ikke respekt. Eller er du typen som klapper en pedofil på ryggen og respekterer hans/hennes ønske om å ha sex med barn?

Gammel 18-08-07, 00:23   #67
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det må man vel ikke. De som fortjener respekt, får det. Mennesker som mener at homofile er syndige og ikke har rettigheter som normale folk har, de fortjener ikke respekt. Eller er du typen som klapper en pedofil på ryggen og respekterer hans/hennes ønske om å ha sex med barn?

Man kan la være å like det, men å kaste dritt hjelper ikke noen. Jeg hverken klapper pedoer eller de som mener at homofile er mer syndige enn andre på skulderen, men jeg respekterer at de mener det. De har nok gjort sine vurderinger for å komme dit, uansett hvor rette eller gale de er. Hvem er jeg til å sette meg til dommer over rett og galt? Og hva er egentlig normalt? Sånn egentlig? Det du bestemmer er det, eller?

Gammel 18-08-07, 00:24   #68
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Man kan la være å like det, men å kaste dritt hjelper ikke noen. Jeg hverken klapper pedoer eller de som mener at homofile er mer syndige enn andre på skulderen, men jeg respekterer at de mener det. De har nok gjort sine vurderinger for å komme dit, uansett hvor rette eller gale de er. Hvem er jeg til å sette meg til dommer over rett og galt? Og hva er egentlig normalt? Sånn egentlig? Det du bestemmer er det, eller?

Jeg har nå hvertfall bestemt meg for at dine meninger ikke ser ut til å være særlig respektverdige.

Gammel 18-08-07, 00:29   #69
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Jeg har nå hvertfall bestemt meg for at dine meninger ikke ser ut til å være særlig respektverdige.

Seriøst??

Jaja.. i en diskusjon tar jeg slike reaksjoner kjempealvorlig!

Gammel 18-08-07, 00:30   #70
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Du beviser jo gang på gang at du fint klarer å komme med kommentarer som ikke er særlig, hva skal man si, smarte.

Gammel 18-08-07, 00:30   #71
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alt jeg har lest om evolusjonsteorien besvarer slett ikke spørsmålene mine. Ikke engang i nærheten.

Hvilke spørsmål da? Hvorfor noen arter dør ut, noen utvikler seg og noen blir værende mer eller mindre uforandret?

Gammel 18-08-07, 00:32   #72
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Standard

Og når skal noen komme med kommentaren "Du burde ikke få barn"? Den passer jo inn i diskusjonen ...

Gammel 18-08-07, 00:33   #73
Anonyma
Aktiv

Anonyma sin avatar

Standard

Eller er du typen som klapper en pedofil på ryggen og respekterer hans/hennes ønske om å ha sex med barn?

For en sammenligning! Så lenge to voksne mennesker velger å ha et fohold, homofilt eller ikke, kan ikke det sammelignes med tilfeller hvor uskyldige barn er involvert mot sin vilje!
Og jo, man kan absolutt respektere andres meninger selv om man er uenig, men man trenger verken respektere eller akseptere handlinger som er kriminelle. Et ønske om å forbryte seg mot barn er ingen mening.

Gammel 18-08-07, 00:34   #74
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anonyma, her.

For en sammenligning! Så lenge to voksne mennesker velger å ha et fohold, homofilt eller ikke, kan ikke det sammelignes med tilfeller hvor uskyldige barn er involvert mot sin vilje!
Og jo, man kan absolutt respektere andres meninger selv om man er uenig, men man trenger verken respektere eller akseptere handlinger - som i din sammenligning faktisk er kriminell.

Sa jeg HA sex med? Som du ser, så skriver jeg ØNSKE OM. Ærlig talt; kan du ikke norsk?

Gammel 18-08-07, 00:40   #75
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Valgfritt og valgfritt. Om en av foreldrene må være utmeldt av statskirken og det må sendes inn søknad, så kaller jeg ikke det valgfritt.

Man må søke om at ungene skal tas ut av KRL-undervisningen, men ikke kirkebesøk fordi det regnes som forkynning. Hvis du blir avkrevd attest på utmeldelse og/eller søknad, er det noen som bryter loven mot deg. Tviler ikke på at det skjer, de prøvde seg på skolen ungene gikk på i fjor. Da lo jeg godt og de fikk så hatten passet. Der prøvde de seg også på kreasjonistisk undrvisning og brukte det tulleargumentet jeg har vist til tidligere her i tråden (Hvordan kan det ha seg at aper og mennesker lever samtidig når mennesker stammer fra aper). Da fortalte Eldste (15) hvor skapet sto

Gammel 18-08-07, 00:42   #76
Anonyma
Aktiv

Anonyma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anonyma, her.

Og jo, man kan absolutt respektere andres meninger selv om man er uenig, men man trenger verken respektere eller akseptere handlinger som er kriminelle. Et ønske om å forbryte seg mot barn er ingen mening.

Sitron, det var da svært så rask du var på tastaturet da - les svaret mitt.

Gammel 18-08-07, 00:43   #77
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av SiwH, her.

Man må søke om at ungene skal tas ut av KRL-undervisningen, men ikke kirkebesøk fordi det regnes som forkynning.

På to av tre skoler har det blitt avkrevd attest for fritak fra kirkebesøk.

Gammel 18-08-07, 00:48   #78
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Standard

Skremmende, her har vi oppegående foreldre en jobb å gjøre med å lære dem hva som er rett. Heldigvis vet de skolene (barne- og ungdom-)) ungene skal gå på i år hva de gjør.

Gammel 18-08-07, 00:49   #79
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Hva er problemet med å tilby religiøse forklaringer på fenomener som ikke kan forklares med vitenskaplige teorier (ennå)?

Neida det er ikke nødvendigvis noe problem, men oppførselen til kreasjonstene i USA sier meg at det kan føre til problemer for noen når troen bygges på et fundament som viser seg å ikke bære den. For enkelte ser det ut til at troen står og faller på om det står en gud bak enkelte fenomener man observerer i naturen, og som man ikke ennå har en forklaring på. Når biologien så kan vise at guden ikke er en nødvendig del av teorien får de problemer. Det heliosentriske verdensbildet skal jo ha gitt enkelte samme type kvaler. Det var bare ment som et vennlig råd fra min side egentlig. Man får naturligvis tro hva man vil (det har iallefall jeg tenkt å gjøre).

Ben "noodly blessings for the weekend " Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 00:52   #80
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

På skolen hos oss skrev jeg bare i første klasse. Nå bryr de seg ikke i klassen til Malika, i alle fall...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:48.