|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#221 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: LærerstreikenDet er mange fallgruver knyttet til streaming av undervisning, blant annet personvern og taushetsplikt. Barn blir nok overvåket som det er om de ikke skal overvåkes direkte på skolen også, noe de ville vært om undervisningen ble streamet.
|
|
|
|
#222 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: LærerstreikenKorriger meg om jeg tar feil, men var det ikke mange elever som også falt av undervisningen under pandemien da det var hjemmeskole? Og det kom frem i ettertid at undervisningen er best fysisk?
|
|
|
#223 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: LærerstreikenWow! Snakker om å stikke hånden ned i et vepsebol.
Noen lærere er fleksible og tar til seg ny kunnskap, men slett ikke alle. Og faktum består fremdeles. Det er veldig vanskelig å håndtere en klasse med 30 elever hvor elevene har veldig forskjellig utgangspunkt. Jeg sliter faktisk med å forstå hvordan i alle dager man klarer å lage et undervisningsopplegg som er rettet mot 30 til dels svært forskjellige elever, som klarer å ivareta hver enkelt elevs behov for opplæring. Annet enn om man på et eller annet vis kan dele opp undervisningen og derigjennom tilpasse den til hver enkelt. Det kan for eksempel gjøres gjennom å ha tilgang til digitalt undervisningsopplegg.
|
|
|
#224 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Lærerstreiken
Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Hvis det strukturelle problemet du sikter til er at det er lærermangel, så er jo det noe av hovedpoenget i denne tråden.
Å streame undervisning i grunnopplæringen, vil være helt meningsløst og på ingen måte forsvare investeringene som må gjøres for å rigge alle klasserom. I løpet av en undervisningsøkt løper typisk hele gruppa rundt i skolegården et kvarter for å ta bilder eller måle opp noe, fire stykker sitter ved et bord og spiller spill, en gruppe er på gangen og øver på fremlegget sitt og to stykker sitter på et grupperom og leser høyt for hverandre. Ikke veldig velegnet for streaming.
|
|
|
#225 |
|
Leser
|
Ja, er det ikke akkurat det jeg sier? Det er mange ting som burde jobbes med på et mer struktruelt plan - eksempelvis det med mulighet til streaming. (Personvernet er ikke så relevant for streaming. Det er lagring som er hovedproblemet med tanke på personvern. Streaming er bare en datastrøm som ikke lagres. Problemet er mer på det å lage sikre løsninger slik at man vet hvem som logger seg inn)
I grunnskolen eller vgs finnes det jo ikke noen felles digitale løsninger per i dag ... Dette var vel en av utfordringene? Det er jo heller ingen (som jeg har sett i alle fall) som mener at undervisningen skal være heldigital.
|
|
|
#226 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: LærerstreikenVi kan ikke bestemme hva vi skal undervise, men på hvilken måte vi skal gjøre det. Og jeg står for det jeg skrev over, den dagen noen bestemmer på hvilken måte jeg skal fremføre budskapet mitt på så har jeg ikke noe mer å gjøre i skolen. Jeg er den læreren jeg er fordi jeg kan bestemme selv hvordan jeg legger opp timene mine. |
|
|
|
|
|
#227 |
|
|
Hvorfor ikke?
|
|
|
|
#228 |
|
Leser
|
Dette er det fullt mulig å tilrettefor. Det er også mulig å ha devicer som vanskeliggjør dette med å filme fra mobil (men det er som i RL - det kan ikke hindres helt)
Det er fullt mulig å ha digitale løsninger som gir to-veis dialog (eller en-veis hvis det er aktuelt)
Hvem i denne diskusjonen er det som sier at "all undervisning skulle strømmes"?
