Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreiken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-22, 18:50   #221
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Det er mange fallgruver knyttet til streaming av undervisning, blant annet personvern og taushetsplikt. Barn blir nok overvåket som det er om de ikke skal overvåkes direkte på skolen også, noe de ville vært om undervisningen ble streamet.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-22, 18:54   #222
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Korriger meg om jeg tar feil, men var det ikke mange elever som også falt av undervisningen under pandemien da det var hjemmeskole? Og det kom frem i ettertid at undervisningen er best fysisk?

Gammel 17-09-22, 18:59   #223
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Wow! Snakker om å stikke hånden ned i et vepsebol.

Jeg skrev at jeg ikke kan forstå hvorfor hver enkelt lærer må lage sitt eget digitale opplegg, og at jeg mente det burde være bedre å ha mange forskjellige digitale opplegg tilgjengelig, slik at oppleggene da kan tilpasses forskjellige måter å lære på. Kommentaren fra Anne C var ikke diskusjon rundt hvorfor det var bedre at hver enkelt lærer lagde sitt eget digitalt opplegg, eller hvorfor det var vanskelig eller umulig å tilpasse digitale opplegg, eller hvorfor digitale løsninger var helt håpløse. Nei, kommentaren hennes var "Vi kan heldigvis enn så lenge bestemme selv hvordan vi underviser i klasserommet. Den dagen det blir borte så slutter jeg."

Dette syns jeg er en lite fleksibel holdning som for eksempel ikke åpner opp for å ta til seg nyere forskning. Jeg aner ikke hvor fleksibel Anne C er når hun jobber som lærer, eller hvor flink og dyktig hun er. Selvsagt gjør jeg ikke det. Det kan være Anne C mente det annerledes, og om hun for eksempel hadde beskrevet det slik Zulu gjorde, så ville min kommentar også vært annerledes. Men det gjorde altså Anne C ikke. Det hun skrev kunne like gjerne tolkes som at "Hvis ikke jeg får gjøre det som jeg vil, så slutter jeg". Å si at når man ikke kan bestemme undervisningsopplegget helt selv, så vil man slutte som lærer, det er ikke å være fleksibel.

Å mene dette syns tydeligvis Input er ekstremt nedlatende. Faktisk så nedlatende, at den typen kommentarer gjør at hun har lyst til å ville slutte som lærer. Men heller ikke Input har kommet med gode kommentarer rundt hvorfor det er feil med digital undervisning. Eller hvorfor kommentaren er så nedlatende.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Lærere ER fleksible og vi TAR faktisk til oss ny kunnskap, vi ER opptatt av å utvikle oss. Og FORDI vi er opptatt av hva som er den beste måten å undervise på, aksepterer vi ikke noe annet enn at hver enkelt lærer kan velge selv det som passer for SIN klasse og seg selv.

Noen lærere er fleksible og tar til seg ny kunnskap, men slett ikke alle. Og faktum består fremdeles. Det er veldig vanskelig å håndtere en klasse med 30 elever hvor elevene har veldig forskjellig utgangspunkt. Jeg sliter faktisk med å forstå hvordan i alle dager man klarer å lage et undervisningsopplegg som er rettet mot 30 til dels svært forskjellige elever, som klarer å ivareta hver enkelt elevs behov for opplæring. Annet enn om man på et eller annet vis kan dele opp undervisningen og derigjennom tilpasse den til hver enkelt. Det kan for eksempel gjøres gjennom å ha tilgang til digitalt undervisningsopplegg.

Jeg så at oslo78 skrev at man ikke måtte undervurdere det menneskelige møtet. Men det er jo hele poenget mitt! Vi må ha mer av de menneskelige møtene. Det å bedrive en-til-tretti-møter fungerer bare for noen ganske få, og slett ikke for alle! Det vil alltid være de samme elevene som spør i timen, og som rekker opp hånden og svarer på spørsmål. Hva med de som ikke rekker opp hånden? De som ikke svarer? De som ikke får med seg undervisningen? De som er stille og ikke sier noe? Min erfaring er at disse ikke blir sett i det hele tatt, og at disse i mange tilfeller får en mye dårligere undervisning enn de både burde og kunne få.

