Sv: Unpopular opinion-tråd
Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.
Og så er jeg faktisk helt uenig i at jeg skal måtte omtale meg som CIS-kvinne sånn til vanlig.
Det tror jeg jo ingen mener at du må. Det er jo veldig sjelden det er relevant at du er cis. I de fleste situasjoner er det jo ikke engang relevant at du er kvinne. (Jeg omtaler nesten aldri meg selv som kvinne, for eksempel.)
Men i noen tilfeller kan det være relevant å si om en kvinne at hun er trans eller at hun er cis. Hvis man skal snakke om en sak som spesifikt gjelder transkvinner, så bruker man ordet transkvinner for å favne akkurat dem og ingen andre. Og hvis man snakker om en sak som spesifikt dreier seg om cis-kvinner, så bruker man det ordet for å favne akkurat de personene og ingen andre. Jeg skjønner ikke hvorfor det er noe å lage styr om. (Ikke at du lager styr, men det er det mange nok som gjør.)
Aner ikke om dette er en upopulær mening (jeg håper jo ikke det er det her på forumet). men: Jeg blir grenseløst irritert over folk som påstår det motarbeider feminismen å omtale gravide som «gravide personer»; jeg trodde litt av poenget med feminismen var at kvinner faktisk er personer. Jeg har aldri tatt meg nær av å bli kalt en person.