Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år
Him, ja jeg har forstått det. Og det er naturlig. Han ble vel også dømt for disse overgrepene. Samtidig så klarte politiet å holde skjult i gjenopptakelsesbegjæringene at også Andersen var anmeldt for overgrep. Det ble faktisk argumenter for at han ikke hadde begått andre overgrep, i motsetning til VJ. Og i lys av den lenken om dna-prøvene så virker det som om noen har strukket seg langt for å skjule ting i denne saken.
Igjen. Jeg argumenterer ikke for at VJ er totalt uskyldsren og snill gutt som aldri har gjort noe galt. Det er bra han er tatt og dømt og har sonet for de overgrepene han har begått. Og som han også har tilstått. Det skal ikke bagatelliseres.
Jeg vet ikke hva som har skjedd i saken. Jeg har i alle år trodd VJ har utført drapene. Men jeg må innrømme at det som har kommet fram nå har fått meg sterkt i stuss. Og måten stats-, riksadvokat og politiet nå legger seg flate og beklager og kaller dette justismord gjør at jeg tenker at han kanskje må være uskyldig. Det hadde vel blitt henlagt på bevises stilling om det var sånn at de tenkte at de bare ikke klarer å bevise skyld? Jeg oppfatter det som at også advokatene hans ble overrasket over beklagelsene som kom og hvor tydelige de var.
Men det handler om overgrep mot barn her. Og han har begått overgrep. Det hadde sikkert vært lettere å forholde seg til om han bare hadde sonet for å ha drept en svirebror eller eksen sin, og ellers bare hadde vært småkriminell.