Det er et - for meg overraskende stort - marked innen privatlærere for elever i både ungdomsskole og videregående skole. Hvis det virkelig var slik at alle lærere jobbet på samme måte som Input beskriver at hun gjør (spesialtilpasset undervisningsopplegg til hver enkelt klasse, som tar med seg at elevgrunnlaget er forskjellig og som dermed tilpasser opplegget til elev og klasse), så burde det vel ikke være et slikt behov?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-22, 19:02   #224
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nei. Det mener jeg ikke heller. Det er jo dette jeg mener med at det er strukturelle problemer i norsk skole. Og problemer som ligger over hver enkelt skole.

Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Hvis det strukturelle problemet du sikter til er at det er lærermangel, så er jo det noe av hovedpoenget i denne tråden.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg burde ha uttrykt meg tydeligere: Jeg mente ikke at elevene skulle ha hver sin ipad (Selv om det også kan ha sine fordeler). Et konkret eksempel er muligheten for elever som er syke å streame av undervisningen. Så vidt jeg vet er det i dag ingen standardisert måte å gjøre dette på slik at feks lærere er skjermet mot opptak. (Helse Norge har jo også samme utfordring mtp AMK - der har de enda problemer med å sende data fra ambulansene over til sykehusene.)

Å streame undervisning i grunnopplæringen, vil være helt meningsløst og på ingen måte forsvare investeringene som må gjøres for å rigge alle klasserom. I løpet av en undervisningsøkt løper typisk hele gruppa rundt i skolegården et kvarter for å ta bilder eller måle opp noe, fire stykker sitter ved et bord og spiller spill, en gruppe er på gangen og øver på fremlegget sitt og to stykker sitter på et grupperom og leser høyt for hverandre. Ikke veldig velegnet for streaming.

Og var det noe vi lærte av pandemien, så var det at seksåringer, niåringer, femtenåringer som sitter hjemme alene og ser på læreren sin forelese om et eller annet, det er det ikke mye læring i. For noen få, kanskje, i enkelttilfeller, ja, men som standardisert løsning hver gang elever er borte fra skolen, absolutt ikke.

(Men dette er en ganske kul løsning, der hvor det egner seg.)

Gammel 17-09-22, 19:02   #225
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mange fallgruver knyttet til streaming av undervisning, blant annet personvern og taushetsplikt. Barn blir nok overvåket som det er om de ikke skal overvåkes direkte på skolen også, noe de ville vært om undervisningen ble streamet.

Ja, er det ikke akkurat det jeg sier? Det er mange ting som burde jobbes med på et mer struktruelt plan - eksempelvis det med mulighet til streaming. (Personvernet er ikke så relevant for streaming. Det er lagring som er hovedproblemet med tanke på personvern. Streaming er bare en datastrøm som ikke lagres. Problemet er mer på det å lage sikre løsninger slik at man vet hvem som logger seg inn)

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Korriger meg om jeg tar feil, men var det ikke mange elever som også falt av undervisningen under pandemien da det var hjemmeskole? Og det kom frem i ettertid at undervisningen er best fysisk?

I grunnskolen eller vgs finnes det jo ikke noen felles digitale løsninger per i dag ... Dette var vel en av utfordringene? Det er jo heller ingen (som jeg har sett i alle fall) som mener at undervisningen skal være heldigital.

Gammel 17-09-22, 19:09   #226
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kan ikke bestemme hva vi skal undervise, men på hvilken måte vi skal gjøre det. Og jeg står for det jeg skrev over, den dagen noen bestemmer på hvilken måte jeg skal fremføre budskapet mitt på så har jeg ikke noe mer å gjøre i skolen. Jeg er den læreren jeg er fordi jeg kan bestemme selv hvordan jeg legger opp timene mine.

Det er heller ikke mulig i mine øyne å gjøre en god jobb som lærer dersom man ikke er fleksible. Man kan planlegge så mye man vil, men det er ikke før du setter foten inn i klasserommet at man vet hva som vil fungere den timen. Man kan komme fra en klasse med et dødsbra opplegg og time, og så går det i dass i den andre klassen selv om man tilsynelatende gjør det samme.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-22, 19:13   #227
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Det er et - for meg overraskende stort - marked innen privatlærere for elever i både ungdomsskole og videregående skole. Hvis det virkelig var slik at alle lærere jobbet på samme måte som Input beskriver at hun gjør (spesialtilpasset undervisningsopplegg til hver enkelt klasse, som tar med seg at elevgrunnlaget er forskjellig og som dermed tilpasser opplegget til elev og klasse), så burde det vel ikke være et slikt behov?

