Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Fly kun med håndbagasje i sommer?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Se resultatene: Kommer du til å kun ha med håndbagasje på flyturen i sommer?
Ja, kun håndbagasje. Ikke mellomlanding 13 15,48%
Nei, jeg tar med bagasje og håper på det beste. Ikke mellomlanding 43 51,19%
Ja, kun håndbagasje. Mellomlanding 5 5,95%
Nei, jeg tar med bagasje og håper på det beste. Mellomlanding 11 13,10%
Flymat 12 14,29%
Deltakere: 84. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-22, 12:28   #61
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fly kun med håndbagasje i sommer?

Opprinnelig lagt inn av Frøken Fjong, her.

Jeg er også en "håndbagasjehater" - og kan ikke skjønne at det er plass til at alle passasjerer tar med kabinkoffert.
Men- nå står det jo på billetttypen vår at det er lov med koffert + veske under setet.
Begynte å ta mål på kabinkoffertene våre, og med hjulene så er de noen cm større enn tillatt. Er dette helt nøyaktig og strengt, eller er det slik at kabinkoffert er kabinkoffert?

Det er forskjell på bagasjen du har lov til å ta med. Noen billettyper tillater de "store" håndbagsjene som går i hattehylla. Hvis dere kun har håndbagasje under setet så er det en mye mindre størrelse på den enn tradisjonell håndbagasje.

Jeg vet ikke hvor mye de kontrollerer. Håper folk holder seg til det de har lov til å ta med uansett, sånn at det går opp for alle. Jeg hatr hørt om kontroller der man har måttet betale hvis man har med for mye.

Gammel 28-06-22, 12:44   #62
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg vet ikke hvor mye de kontrollerer. Håper folk holder seg til det de har lov til å ta med uansett, sånn at det går opp for alle. Jeg hatr hørt om kontroller der man har måttet betale hvis man har med for mye.

Jeg har opplevd dette med wizz air noen ganger. Alle må putte håndbagasjen oppi et stativ for å sjekke at den passer og jeg har sett folk måtte punge ut fordi de ikke har betalt på forhånd.

Skal sies at det er nokså fantastisk egentlig. For å få stor håndbagasje i tillegg til veske under setet må man velge wizz priority, som også betyr at man går først ombord. Så når resten skal sette seg er allerede trillekoffertene på plass i hyllene over og det går raskt og enkelt å få folk på plass.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-22, 13:31   #63
Ellisiv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er forskjell på bagasjen du har lov til å ta med. Noen billettyper tillater de "store" håndbagsjene som går i hattehylla. Hvis dere kun har håndbagasje under setet så er det en mye mindre størrelse på den enn tradisjonell håndbagasje.

Sist gang jeg reiste med SAS ble det gjort på følgende måte: På boardingpasset står en bokstav som angir når man får gå om bord. De uten hattehyllebagasje hadde sin egen kode og boardet sist. Bagasjen ble da sjekket ved gaten, om den kunne gå under setet foran. Kunne den ikke det måtte de betale for å ha den i hattehylla.

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-22, 14:40   #64
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg fløy med charter (Ving sitt selskap som heter Sunclass) tidligere i sommer, og det var helt fantastisk å se et fly med nesten tomme bagasjehyller. De har veldig strenge regler på håndbagasje (max 6 kilo) og i og med at det kontrolleres, var det rett og slett omtrent tomt oppe. Måtte dog vente lenge på bagasjen fordi alle hadde sjekket inn. Vi fikk vår relativt kjapt. Men dette var helt på siden, altså. Bare en uvanlig observasjon etter å være vant til linjefly og proppfulle bagasjehyller.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-22, 20:35   #65
Frøken Fjong
Superaktiv

Medlem siden: Oct 2012
Frøken Fjong er litt kulFrøken Fjong er litt kul
Standard

Som jeg skrev: Vi har billettype der det er tillatt med kabinkoffert og bagasje under setet i tillegg (Low Fare+ med Norwegian).

Frøken Fjong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-22, 23:28   #66
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Ryan air og wizz air er de jeg vet om som kan finne på å kontrollere størrelsen på millimeteren, men gjør det ikke alltid. Har aldri sett det gjort hos andre flyselskaper, men jeg er ikke ekstremt bereist.

Gammel 29-06-22, 00:00   #67
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå betaler man jo spesifikt for det man tar med seg om bord. Betaler man for det, så kan man putte bagasje i hattehylla, ellers må man ha den ved beina. Genialt konsept. Da kan vi som vil ha med oss bagasjen om bord ha det, de andre kan droppe det. Syns det jevnt over har vært bedre plass etter at de innførte dette.

