Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bilsikring av premature og dysmature

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-07, 20:27   #21
Ingrid-lille
Dramaqueen

Ingrid-lille sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bilsikring av premature og dysmature

dysmatur brukes ofte i stedet for begrepet SGA (small gesticulated age).

"ligget for lenge i magen" ja, til en viss grad kan jeg forstå hva hun mente, for barnet burde kanskje vært forløst tidligere og slik unngått at barnet ble så tørt og lite og tærte så lenge på reservene sine?

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:33   #22
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingrid-lille, her.

"ligget for lenge i magen" ja, til en viss grad kan jeg forstå hva hun mente, for barnet burde kanskje vært forløst tidligere og slik unngått at barnet ble så tørt og lite og tærte så lenge på reservene sine?

Jeg aner ikke hva hun mente. Ztjerna kom 10 dager over termin, og hadde en del løs hud (og var utsultet). Damen nevnte det som en selvfølgelighet og da jeg spurte om lege om det etterpå avfeide han det helt.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 21:03   #23
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Jeg aner ikke hva hun mente. Ztjerna kom 10 dager over termin, og hadde en del løs hud (og var utsultet). Damen nevnte det som en selvfølgelighet og da jeg spurte om lege om det etterpå avfeide han det helt.

Sikker på at det var dysmatur hun sa? Jeg har hørt noen si postmatur, eller noe i den duren, om barn som kommer vel sent ut.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 21:41   #24
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg mener en barnepleier kalte ztjerna dysmatur i betydningen "ligget for lenge i magen" !?

Dysmatur brukes om barn som veier for lite for alderen, så hvis hun var over tida og liten så kan man jo forstå hva hun mente. Mener vi fikk vite at grensen for hva som regnes som dysmatur ved termin er 2400 gram. Stemmer det? Vår lille gutt var definitivt dysmatur - 2000 gram i uke 37.

Gammel 28-08-07, 21:43   #25
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Sikker på at det var dysmatur hun sa? Jeg har hørt noen si postmatur, eller noe i den duren, om barn som kommer vel sent ut.

Ja jeg er sikker. Han var 3300 og 50 cm. Ikke faretruende noe som helst, bare en god del løs hud som flere kommenterte. Også veldig, veldig sulten og utålmodig på maten.

Jeg vet når han ble unnfanget, og vet at han ikke kom ut mer enn de 10 dagene over termin. Morkaken så bra ut. Navlestrengen var fin. I det hele tatt, sikkert bare oppspinn

Gammel 28-08-07, 22:17   #26
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Re: Sv: Bilsikring av premature og dysmature

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Jeg leste noe om at det ikke var lov å feste barn under 3 kg. i seter et sted, så eneste alternativ var boxette (ja, og bag m/nett, men det er jo ikke å anbefale). Men jeg husker selvsagt ikke hvor, kanskje noen vet det?
Men, det visste jeg ikke når avkommet var liten og veide 2 kg., og dermed ble det sete på tur hjem fra sykehuset. Hadde en sånn liten plastdings som holdt selene bedre på plass forran brystet, og støttet opp i setet med sammenrullede tøy "bleier" på sidene og slikt, lærte det av legen på sykehuset.

Hvis setet er godkjent fra 0 kg så kan det brukes. Maxi-Cosi Cabriofix er ihvertfall godkjent fra 0 kg. (Bodyweight of child 0-13kg.)

Gammel 28-08-07, 22:37   #27
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja jeg er sikker. Han var 3300 og 50 cm. Ikke faretruende noe som helst, bare en god del løs hud som flere kommenterte. Også veldig, veldig sulten og utålmodig på maten.

Jeg vet når han ble unnfanget, og vet at han ikke kom ut mer enn de 10 dagene over termin. Morkaken så bra ut. Navlestrengen var fin. I det hele tatt, sikkert bare oppspinn

Jeg tror ikke de er dysmature av den grunn. Emma fikk ikke den betegnelsen, 11 dager over UL termin. Hun hadde ikke noe fostervann igjen, var så tørr at huden kunne rives av i lange strimler, hadde negler på minst en halv cm og hadde størknet bæsj over hele kroppen. Bl.a. så det ut som hun hadde eyeliner på...