Hvorfor ikke?

Og personvern er relevant for strømming jo. Først og fremst, hva hindrer elever i å filme strømmen? Det er dessuten stor forskjell på å være en del av det som skjer i klasserommet og å observere det utenfra.

Jeg hadde også sluttet dersom jeg ikke fikk metodefrihet. Og jeg hadde sluttet om all undervisning skulle strømmes. Det betyr ikke at jeg er redd for å bli observert, mitt klasserom er "offentlig".

Gammel 17-09-22, 19:20   #228
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og personvern er relevant for strømming jo. Først og fremst, hva hindrer elever i å filme strømmen?

Dette er det fullt mulig å tilrettefor. Det er også mulig å ha devicer som vanskeliggjør dette med å filme fra mobil (men det er som i RL - det kan ikke hindres helt)

Opprinnelig lagt inn av Input

Det er dessuten stor forskjell på å være en del av det som skjer i klasserommet og å observere det utenfra.

Det er fullt mulig å ha digitale løsninger som gir to-veis dialog (eller en-veis hvis det er aktuelt)

Det jeg sier er at det er utfordrende at det ikke finnes felles, gjennomgåtte, omforente digitale løsninger for skole. De tingene du diskuterer er jo hvordan en eventuelt, spesifikk løsning for streaming burde være. (Digitale løsninger er langt mer enn streaming. Et annet eksempel er at det ikke virker som om det er tekniske muligheter til å samtykkeløsninger i de administrative verktøyene. Dette er jo noe som man har jobbet mye med innenfor helse, og som burde være gjenbrukbart)

Opprinnelig lagt inn av Input

Jeg hadde også sluttet dersom jeg ikke fikk metodefrihet. Og jeg hadde sluttet om all undervisning skulle strømmes. Det betyr ikke at jeg er redd for å bli observert, mitt klasserom er "offentlig".

Hvem i denne diskusjonen er det som sier at "all undervisning skulle strømmes"?

Sist redigert av him : 17-09-22 kl 19:28.
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-22, 21:17   #229
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Hvis det strukturelle problemet du sikter til er at det er lærermangel, så er jo det noe av hovedpoenget i denne tråden.

Det er vel efterhvert ganske mange (og sprikende) diskusjoner i denne tråden Ja, du har helt rett i at jeg mener at lærermangel er et strukturelt problem fordi (påstand) rammebetingelsene er for dårlige. (I parantes bemerket bare gjentar jeg at jeg ikke tror streiken blir å lage noen endring)

Opprinnelig lagt inn av zulu

(Men dette er en ganske kul løsning, der hvor det egner seg.)

min datter (alvorlig, kronisk syk, vgs) ble nektet å bruke denne. Den har fått pris med tanke på personvern (ingen lagring, det er mulig å se når enheten er i bruk, den kan stenges fra "opptakssiden"). Skolen hadde null teknisk kompetanse til å vurdere løsningen og fortsatte å prate om at filmer kunne bli lagt ut på nett. Nei, uten lagringsenhet er det ikke noe å legge ut PPT kunne ikke tilby den da vi måtte ha kjøpt den inn privat og spesialundervisning må være kostnadsfritt. Jeg skjønner at skolen ikke ville ha hjelpemidler som ikke er klarert. Det er en enorm jobb hvis hver enkelt skole skal risikovurdere it løsninger (hvilken kompetanse har de til å gjøre det?). Og det er jo derfor jeg sier at dette er en systemfeil.

Gammel 17-09-22, 21:45   #230
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde en elev i fjor som brukte den løsningen det linkes til over her. Det var ikke min elev, så jeg vet ikke hvordan de gjorde det praktisk.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-22, 22:43   #231
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tenk om alle lærere har Inputs holdning!
Flere hundre tusen av sitt yrke ønsker da å gjøre jobben sin som de mener er best, og vil slutte dersom de ikke får lov til det.

