|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
| Se resultatene: Kommer du til å kun ha med håndbagasje på flyturen i sommer? | |||
| Ja, kun håndbagasje. Ikke mellomlanding |
|
13 | 15,48% |
| Nei, jeg tar med bagasje og håper på det beste. Ikke mellomlanding |
|
43 | 51,19% |
| Ja, kun håndbagasje. Mellomlanding |
|
5 | 5,95% |
| Nei, jeg tar med bagasje og håper på det beste. Mellomlanding |
|
11 | 13,10% |
| Flymat |
|
12 | 14,29% |
| Deltakere: 84. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fly kun med håndbagasje i sommer?
Det er forskjell på bagasjen du har lov til å ta med. Noen billettyper tillater de "store" håndbagsjene som går i hattehylla. Hvis dere kun har håndbagasje under setet så er det en mye mindre størrelse på den enn tradisjonell håndbagasje.
|
|
|
#62 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Jeg har opplevd dette med wizz air noen ganger. Alle må putte håndbagasjen oppi et stativ for å sjekke at den passer og jeg har sett folk måtte punge ut fordi de ikke har betalt på forhånd. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sist gang jeg reiste med SAS ble det gjort på følgende måte: På boardingpasset står en bokstav som angir når man får gå om bord. De uten hattehyllebagasje hadde sin egen kode og boardet sist. Bagasjen ble da sjekket ved gaten, om den kunne gå under setet foran. Kunne den ikke det måtte de betale for å ha den i hattehylla.
|
|
|
#64 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Fly kun med håndbagasje i sommer?Jeg fløy med charter (Ving sitt selskap som heter Sunclass) tidligere i sommer, og det var helt fantastisk å se et fly med nesten tomme bagasjehyller. De har veldig strenge regler på håndbagasje (max 6 kilo) og i og med at det kontrolleres, var det rett og slett omtrent tomt oppe. Måtte dog vente lenge på bagasjen fordi alle hadde sjekket inn. Vi fikk vår relativt kjapt. Men dette var helt på siden, altså. Bare en uvanlig observasjon etter å være vant til linjefly og proppfulle bagasjehyller. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Oct 2012
![]() ![]() |
Som jeg skrev: Vi har billettype der det er tillatt med kabinkoffert og bagasje under setet i tillegg (Low Fare+ med Norwegian). |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Fly kun med håndbagasje i sommer?Ryan air og wizz air er de jeg vet om som kan finne på å kontrollere størrelsen på millimeteren, men gjør det ikke alltid. Har aldri sett det gjort hos andre flyselskaper, men jeg er ikke ekstremt bereist.
|
|
|
#67 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sjekkes det? Kan liksom se for meg at endel folk ikke følger systemet?
|
|
|
#68 |
|
Medlem siden: Mar 2008
SAS og Widerøe flyr ofte små fly fra Kjevik til København, propellfly. De har små bagasjehyller, så en kabinkoffert blir for stor.
|
|
|
#69 |
|
Yes, we can!!
|
De løser det med boardingklasser. Veldig smooth. Og når man betaler for kabinkoffert så velger mange å sjekke inn bagasje, så det har blitt greit med plass til de som faktisk har betalt for kabinkofferten sin.
|
|
|
#70 |
|
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Min store samsonite får plass på de mikke-mus flyene. Uansett, så er det mye enklere med de flyene, de kan ta i mot bagasje ved gate, som man så plukker opp ved flyet ved ankomst, og ikke må vente ved bagasjehenting inne på terminalen. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Fly kun med håndbagasje i sommer?Det er vel særlig billigselskapene som ofte sjekker mål på håndbagasje, men reglene gjelder jo alle. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Hertuginne
|
Det kan tolkes på den måten, men det kan også tolkes på den måten at forsikringsselskapene sitter på masse fersk informasjon om hvor mye bagasje som blir forsinket og basert på det råder folk til å reise kun med håndbagasje hvis de kan. Det er også mer bærekraftig om man slipper at folk må kjøpe masse nytt fordi bagasjen blir borte mer enn halve ferien.
|
|
|
#73 |
|
Musk
Sv: Fly kun med håndbagasje i sommer?Jeg tror nok også at forsikringsselskapene varsler fordi de fleste av oss mye heller vil ha bagasjen vår enn å få erstatning til å kjøpe noe i all hast. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Fly kun med håndbagasje i sommer?Det er vel generelt mye styr med forsinket/forsvunnet bagasje, og noe de aller fleste ønsker å unngå, både reisende, flyselskap og forsikringsselskap. Så i perioder hvor det er unormalt mye problem kan det være et godt råd, og at man må holde ut med litt styr og ubehag inne på selve flyet, med medpassasjerer som putter bagasje her og der, for å slippe alt styret det er med bagasje på avveie.
|
|
|
#75 |
|
Drømmer
|
Norwegian har også sjekket har jeg sett. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
heimføing
|
Men de tillater kabinkoffert. Har reist med Widerøe, og kabinkofferter måtte forlates ved flytrappa så tok de dem inn i bagasjerom på flyet. Etter landing sto koffertene ved flytrappa igjen. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Fly kun med håndbagasje i sommer?Jeg avbefaler sterkt innsjekket bagasje etter å ha tilbrakt sju føkkings timer på Gardermoen i går med å vente på koffertene våre. SAS fra Paris. Første gang på ørten år vi har reist med stor koffert, vi velger håndbagasje neste gang foråsidetsånn… |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Musk
Sv: Fly kun med håndbagasje i sommer?Syv timer |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fly kun med håndbagasje i sommer?Noen som har erfaring med mellomlanding på Gardermoen og innsjekket bagasje i det siste(kun innenriks) ? |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fly kun med håndbagasje i sommer?Min datter landa akkurat i Stavanger fra København. Hun ventet et lite kvarter på bagasjen.
|
![]() |
|
|