Gammel 28-08-07, 22:46   #28
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tipper barnepleieren har blandet begrepene litt, zol. Når barna fødes romskinnet (løs hud) så betyr det at de har slanket seg i magen (det hadde min også - han var 51 cm og 3,3 kg) - og det var antakelig det barnepleieren mente.

Gammel 28-08-07, 22:47   #29
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Tipper barnepleieren har blandet begrepene litt, zol. Når barna fødes romskinnet (løs hud) så betyr det at de har slanket seg i magen (det hadde min også - han var 51 cm og 3,3 kg) - og det var antakelig det barnepleieren mente.

Ja sikkert. De sa forøvrig så mye rart på sykehuset at jeg sikkert bare kan slette alt sammen fra harddisken min

Hva fikk det å si for din pjokk da?

Gammel 28-08-07, 22:50   #30
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva fikk det å si for din pjokk da?

Ingenting annet enn at han tømte morsmelkbanken. (Da han var 8 dager gammel drakk han 850 ml i døgnet.) Han krysset alle percentiler som finnes på rimelig kort tid.

Gammel 28-08-07, 22:52   #31
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Emma gikk opp i vekt på sykehuset. Hun var sulten hun også.

Gammel 28-08-07, 22:54   #32
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Ingenting annet enn at han tømte morsmelkbanken. (Da han var 8 dager gammel drakk han 850 ml i døgnet.) Han krysset alle percentiler som finnes på rimelig kort tid.

Prematur? Siden han fikk morsmelk fra bank?

Ztjerna gikk ned på sykehuset. Og ned de første dagene hjemme. Men når han endelig fikk tilbud om noe annet enn pupp la han på seg i en sinnsvak fart. Og spiste med liv og lyst. Selv om det bekymret meg at han i en alder av 3 måneder drakk nær 1,5 liter MME i døgnet, overrasket det meg ikke

Gammel 28-08-07, 22:59   #33
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Syk nyfødt (NAITP - mine sjeldne blodplater dannet antistoffer som spiste opp hans blodplater ). Han hadde sonde en uke og gikk så over til selvregulering og nebbkopp og flaske på intensiven (jeg ble da syk og var indisponibel). Gikk aldri ned i vekt, naturlig nok.

Gammel 29-08-07, 00:19   #34
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi lånte et sete av en venninne av meg, jeg lurer på om det ikke var Maxi-Cosi et eller annet. Og minsten satt veldig godt i det til tross for at han bare var rett over 2 kilo.

Gammel 29-08-07, 00:45   #35
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Mine 3 barn som har vært rundt 2500 ved utskrivelse, satt alle i sete. Hadde et sete som chicco. Det gikk fint det. Setet var litt stort men jeg fikk strammet selene skikkelig.

Gammel 29-08-07, 13:54   #36
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Bilsikring av premature og dysmature

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Hvis setet er godkjent fra 0 kg så kan det brukes. Maxi-Cosi Cabriofix er ihvertfall godkjent fra 0 kg. (Bodyweight of child 0-13kg.)

Var nok det det var, og at det muligens ikke var noen seter fra 0 kg. for endel år siden elns.
Mange av setene begynner jo på 3 kg., kanskje de fleste?

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 16:27   #37
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Bilsikring av premature og dysmature

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Var nok det det var, og at det muligens ikke var noen seter fra 0 kg. for endel år siden elns.
Mange av setene begynner jo på 3 kg., kanskje de fleste?

Hvilke seter begynner på 3kg?

Gammel 29-08-07, 16:35   #38
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Min yngste som ble født ca 3 uker for tidlig (ble forøvrig "uket" til uke 37, men ble aldri kalt dysmatur) var 2290 kg og 44,5 cm og ble ikke minste laget for Maxi-Cosien vi hadde lånt. Vi fikk ikke strammet selene nok (etter min mening) fordi skuldrene ble for smale, så jeg syntes ikke de satt godt nok.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:13.