Vi må stikke fingeren i jorden å se hva er rammevilkårene i skolen, som ellers i offentlig sektor, og begynne å finne løsninger som muliggjør en best mulig tjeneste innenfor de rammevilkårene.
I helsetjenesten, som er det jeg kjenner har vi også veldig mange sårbare tjenestemottakere som trenger individuell tilpasning, men det aller viktigste vi gjør nå er å strømlinjeforme alle tjenester slik at de aller fleste kan passe inn der. Slik frigjør vi ressurser til de som har mer krevende behov.
Vi digitaliserer overalt, og f. Eks digitale konsultasjoner glir bedre og bedre jo mer øvelse behandler og pasient får.
Alle mulige tiltak iverksettes for å standarisere og å optimalisere alt vi gjør, og den omstillingen må vi taktil det beste for alle.

Jeg er helt enig i at offentlige tjenester har alt for dårlige overføringer, og den diskusjonen er antakeligvis den aller viktigste å ta nå, men mens vi venter på den må vi alle gjøre det beste ut av det vi har nå. Og det tror jeg ikke er å motarbeide standardisering, digitalisering og alt som kan gjøre hverdagen for både tjenesteyter og mottaker bedre.

Gammel 17-09-22, 23:02   #232
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror nok de aller fleste lærere ville satt seg på bakbeina ved standardisering og digitalisering som strømlinjeformes. Det å tilpasse undervisning, aktiviteter, samtaler, diskusjoner, møter med elever, samarbeidsformer, analog eller digital arbeidsmåte og mye annet til den enkelte elev og den enkelte gruppe, er nettopp det som gjør at man faktisk går hjem fra jobb og opplever at man har gjort jobben sin, bidratt til utvikling av elevene og betydd noe for de barna man er så glad i.

Har akkurat vært i kontakt med helsevesenet i temmelig stor grad denne uka, og ingenting har tydet på strømlinjeforming og systemer som snakker sammen der i hvert fall. Fastlegen sier en ting, mottaket på sykehuset noe annet, nevrologen på avdelingen enda noe nytt og sykepleieren enda noe annet. Ikke har de gitt tilbakemeldinger når de skal, ingenting har gått av seg selv. Jeg venter fremdeles på tilbakemelding som de lovte å komme med på tirsdag - om en operasjon som er tidskritisk hvis den skal gjennomføres.

Når jeg likevel har kommet gjennom uka, er det takket være den menneskelige siden til fastlegen - og det var fordi han kjenner meg, vet hvs som er viktig for meg og følger opp også utenfor sin arbeidstid. Takk og lov at han ikke insisterer på elektroniske møter.

Jeg elsker jobben min. Jeg kommer aldri til å slutte, elevene mine gir meg så mye energi. Men akkurat som fastleger sier fra at oppgavene nå har blitt så mange at de jobber altfor mange timer, må lærere også få lov å si fra om det samme. Uten at det kalles sutring. Jeg elsker jobben min, men barna mine elsker ikke at jeg er lærer. Tiden strekker ikke til å være den mammaen de fortjener fordi det blir for mange timer på jobb. Blant annet fordi jeg de siste årene har jobbet med minst en kollega som ikke er lærer og dermed må bruke veldig mye tid på veiledning, skriving av rapporter og opplæringsplaner og annet som en uten utdanning og erfaring ikke får til. Jeg ønsker meg kvalifiserte kollegaer og tilsvarende lønnsøkning som andre i kommunen.

Også ønsker jeg mer enn noe annet at det blir slutt på streiken i morgen.

Sist redigert av oslo78 : 17-09-22 kl 23:19.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-22, 23:06   #233
Input

Input sin avatar

Standard

Elektroniske møter med fastlegen fungerte jo helt ypperlig da jeg nesten døde av leukemi for et år siden, må si det.

Etter å ha jobbet noen år og møtt mange hundre lærerkolleger i ulike sammenhenger er jeg 100% overbevist om at de som IKKE deler min holdning er et bittelite mindretall.

Gammel 17-09-22, 23:18   #234
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om det var uklart så var mitt budskap at vi jobber med det. Vi er langt fra i mål, men så klart må det innarbeides over tid.
Budskapet fra våre myndigheter er i alle fall at endringsvillighet er påkrevd både for yter og mottaker.
Det er (dessverre) faktisk ikke nok penger nå til at tjenestene kan være optimal og på et slikt nivå at enhver tjenesteyter kan bestemme opplegget selv.

