|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Karakterer og inntakskrav
Tror det er smart. Kjenner en som tok medisin i Polen. Hadde praksis i Narvik og valgte å bli der oppe noen år etter også. Fikk gjøre veldig mye forskjellig som han aldri hadde fått gjøre på et større sykehus sørpå og fikk til slutt drømmejobben i Oslo.
![]() |
#42 |
heimføing
|
![]() Sv: Karakterer og inntakskravTil det Milfrid skriver kan jeg kontre med nordnorsk nyutdannet radiograf som hoppet fra vikariat til vikariat i små sykehus rundt halve Sør-Norge, og fikk gjøre ting som ikke hadde vært mulig på et universitetssykehus nordpå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Leser
|
Helse i Norge er jo gigantisk, vi har nok behov for mange leger som ikke har direkte pasientkontakt (kirurger har vel vært det klassiske eksemplet).
![]() |
#44 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
En klassekamerat av meg skulle også det, dvs ta over farens praksis etter hvert. Han tok to år på Bjørknes, kom likevel ikke inn og ble i stedet optiker. Tror egentlig han er fornøyd med valget.
![]() |
#45 |
Shake it out!
|
Sant nok. Poenget står uansett. Å begynne på Rikshospitalet eller Ullevål høres kanskje kult ut, men om det er strategisk smart er en annen sak. Det gjelder i vår bransje også. I vårt lille selskap får de ansatte varierte oppgaver og mye mer utfordrende oppgaver enn i feks Rambøll og multiconsult (som ferske). Vi hadde en inne på intervju. Han hadde gjort det samme i 6 år. Tegnet i autocad. Jeg tror ikke nødvendigvis det er et sjakktrekk å begynne i store selskaper mht oppgaver og erfaring. Enten man er lege, ingeniør eller whatever.
![]() |
#46 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
På vårt legekontor er de 20 min , og stort sett alltid forsinket for legen tar seg den tid det tar. På godt og vondt, kjedelig å vente, men man får ille fall den tiden man trenger.
![]() |
#47 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Enig. Det er en helt annen måte en det meste av annen utdanning. Opptaksprosessen er kun utifra relevant kompetanse; opptaksprøve på instrument og musikkteoretisk prøve. Man trenger kun bestått vgs i teorien, altså karakterene betyr ingenting. De aller fleste som søker har drevet intenst med dette i mange, mange år allerede. Man snakker om det samme akkumulerte antall øvetimer som toppidrettsutøvere trener; 10.000 timer innen 18 år. Da har de også et godt innblikk i hva som kreves, og mange har fått vært med på talentprogram rundt om som viser hvordan det er å være profesjonell musiker. Det er ordentlig hardt arbeide, men som Eldste sier "jeg vet jo hva jeg begir med utpå".
![]() |
![]() |
#48 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Interessant. Er det slik at det er langt flere nyutdannede som vil ha Lis1-stilling en hva som er tilbudt? Jeg trodde i min villfarelse at det nærmest var obligatorisk å gå "turnus" som det vel het før. Hva gjør evt en som ikke spesialiserer seg?
![]() |
![]() |
#49 |
Søt og rar
|
Før måtte man ha turnustjeneste (1,5 år) før man kunne søke om autorisasjon. Nå får man autorisasjon etter fullført profesjonsstudium, men det er fremdeles et krav om fullført LIS1 for å komme videre, inkl. som fastlege, eks se
![]() |
#50 |
can-jur
|
Kirurger har jo kontakt med de mest sårbare pasientene av alle og enorm makt over menneskers liv og livskvalitet. Om noen burde ha et menneskehånteringingskurs eller grunnfag i empati så er det dem. Evt bare noen studiepoeng i sinnemestring ville hjulpet mye. Det er en myte at kirurger ikke har pasientkontakt. Det som derimot IKKE er en myte er at svært mange kirurger er helt uten evne til å snakke med og forstå mennesker.
![]() |
![]() |
#51 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Karakterer og inntakskravJeg ser på dette som en utfordring som handler om at mange flere vil bli noe enn det er både plasser til og behov for (man kan sikkert øke studiet med plasser, men så mange som vil gå på studiet er det ikke behov for). Da må man spørre seg hva som skal være viktigst - at vi utdanner det vi kan sysselsette eller om vi gir utdanning etter det folk vil ta av studier selv om vi ikke har bruk for det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
|
![]() Sv: Karakterer og inntakskravJeg er enig i alt du sier, Charlie. Godt skrevet!
![]() |
![]() |
#53 |
Er frisk!
|
Signerer absolutt alt.
![]() |
#54 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Karakterer og inntakskravSånn bortsett fra at så langt jeg har forstått det var loddtrekningen som var nevnt i en artikkel som noen er enige i, altså for folk som har eksakt samme snitt, men ikke er plass til alle.
![]() |
#55 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
I akkurat det tilfellet er jeg enig i at loddtrekning er like greit. Når alle har samme resultat er "bingo" greit nok. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|