|
|
#542 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gruffetråd #16
|
|
#544 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Gruffetråd #16I dag gruffer jeg over busser og ja, jeg vet ikke jeg. Vi bor midlertidlig et annet sted et halvt år, og det er like langt/kort til jobben som før. Det er bussvei i nærheten, og jeg bestemte meg for å prøve å ta buss til jobben. Den er jo til og med gratis! Det er flaut at jeg ikke bruker den oftere. Og bussen til jobben går hvert kvarter herfra. Det er 5,4 km til jobb. Og fra her jeg bor nå, er det bompenger med bil. |
|
|
|
|
#546 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Sv: Gruffetråd #16Stiv nakke, hodepine, generelt sliten inni margen.
|
|
#548 |
|
rakkarpus
|
Sv: Gruffetråd #16Artikkel i vg om far og sønn som har blitt dømt til fengsel i ca 1 og et halvt år for vanskjøtsel av storfe. Stod i fjøs med avføring til oppunder magen, og hvis de skulle legge seg for å hvile risikerte de å bli tråkket ihjel. Forferdelige bilder som gjør at jeg tenker jeg burde slutte å spise kjøtt. Heldigvis ble de dømt til å aldri ha ansvar for dyr. Forferdelige bilder å se.
|
|
#550 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Fy faen, sånt gjør meg så sykt forbanna! |
|
|
|
|
#552 |
|
Shake it out!
|
Sv: Gruffetråd #16Enig i at det er grusomt hinsides noe som helst. Men her er de tjo tydeligvis både sykdom og psykdom inne i bilder. Dobbel tragedie. Det er jo forskjell på bevisst dyremishandling og dette. Det gjør jo ingenting bedre for dyrene, men jeg undres jo litt over hvilke kontrollrutiner det er med dyrehold når dette kan skje? Det burde virkelig vært krav om kontroller, rutiner, kvalitetssystemer og hva-har-ikke-du på samme måte som i andre deler av arbeidslivet.
|
|
#553 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Gruffetråd #16Enig i at det er grusomt, men det store flertall av norske bønder behandler dyrene sine veldig bra. Å slutte å spise kjøtt bare fordi et bittelite fåtall bedriver vanskjøtsel hjelper ingen. Det eneste som hjelper, er at myndighetene følger opp og passer på, og at vi alle som en gjør vårt til at norske bønder faktisk får levelige vilkår. Det har de ikke i dag. Vi produserer verdens reneste mat, men det eneste som synes å være viktig for folk flest, er at maten skal være så billig som mulig. Det sier seg selv at det ikke henger sammen og at det enkelte ganger går galt. Psykisk helse (som vel stort sett er årsaken til dyretragedier) hos bønder henger tett sammen med arbeidsvilkårene de har, akkurat som det gjør hos alle andre arbeidstakere også. Vær bevisste forbrukere! Det er iallfall det jeg føler jeg kan bidra med i forhold til dyretragedier, i tillegg til å holde kontakten med de av mine venner som stort sett jobber alene på gården sin. For min del betyr det å være bevisst forbruker blant annet å kjøpe så mye som mulig direkte fra bonden eller med så få mellomledd som mulig. Jeg gjør hva jeg kan for å ikke handle mer enn jeg må på de store matvarekjedene, men lykkes selvsagt bare delvis med det. Jeg blir sint når jeg hører at bonden får 4 kr pr liter melk som jeg betaler over 20 kr for på Kiwi/Rema/Coop. Det henger ikke på greip. |
|
|
|
|
#554 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Sv: Gruffetråd #16Alt det Lhi-My sa.
|
|
#556 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Gruffetråd #16Det burde reelt være sånn at noen var inne i alle fjøs fra tid til annen. Naboer eller annet, men noen.
|
|
#557 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Gruffetråd #16Sånne saker handler nesten alltid om psykiatri og menneskelige tragedier, da.
|
|
#558 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Gruffetråd #16Jeg har vondt øverst i magen! Brennende følelse og temp på 37.5. Jeg er akkurat ferdig med kovid tror jeg og jeg orker ikke noe nå! Jeg må i en begravelse på fredag og jeg hadde tenkt å føle meg ørlite bedre enn den siste uken nå!
|
|
#559 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Helt klart. Det er vel få, om noen, som ville gjøre slikt med vilje av... Vond vilje, for å si det sånn. Men et sikkerhetsnett rundt dem som kunne fange opp signaler før det gikk så langt hadde jo vært bra uansett. Både for dyra og bøndene.
|
|
#560 |
|
can-jur
|
Sv: Gruffetråd #16Dyretragedier av slike omfang handler nesten alltid om sykdom. Ofte starter det med fysisk sykdom.
|
![]() |
|
|