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 17-09-22 kl 19:28. |
|
|
|
|
|
#229 |
|
Leser
|
Det er vel efterhvert ganske mange (og sprikende) diskusjoner i denne tråden
min datter (alvorlig, kronisk syk, vgs) ble nektet å bruke denne. Den har fått pris med tanke på personvern (ingen lagring, det er mulig å se når enheten er i bruk, den kan stenges fra "opptakssiden"). Skolen hadde null teknisk kompetanse til å vurdere løsningen og fortsatte å prate om at filmer kunne bli lagt ut på nett. Nei, uten lagringsenhet er det ikke noe å legge ut
|
|
|
#230 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: LærerstreikenVi hadde en elev i fjor som brukte den løsningen det linkes til over her. Det var ikke min elev, så jeg vet ikke hvordan de gjorde det praktisk. |
|
|
|
|
|
#231 |
|
Rockesøster
|
Sv: LærerstreikenTenk om alle lærere har Inputs holdning!
|
|
|
#232 |
|
Er frisk!
|
Sv: LærerstreikenJeg tror nok de aller fleste lærere ville satt seg på bakbeina ved standardisering og digitalisering som strømlinjeformes. Det å tilpasse undervisning, aktiviteter, samtaler, diskusjoner, møter med elever, samarbeidsformer, analog eller digital arbeidsmåte og mye annet til den enkelte elev og den enkelte gruppe, er nettopp det som gjør at man faktisk går hjem fra jobb og opplever at man har gjort jobben sin, bidratt til utvikling av elevene og betydd noe for de barna man er så glad i.
Sist redigert av oslo78 : 17-09-22 kl 23:19. |
|
|
|
|
|
#233 |
|
|
Sv: LærerstreikenElektroniske møter med fastlegen fungerte jo helt ypperlig da jeg nesten døde av leukemi for et år siden, må si det.
|
|
|
|
#234 |
|
Rockesøster
|
Sv: LærerstreikenOm det var uklart så var mitt budskap at vi jobber med det. Vi er langt fra i mål, men så klart må det innarbeides over tid.
|
|
|
#235 |
|
Er frisk!
|
Sv: LærerstreikenBedre samarbeid med for eksempel BUP og PPT står øverst på ønskelista mi - så det er masse som kan bli bedre i skolevesenet på systemnivå. Men i klasserommet - der er det om å gjøre å utnytte akkurat de menneskene og akkurat de situasjonene som oppstår og kan og må aldri strømlinjeformes.
|
|
|
|
#236 |
|
|
Det har jeg ingen problemer med å tro på, men helt ærlig foretrekker jeg at noen må unødvendig reise i to døgn enn at noen andre skal dø. Men det har ingenting med lærerstreik å gjøre.
|
|
|
|
#237 |
|
Rockesøster
|
Jeg skal ikke ta denne helsediskusjonen videre i denne tråden, men det er åpenbart at du ikke skjønner hva jeg prøvde å si.
|
|
|
#238 |
|
Er frisk!
|
Sv: Lærerstreikenhttps://www.aftonbladet.se/nyheter/a...cEaVWo0aYetM3k
|
|
|
|
#239 |
|
ctrl+z
|
Sv: LærerstreikenStrømming av undervisning vil uansett i liten grad fange opp det som skjer i et klasserom. I mine fag er det mer veiledning enn undervisning, men jeg har periodeplaner med detaljerte beskrivelser om hva som gjennomgås og som er forventet utbytte. De sterkeste elevene følger dette også hvis de er syke eller borte av andre grunner.
It takes a forum to raise a child Sist redigert av Blondie : 19-09-22 kl 09:40. |
|
|
|
|
|
#240 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: LærerstreikenLærere har i stor grad tilgang på gode, digitale opplegg - og de samarbeider og deler fag og tema og emner. Læreplaner endrer seg og det er mye nytt å sette seg inn i, og det er en dreining mot mer individuell oppfølging rundt underveisvurdering i stedet for de mer konkret, målbare prøvene. Det er mange elever, og mange fag og mange lærere. Det jobbes mot å få til et godt profesjonsfaglig fellesskap, der man kan dele nettopp gode opplegg, metoder, erfaringer og utvikle seg. Det er krevende å få tid til dette (i en hvilken som helst jobb, egentlig), men min oppfattelse er at mange skoleledere prøver å få til dette, og at lærere også gjør det på eget initiativ. At lærere skal gjøre alt likt, i alle klasserom er helt utopisk, men at det fins gode verktøy og metoder man kan velge mellom, er naturligvis viktig.
|
![]() |
|
|