|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ap vil stoppe private helsetilbud
Si meg - snakker vi forbi hverandre? Jeg har aldri hørt at om man ikke kommer med én gang skaden har skjedd, så må man regne med å måtte vente ekstra lenge. Å tilbringe natten på legevakten er uansett ikke noe som anbefales, og heller ikke noe legevakten oppfordrer til, med mindre man absolutt må. Og som den lenken jeg tidligere la ut viste, så anbefaler legevakten selv at man kommer på formiddagen på hverdager. I Oslo er skadelegevakten det lavest mulige nivået, annet enn å ikke dra til lege i det hele tatt, da selvsagt.
![]() |
#22 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Ap vil stoppe private helsetilbudLegevakten jeg soknet til da jeg var barn hadde timesystem. Da ventet man hjemme, og kanskje en halvtime på selve legevakten. Legevakten jeg sokner til nå mente at det ikke var mulig å gjennomføre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
can-jur
|
![]() Sv: Ap vil stoppe private helsetilbudMen er dette mer et Oslo problem enn et helseforetaksorganiseringproblem?
![]() |
![]() |
#24 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Ap vil stoppe private helsetilbudBare så det er sagt, så må man ofte vente lenge på Volvat også. Og det prioriteres der også. Sist på Volvat ventet jeg i fire timer. Det var en fredag på tidlig ettermiddag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Ap vil stoppe private helsetilbudJeg opplever at vi ikke tar tak i hovedproblemet. Jeg har to bekjente. Begge trengte psykologhjelp i november etter akutte hendelser. Vennen min er ansatt i Equinor og fikk hjelp etter få dager pga helseforsikring mens venninnen min er ansatt i det offentlige og venter fremdeles. Det venninnen min ble utsatt for var mye mer traumatisk enn det vennen min ble utsatt for. Hvordan er dette greit? Helseforsikringer lager to køer istedenfor en - hvor det ikke er alvorlighetsgrad, men hvor du er ansatt som teller. Finner ikke dere andre det problematisk?
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10 ![]() Sist redigert av oslo78 : 07-05-23 kl 23:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Ap vil stoppe private helsetilbudDer jeg hører til er legevakten bare åpen etter kl 16, men det finnes noe som heter Skade poliklinikk og det er de som håndterer røntgen og ortopediske skader. Tidligere lå de vegg i vegg, men nå har legevakten flyttet til et annet bygg. Man blir henvist til Skaden av fastlegen.
![]() |
#27 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Ap vil stoppe private helsetilbudI første omgang bør kanskje dagens regjering slutte å kutte overalt særlig innen psykisk helse.
![]() |
#28 |
Er frisk!
|
Men problemet gjelder jo like mye innenfor fysisk helse. Hvis en med helseforsikring må vente i to uker og en uten må vente i et år - hvordan er det greit?
![]() |
#29 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Ap vil stoppe private helsetilbudVi har et system hvor man blir tatt inn etter alvorlighetsgrad. Er det mer hast eller mer alvorlig går du foran en som ikke har en så alvorlig skade. Så kan man jo si at «ja, men jeg trenger bare litt hjelp jeg - så kan jeg gå tilbake på jobb!» men da utfordrer man det prinsippet. Vil man det - egentlig? Den dagen du eller noen av dine nærmeste feiler noe alvorlig - så må du vente lenger fordi en utålmodig en må få komme foran så han kan komme tilbake til jobben sin? Da synes man fremdeles at det er ok? For det er jo prisen. Sist redigert av Charlie : 07-05-23 kl 23:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Ap vil stoppe private helsetilbudDe fleste er enige i om at vårt offentlige helsevesen kommer til kort på mange områder. Spørsmålet er hva som kan gjøre det bedre. Problemet er at venninne A ikke får hjelp, ikke at venninne B FÅR det.
![]() |
#31 |
Klare sjøl
Jeg har ikke sagt det er greit.
![]() |
#32 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Ap vil stoppe private helsetilbudJeg tenker at vi i Norge i dag er vant til å bruke ganske mye helsehjelp på helt prosaiske ting som vi burde kunne vente ut og/eller ordne selv. For å være litt brutalt ærlig, og til dels sparke meg selv på leggen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Ap vil stoppe private helsetilbudHvis man VET at man har vrikket foten og det ikke er brudd, venter man vel? Men det vet man jo ikke nødvendigvis.
