Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sykepleierstudent vil avlive funksjonshemmede

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-07, 10:53   #21
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykepleierstudent vil avlive funksjonshemmede

En ting er om stydenten hadde hatt disse meningene privat. Jeg mener, her på FP er vi jo alle så respektfulle, eller? Det som er bekymringsverdig er at disse uttalelsene kommer frem i studiesammenheng. Ene og alene pga at studenten relaterer disse meningene i sammenheng med studiet og ergo yrket sitt, så er det grunn nok til at denne studenten aldri bør praktisere sykepleie.

Gammel 24-08-07, 11:07   #22
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det beviser bare tankegangen. Det må visst skje noe fatalt før noen tar affære. I mellomtiden er vi selvsagt veldig rystet.

Ja, det blir det samme som kvinner som blir utsatt for grove trusler fra en mann. Politiet kan IKKE gjøre noe før noe har skjedd... Fantastisk.
Kjempefint for den som får liv og helse ødelagt av trusler, at politiet vil komme til unnsetning ETTER at de har blitt skambanket eller drept.

Uttalelsen fra denne sykepleierstudenten er avskyelig. Selvfølgelig.

Det får meg til å tenke på da jeg gikk på lærerskolen.
Vi hadd en elev i klassen som mente at psykisk utviklingshemmede er besatt av djevelen (medlem av ekstrem, kristen sekt).
Jeg synes at hun burde blitt sparket rett ut av skolen etter en slik ytring.

Man kan ikke jobbe med barn og samtidig ha et slikt menneskesyn.

Gammel 24-08-07, 11:17   #23
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Å kjære vene! Dette er jo helt sykt!

Gammel 24-08-07, 11:40   #24
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Hjelpes, for et menneskesyn! Oppgavesvaret høres jo ut som noe sakset fra et nynazistprogram.

Beklager at jeg hitler denne tråden, men her er det jo virkelig på sin plass.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 12:00   #25
syllan
Viking F.K !!

syllan sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Herregud!! dette er jo helt sinnsykt!! trodde seriøst ikke at det var mulig...
skulle vært skuddpremie på folk som er så fjerne å kan komme med slike utsagn..
jeg hadde ikke villet jobbe med en sykepleier med slike holdninger å verdier vertfall....dette må være et ekstremt tilfelle.. jeg er i helsevesenet selv å jobber med sykepleiere å annet helsepersonell daglig å aldri i mitt liv har jeg vert borti folk som tenker å uttaler seg sånn!
en skam er det!!

syllan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 12:02   #26
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De kan da ikke tvile på om de vil autorisere personen eller ikke? Ingen som skal jobbe med mennesker bør ha sånne holdninger.

Og ang Zoë sin medstudent, så burde denne filleristes, og selvsagt ikke få undervise.

Det er virkelig ikke bare akademiske resultat som gjør en person egnet til å være lærer/sykepleier/lege osv.

Gammel 24-08-07, 13:34   #27
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Sykepleierstudent vil avlive funksjonshemmede

Jeg blir rent kvalm av det der.
Og Solbakk sine uttalelser var provoserende.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 14:03   #28
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste om dette i Sykepleien jeg også. Der var dillemmaet at ytringen kom gjennom et anonymt evalueringsskjema og at skolen da også har forpliktet seg til at svarene skal være anonyme.

Etikkrådet gjorde heldigvis denne vurderingen:

Sitat:

Vi mener høgskolen både kan og bør gjøre noe for å forhindre at studenten får autorisasjon som sykepleier. Høgskolen har en etisk varslingsplikt overfor sin eier. Vi er gjort kjent med at etter at sikkerhetsvurderingen ble innført for kull 06 har autorisasjon noen ganger blitt stoppet, og i denne saken bør det være en selvfølge. Statens autorisasjonskontor for helsepersonell kan også anmodes om å holde studenten igjen selv om alle eksamener er bestått, og vi anmodet skolen om å gjøre dette.

http://www.sykepleien.no/article.php?articleID=16107

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 14:05   #29
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og hva som skjedde i denne saken:

Sitat:

