Sv: Leger må leve
Det med doktorgrad gjelder for flere enn leger, Appelsin. Stipendiatstillinger er ikke kjent for å være særlig godt betalt, uansett utdanning. Og jeg er enig i at det er rart, og ganske kjipt, at det er sånn. Leger som gidder å bruke tiden sin på doktorgradsarbeid/forskining ved siden av en ordinær legestilling burde slippe å gå ned i lønn eller gjøre det for egen regning.
Når det er sagt, så mener jeg også at man burde ta en skikkelig runde med legers arbeidsvilkår generelt. Spesielt muligheten for trygge, faste stillinger for yngre leger, i etableringsfasen. Og vaktordninger som, etter min mening, er ganske kjipe. Vi har et legepar i to 100 %-sykehusstillinger som naboer, og de klarer ikke å få hverdagen til å gå rundt uten mye hjelp fra et dobbelt sett med besteforeldre. De aller fleste legene jeg kjenner er ikke gift med leger. Har de ikke partnere med ganske fleksible jobber, så er hverdagen ganske krevende å få til å gå opp, nesten helt uavhenig av hvor de jobber. Det er jo ikke holdbart i lengden.
Sist redigert av Gaia : 26-09-23 kl 10:42.
|