|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
|
Sv: Fiktiv forumist regisserte sin egen dødSkal ærlig innrømme at jeg fniste littegrann ved første øyekast, men så leste jeg grundigere og så hvilke dimensjoner dette hadde fått, og da blir det helt bak mål å gjøre noe sånt. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Midt i landet
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fiktiv forumist regisserte sin egen dødDet må utvilsomt være kjedelig å være denne personen i dag, når supporterklubben, og sikkert mange andre, vet hvem vedkommende er.... Tipper hennes/hans telefon får mye fred in these days... |
|
|
|
|
|
#43 |
|
weird
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fiktiv forumist regisserte sin egen dødJeg husker hvordan det var på DOL rett etter at en mamma hadde "stjålet" et barn på nettet.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Fiktiv forumist regisserte sin egen død
De er kanskje ikke så erfarne på forum, de folkene der...
|
|
|
#45 |
|
flisespikker
|
Du sier at du "sitter på fakta", og det er ikke det at jeg mistror det, men siden ikke alle vi andre gjør det (jeg, f.eks., aner ikke hvem disse personene er eller hva disse sakene gjelder), så er det umulig å unngå at det blir spekulasjoner så snart man begynner å komme med konkrete tilfeller. Jeg har ingen mulighet til å vurdere om de enkeltbrukerne noen nevner her er noen som er "bevist avslørt" eller bare noen som enkelte mistenker for å drive bløff, så fra mitt ståsted er det antagelser og spekulasjoner alt sammen. Jeg vet ikke hva som er spader og hva som er påståtte spader, så da vil jeg heller ikke ta sjansen på å kalle noen av dem for ekte spader.
|
|
|
#46 |
|
weird
Sv: Fiktiv forumist regisserte sin egen dødJeg synes det begynner å bli litt utidig når moderatorer leker privatdetektiver og begynner å grafse i folks privatliv i sin "trolljakt". På et amerikansk forum gikk det virkelig over stokk og stein da man sanket info fra intetanende familiemedlemmer, kollegaer og prøvde å fiske til seg informasjon fra legesenter/sykehus. Og selvsagt rapporterte tilbake til forumets medlemmer. Folk som reagerte eller påpekte åpenbart forhastede konklusjoner ble som regel utestengt og anklaget for å være forumtroll i ledtog med "den mistenkte".
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#47 |
|
villende
|
Sv: Fiktiv forumist regisserte sin egen dødJeg syns faktisk det er viktig at man åpner for å diskutere fenomenet forumtroll, og at man også skal kunne navngi nicket til forumtroll, i de tilfeller hvor det er helt klart at det har vært snakk om en ”fiktiv” person som kun dikter opp det personen skriver om. (Sitron nevner Milla, som jeg også husker fra KG – at hun var et forumtroll ble jo faktisk bevist.) |
|
|
|
|
|
#48 |
|
WF: Sausnebbet
|
Sv: Fiktiv forumist regisserte sin egen dødJeg har vel gått på slikt en gang i min nettkarrirere jeg også. Mener å huske at jeg var med på å gi penger til blomster som mamman til en syk baby skulle få. Men så fantes verken babyen eller mamman... De fleste er vel klar over at folk kan juge på nett, men man er kanskje ikke forberedt på at noen er villige til å gå så langt at de bruker sykdom, ulykker og død for å sette folks medlidenhet og andre sterke følelser i sving. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
|
Sv: Fiktiv forumist regisserte sin egen dødJeg synes det er greit at man nevner nict til dem man VET har trollet seg på nettet. Men dersom man bare ANTAR eller MISTENKER, kan man godt holde kjeft, informere moderatorer om mistanken, og så la dem vurdere det derfra.
|
|
|
#50 |
|
Passiv
|
Sv: Fiktiv forumist regisserte sin egen dødLe eller gråte ja..Desverre er det jo tragisk for denne personen, men nesten litt komisk at folk faktisk lar seg rive til dei grader med...For min eigen del blir det litt vel drøyt å engasjere seg så masse i en person eg aldri har møtt. Men eg forstår at det er fullt mulig å gjere det likevel. Tydeligvis har ho jo gjort inntrykk, og det er jo flott at folk engasjere seg.( Men her burde en ikkje engasjert seg tydeligvis) |
|
|
|
#51 |
|
kamerat
|
Det er da ingen som sier at vi ikke skal snakke om det. Jeg bare påpeker det problematiske i å trekke fram veldig spesifikke saker som eksempler, og i å ta andre foras skittentøyvask for åpen scene på dette forumet.
|
|
|
#52 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Fiktiv forumist regisserte sin egen dødJeg syns det er trist i den forstand at det er leit noen faktsik føler de må dikte opp et liv for å ha et...
|
|
|
#53 |
|
villende
|
Sv: Fiktiv forumist regisserte sin egen dødDet er mulig jeg formulerte meg noe uklart, Tinetoff. Jeg så at du skrev at vi ikke burde diskutere andre brukere på andre fora. Og jeg opplever da også på FP at det faktisk er mulig å diskutere dette fenomenet uten at innlegg slettes eller tråden lukkes. Det er jo også en av grunnene til at jeg trives godt her inne. Det jeg vel mente var at det må være mulig å nevne konkrete brukere (og historier) hvor det faktisk er blitt bevist at man har å gjøre med et forumtroll, kanskje til og med fordi personen innrømmer det selv. For meg så blir det et poeng å kunne trekke frem konkrete eksempler på hva forumtroll kan finne på, ikke bare drøfte fenomenet på et metaplan. Selv om metadiskusjoner er fine de, altså. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
flisespikker
|
Men hvis man uttrykker en personlighet på nettet, så er jo denne på mange måter like "ekte" som en personlighet man uttrykker i RL. Altså, de faktaopplysningene og påstandene folk kommer med, har man sjelden noen mulighet til å sjekke (og derfor kan det være lurt å ikke engasjere seg voldsomt i alt folk påstår). Men hvis noen man møter på nettet fremstår som sjarmerende, eller morsom, eller klok, eller interessant, eller original, så kan man jo verdsette denne nettpersonen for dette, og ha glede av å snakke med vedkommende, uten å (trenge å) ta stilling til om dette er "ekte" eller ikke.
|
|
|
#55 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Det er jeg uenig med deg i. Jeg ville følt meg lurt om jeg hadde brukt masse tid og krefter på å svare og diskutere med en som utgir seg for å være en helt annen. Uansett om man diskuterer politikk, barneoppdragelse eller andre uskyldige ting. Da vil jeg heller bruke tiden min på noen "ekte". |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Passiv
|
Det var det første jeg tenkte også |
|
|
|
#57 |
|
flisespikker
|
Tjo. Det kommer litt an på. (Men det gjør jo det meste.) Hvis personen bare hadde diktet opp synspunkter og brukt masse energi på å diskutere/forsvare dem, så ville jeg kanskje blitt irritert om jeg hadde oppdaget det.
|
|
|
#58 |
|
Stadig underveis
De fleste har hørt om Milla tror jeg. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
guru advisor
|
Her er vi nok forskjellige ettersom hvor mye bakgrunn og bekjente vi har i forumverdenen, men for meg krasjer ordene forum og ekte. Et forum er for meg et tidsfordriv, en inspirasjonskilde og et kunnskapsverk, men ikke noe jeg annser for en byggesten i livet mitt. |
|
|
|
![]() |
|
|