|
Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#2 |
koko
|
![]() Sv: Grunner til å kastrere hundVår veterinær anbefalte det grunna mykje markering (markerte gjerne ein skvett på gjestar heime her mellom anna). Prøvde kjemisk kastrering fyrst og så full fjerning etterpå når erfaringa var positiv.
![]() |
#3 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Grunner til å kastrere hundForhåpentligvis ingen type problematferd, men medisinske årsaker. Joda, vet det ikke er helt uvanlig å gi kjønnsdriften skylden for uønsket atferd, men jeg håper dette ikke er den vanligste årsaken til inngrepet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
can-jur
|
![]() Sv: Grunner til å kastrere hundDet varierer. Jeg har kastrert tre hunder i tre forskjellige tiår. Den første var døden nær av sult, grunnet stress. Lokal veterinær nektet å kastrere men kunne avlive. Veterinær 5 mil unna gjorde det uten spørsmål.
![]() |
![]() |
#5 |
can-jur
|
![]() Sv: Grunner til å kastrere hund
Å kastrere hest og katt er helt vanlig helt uten medisinske indikasjoner. Hvorfor ikke hund?
![]() |
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Grunner til å kastrere hundIkke komme i ro, urolig, glemme å spise, markere, helt spinnvill. Vår ble kastrert straks etter at han ble kjønnsmoden på veterinærens anbefaling. Han hadde det helt tydelig ikke bra. Vi gikk på hundekurs og instruktørene lo og klødde seg i hodet på forandringen hans. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Grunner til å kastrere hundEndel hunder har pels som blir markant dårligere ved kastrering. Vektoppgang er heller ikke uvanlig.
![]() |
#8 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Nå spurte Ine etter problematferd hos hund som årsak til kastrering, og da tenker jeg at atferd som skyldes eiers manglende vilje/evne til å oppdra hunden ikke bør løses ved kastrering. Jeg vet det kan tillates etter særskilt grunn, i tillegg til medisinske og dyrevelferdsmessige årsaker, men kastrering i stedet for oppdragelse er ikke dyrevelferd i mine øyne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
can-jur
|
Realiteten er at det finnes en del av de hundeeierene. Det er ingen som forventer at man skal ha en hingst og mener man bare kan oppdra den. Å ha en ukastrert hannkatt er sett på som uansvarlig og dårlige dyrehold. Men på hund skal ikke en hundeier som ikke evner å trene bort kjønnsdrift ikke få kastrere? Det henger ikke på grep altså.
![]() |
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Grunner til å kastrere hundKommende fører-og servicehunder kastreres og steriliseres rutinemessig tidlig og som eier til flere av disse gjennom 30 år, har jeg ikke en eneste negativ ting å si om kastrerte hannhunder. Det er som med katter, en kastrert hannkatt er en langt behageligere katt å ha i hus enn enn ukastrert. Jeg har hatt mange katter også og kastrerer alltid både hanner og hunner. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|