Sjekkes det? Kan liksom se for meg at endel folk ikke følger systemet?

Gammel 29-06-22, 00:06   #68
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Ryan air og wizz air er de jeg vet om som kan finne på å kontrollere størrelsen på millimeteren, men gjør det ikke alltid. Har aldri sett det gjort hos andre flyselskaper, men jeg er ikke ekstremt bereist.

SAS og Widerøe flyr ofte små fly fra Kjevik til København, propellfly. De har små bagasjehyller, så en kabinkoffert blir for stor.

Gammel 29-06-22, 00:11   #69
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Sjekkes det? Kan liksom se for meg at endel folk ikke følger systemet?

De løser det med boardingklasser. Veldig smooth. Og når man betaler for kabinkoffert så velger mange å sjekke inn bagasje, så det har blitt greit med plass til de som faktisk har betalt for kabinkofferten sin.

Gammel 29-06-22, 09:47   #70
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

SAS og Widerøe flyr ofte små fly fra Kjevik til København, propellfly. De har små bagasjehyller, så en kabinkoffert blir for stor.

Min store samsonite får plass på de mikke-mus flyene. Uansett, så er det mye enklere med de flyene, de kan ta i mot bagasje ved gate, som man så plukker opp ved flyet ved ankomst, og ikke må vente ved bagasjehenting inne på terminalen.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-22, 09:56   #71
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Det er vel særlig billigselskapene som ofte sjekker mål på håndbagasje, men reglene gjelder jo alle.

Billigselskapene har i tillegg noen ganger avvikende (les; mindre) mål enn andre. Det man kan brenne seg på er også at det slipper gjennom. Vet noen som slapp gjennom med for stort kolli (babyseng) på utreise i norsk lufthavn, og da de skulle hjem ble den stoppet.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-22, 10:46   #72
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Jeg blir helt matt. Men skjønner jo dem, da slipper de å betale ut for masse forsinka bagasje. Alle er seg selv nærmest etc.

Det kan tolkes på den måten, men det kan også tolkes på den måten at forsikringsselskapene sitter på masse fersk informasjon om hvor mye bagasje som blir forsinket og basert på det råder folk til å reise kun med håndbagasje hvis de kan. Det er også mer bærekraftig om man slipper at folk må kjøpe masse nytt fordi bagasjen blir borte mer enn halve ferien.

Selge utbetalingene for forsinket bagasje er så små i det store bildet for de store forsikringsaktørene at det vil ikke merkes i spesielt stor grad om antall meldte saker øker en kort periode.

Gammel 29-06-22, 12:11   #73
liefje
Musk

liefje sin avatar

liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror nok også at forsikringsselskapene varsler fordi de fleste av oss mye heller vil ha bagasjen vår enn å få erstatning til å kjøpe noe i all hast.

Gammel 29-06-22, 13:09   #74
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel generelt mye styr med forsinket/forsvunnet bagasje, og noe de aller fleste ønsker å unngå, både reisende, flyselskap og forsikringsselskap. Så i perioder hvor det er unormalt mye problem kan det være et godt råd, og at man må holde ut med litt styr og ubehag inne på selve flyet, med medpassasjerer som putter bagasje her og der, for å slippe alt styret det er med bagasje på avveie.

Gammel 29-06-22, 14:01   #75
Chablis
Drømmer

Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Norwegian har også sjekket har jeg sett.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-22, 15:54   #76
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men de tillater kabinkoffert. Har reist med Widerøe, og kabinkofferter måtte forlates ved flytrappa så tok de dem inn i bagasjerom på flyet. Etter landing sto koffertene ved flytrappa igjen.
Gjevt, slapp styr med å stappe den inn i hylla.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-22, 19:09   #77
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Jeg avbefaler sterkt innsjekket bagasje etter å ha tilbrakt sju føkkings timer på Gardermoen i går med å vente på koffertene våre. SAS fra Paris. Første gang på ørten år vi har reist med stor koffert, vi velger håndbagasje neste gang foråsidetsånn…

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-22, 19:17   #78
liefje
Musk

liefje sin avatar

Standard

Syv timer

Gammel 30-06-22, 19:27   #79
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Noen som har erfaring med mellomlanding på Gardermoen og innsjekket bagasje i det siste(kun innenriks) ?

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-22, 19:37   #80
Ellisiv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min datter landa akkurat i Stavanger fra København. Hun ventet et lite kvarter på bagasjen.

I morgen skal vi fly til Malaga, med innsjekket bagasje. Veldig spent på hvor lang tid det tar der.

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:56.