Der er en utrolig lei hendelse du har vært ute for, Input. Virkelig.
Men for en kreftpasient i bygdenorge er det veldig ofte på plussiden å kunne ta kreftkontrollen sin digitalt foran å bruke 2 døgn på reise tur-retur og kontroll.

Gammel 17-09-22, 23:22   #235
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Bedre samarbeid med for eksempel BUP og PPT står øverst på ønskelista mi - så det er masse som kan bli bedre i skolevesenet på systemnivå. Men i klasserommet - der er det om å gjøre å utnytte akkurat de menneskene og akkurat de situasjonene som oppstår og kan og må aldri strømlinjeformes.

Tenk om barnehageansatte fikk en oppskrift på «slik skal du trøste». Ett minutt kosing, to minutter fang, fire beroligende setninger. Nei, nei, nei. I møtet mellom mennesker må vi være menneskelige.

Gammel 17-09-22, 23:36   #236
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Der er en utrolig lei hendelse du har vært ute for, Input. Virkelig.
Men for en kreftpasient i bygdenorge er det veldig ofte på plussiden å kunne ta kreftkontrollen sin digitalt foran å bruke 2 døgn på reise tur-retur og kontroll.

Det har jeg ingen problemer med å tro på, men helt ærlig foretrekker jeg at noen må unødvendig reise i to døgn enn at noen andre skal dø. Men det har ingenting med lærerstreik å gjøre.

Vi kan ikke digitalisere vekk læreren i klasserommet. Sånn er det bare.

Gammel 17-09-22, 23:49   #237
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Det har jeg ingen problemer med å tro på, men helt ærlig foretrekker jeg at noen må unødvendig reise i to døgn enn at noen andre skal dø. Men det har ingenting med lærerstreik å gjøre.

Vi kan ikke digitalisere vekk læreren i klasserommet. Sånn er det bare.

Jeg skal ikke ta denne helsediskusjonen videre i denne tråden, men det er åpenbart at du ikke skjønner hva jeg prøvde å si.

Vi burde helt klart ikke digitalisere vekk lærere i klasserom, men standarisere og strømlinjeforme alt som er mulig for å frigjøre ressurser til de man ikke kan ivareta på de førstnevnte måtene.

Gammel 18-09-22, 01:37   #238
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...cEaVWo0aYetM3k

Vi er i hvert fall et stykke unna tilstandene i nabolandet foreløpig!

Gammel 18-09-22, 09:26   #239
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Strømming av undervisning vil uansett i liten grad fange opp det som skjer i et klasserom. I mine fag er det mer veiledning enn undervisning, men jeg har periodeplaner med detaljerte beskrivelser om hva som gjennomgås og som er forventet utbytte. De sterkeste elevene følger dette også hvis de er syke eller borte av andre grunner.

Elever som av ulike grunner er lite motiverte, henger lite med på slike løsninger.

Sist redigert av Blondie : 19-09-22 kl 09:40.
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-22, 10:18   #240
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Lærere har i stor grad tilgang på gode, digitale opplegg - og de samarbeider og deler fag og tema og emner. Læreplaner endrer seg og det er mye nytt å sette seg inn i, og det er en dreining mot mer individuell oppfølging rundt underveisvurdering i stedet for de mer konkret, målbare prøvene. Det er mange elever, og mange fag og mange lærere. Det jobbes mot å få til et godt profesjonsfaglig fellesskap, der man kan dele nettopp gode opplegg, metoder, erfaringer og utvikle seg. Det er krevende å få tid til dette (i en hvilken som helst jobb, egentlig), men min oppfattelse er at mange skoleledere prøver å få til dette, og at lærere også gjør det på eget initiativ. At lærere skal gjøre alt likt, i alle klasserom er helt utopisk, men at det fins gode verktøy og metoder man kan velge mellom, er naturligvis viktig.

Hybrid undervisning der noen deltar digitalt kan fungere greit nok det, i alle fall bedre enn ingen undervisning hvis noen ikke er/kan være på skolen - men det blir ikke helt det samme som å fysisk være tilstede.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:39.