I skrivende stund er vi kjent med at studenten ble identifisert og at det ble gjennomført samtale med vedkommende. Vi vet ikke om skolen tok initiativ i forhold til autorisasjon, og vi vet heller ikke noe om informasjonsarbeidet eller andre initiativ. Vi vet at det i lærerkollegiet er ulike syn på håndtering av saken og at sentrale personer i skolens ledelse ønsker å dysse saken ned

Samme kilde som over.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 14:08   #30
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Jeg får pustevansker når jeg leser slik. Er det virkelig mulig? En sykepleier som mener at verden kun er en plass for de friske og "perfekte" har etter min mening ingenting i helsevesnet å gjøre.

Helt enig!!

Gammel 24-08-07, 14:30   #31
Kate

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Det er skremmende at mennesker kan ha en slik holdning, at de attpåtil jobber (skal jobbe) i helsevesenet der de skal forholde seg til de svake i samfunnet.
Skremmende, og jeg kjenner jeg blir sint!

Gammel 24-08-07, 14:52   #32
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Er det virkelig greit at sykepleierstudenter/ sykepleiere går rundt med slike holdninger, så lenge det ikke viser seg gjennom atferden til vedkommende?

Nei, det er overhodet ikke greit. Det er horribelt!

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 15:00   #33
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Nei, det er overhodet ikke greit. Det er horribelt!

Så det du sier er at ens egne meninger er forbudt i et yrke, selv om det ikke har relevans for handlingene til en person? Mao kan gjerne en som støtter Demokratene fint jobbe på en skole med omtrent bare innvandrerbarn?

Gammel 24-08-07, 15:37   #34
kolinka
Nysgjerrig

Medlem siden: Aug 2007
kolinka har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg håper inderlig hun aldri vil få seg en jobb. Synes at utsagnet er så ektremt at jeg synes sannelig de som deler ut autorisasjon av helsepersonell i Norge burde gripe inn. Det har vært flere pasientdrap begått av sykepleiere før, og man kan godt være føre var.
Jeg vet at sykepleierutdanningene i Norge vurderer skikkethet eller egnethet etter praksisperiodene... Det som skremmer meg var enn kommentar jeg leste om at det kun er handlinger som avgjører om et person er egnet eller ikke, og ikke holdninger som vedkommende.

kolinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 18:34   #35
Left
Passiv

Standard

Nei det er overhodet ikke greit.

Svar med sitat
Gammel 25-08-07, 01:30   #36
dutte
fornyet

dutte sin avatar

Hvor: Far out east
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hårreisende uttalelse. Denne personen vil forhåpentligvis falle gjennom når han/ hun skal søke jobb og skal fremstilles på intervju. Det er i allefall lett å anta at vedkommende er lite reflektert, og at det kommer til uttrykk når han /hun åpner munnen.

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-07, 01:35   #37
nikki

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av dutte, her.

Hårreisende uttalelse. Denne personen vil forhåpentligvis falle gjennom når han/ hun skal søke jobb og skal fremstilles på intervju. Det er i allefall lett å anta at vedkommende er lite reflektert, og at det kommer til uttrykk når han /hun åpner munnen.

La oss håpe det

nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-07, 01:50   #38
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er ganske hårreisende. De bør ikke slippe sånne gjennom studiet!

Gammel 25-08-07, 02:03   #39
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Det er helt grusomme uttalelser! Ja, barn med spesielle behov er mer ressurskrevende, men de har livets rett de også. Å avlive dem er like mye drap som å drepe "vanlige" mennesker. Heldigvis råder det enighet om akkurat dette.

Jeg sliter litt når kollegaer kommer med rassistiske uttalelser på en skole med over 50% fremmedkulturelle (70% i min klasse).

Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-07, 14:12   #40
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Vi hadde en lærer som sa til en gutt ( med dysleksi ) om han var støvsugd i hodet. Den læreren jobber fortsatt og jeg husker vi hadde stor respekt for han, eller rettere sagt: vi var livredde for han. Vi turte ikke å ta dette opp med klasseforstanderen. Tror nok mange mennesker er i feil yrke, og det går utover andre igjen. Ikke bra!

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:38.