Sv: Gruffetråden #12
Opprinnelig lagt inn av My, her.
Skjønner det du skriver om vurderignsgrunnlag, men du får jo ikke noe bedre vurderingsgrunnlag selv om eleven har legeerklæring. Da jeg gikk på videregående i nittenpilogbue :knirk: hadde det ingen betydning for fraværsgrensa om det var dokumentert eller ikke, den var på 15% uansett. Men hadde man legeerklæring så hadde man krav på ekstraundervisning for å ta igjen det tapte. Slik tror jeg ikke det er lenger, så tapt undervisning er tapt undervisning.
Helt enig i det du skriver i andre avsnitt, det er veldig rart. Og veldig ulikt arbeidslivet, jeg kan jo ikke få legeerklæring og sykmelding fra jobb for vanlige sykedager, slik at jeg kan spare egenmeldingsdagene for udokumentert fravær. Til det må jeg pent bruke feriedager eller avspasering (men forskjellen fra skole igjen er at jeg har muligheten til å avspasere, og til å ta ferie litt her og der, men det er ikke alle yrkesgrupper som kan det), evt søke om permisjon uten lønn.
Nei, men for mange elever fører fraværsgrensa til at terskelen for å være borte i andre situasjoner enn genuin sykdom blir høyere, og dermed er de i timen og lærer får vurderingsgrunnlag.