![]() |
![]() |
#34 |
Dragedytteren
|
De kjøper jo private tjenester, f.eks. røntgen. Men der blir de som kommer med offentlig henvisning satt langt ned på ventelisten, selv om det er mulig å få time på dagen dersom man betaler selv. Så jeg tror ikke problemet blir løst ved å kjøpe flere private tjenester, jeg tror det bare blir enda litt dyrere å kjøpe seg forbi.
![]() |
#35 |
ihuga feminist
Angående mitt eksempel om venting på legevakt i Oslo (som har tatt alt for mye plass i denne tråden - beklager!), så var poenget at systemet ikke fungerer. Det er greit å vente, men det er ikke greit å vente uten å kunne gjøre noe som helst annet mens man venter. En opplagt ting er å få på plass et fungerende køsystem også etter at du har blitt silt til rett del av legevakta. Dagens system fungerer utmerket for legevakta, men ganske dårlig for pasientene. Men blir ikke legevakten utfordret på dette, så blir det jo akkurat som annemede skrev "det er liksom bare slik det er".
Hvordan har vi havnet der, da? At private aktører tjener penger på å bygge opp et system på siden av det offentlige, hvor de likevel henter store deler av inntektene sine fra det offentlige? Hvorfor klarer ikke det offentlige å ha samme tilbud? I store byer som Oslo burde det jo vært mulig å ha en offentlig røntgenklinikk ala det Evidia (tidligere Aleris Røntgen) har, men det har man altså ikke. Hvorfor ikke? Det er jo et valg som en eller annen gang ble tatt?
Dette tror jeg du har helt rett i. Sykefraværet innenfor helse- og sosialtjenester er over 10 %. I tillegg er det ganske mange stillinger som ikke er besatt, noe som gjør belastningen større.
Problemstillingen er vel at det er utdannet nok fagfolk, men at mange av dem ikke ønsker å arbeide i det offentlige? Som tidligere nevnt jobber 1 av 5 sykepleiere ikke innenfor helsetjenesten i det hele tatt, ti år etter at de var ferdig utdannet. Hvordan kan man noen av disse 20 % til å komme tilbake?
![]() |
#36 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Ap vil stoppe private helsetilbudDette med venting gjelder jo ikke bare legevakten. Sønnen min ble operert planlagt for to år siden, og da måtte vi sette av en hel dag til å bare henge på sykehuset og vente til at ortoped, fysioterapeut og anestesilege hadde tid til å snakke med oss innimellom alt det andre de hadde gjort. Vi måtte være der fra 09 - 16, og ingen kunne fortelle oss når vi ble ferdige. Jeg måtte jo da bruke en hel arbeidsdag på dette, fordi jeg ikke kan ha hjemmekontor i jobben min.
![]() |
![]() |
#37 |
ihuga feminist
Nettopp. Det burde vært mulig å håndtere pasienters venting på en bedre måte, for eksempel ved å planlegge når man tidligst kommer til å kunne ta pasienten inn.
![]() |
#38 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Ap vil stoppe private helsetilbudBare for å ta tak i sidediskusjonen: Noen sykehus evner å ta hensyn til pasienten. Sykehuset Telemark er helt grusomt dårlig. Rotete og utstrukturert og fullstendig uten hensyn til pasienten. Da jeg skulle ha en operasjon ba jeg om å få den i Tønsberg i stedet. Der gikk alt på skinner. Jeg kom inn til blodprøver, anestesisamtale etc. et par dager før. Da var jeg innom fire forskjellige "stasjoner" for å kalle det det, med maks fem minutter venting hvert sted. Selv med kjøring til og fra brukte jeg ikke mer enn tre timer. Så noen offentlige greier å ha et godt system.
![]() |
#39 |
heimføing
|
Åh! Her savner jeg at det gjøres en "ikke møtt"-statistikk (og økonomisk beregning) på hva det koster storsykehuset UNN at pasienter fra de nordligste fylkene ikke kommer fordi de er satt opp på håpløse buss- og flytider som Pasientreiser setter opp. F.eks. om vinteren når været er ubestemmelig og "alle" vet at morgenflyet fra Sørkjosen er hipp som happ om det kommer til å gå, særlig når man ser vær-utviklingen dagen før. Da blir det forsinkelser, stengte veier, ferga går ikke, osv. Og det blir "ikke møtt" til timen på sykehuset. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Klare sjøl
![]() Sv: Ap vil stoppe private helsetilbudBåde ved A- hus, Aker, Ullevål og Radiumhospitalet får en SMS om påminnelse til time nettopp fordi timene ofte kommer langt frem i tid. Ca 2-3 dager i forveien.
![]() |
|
|