|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kongefamiliens voldelige realityshow
Det ble faktisk gjort en sikkerhetsklarering av Mette Marit i sin tid, pga hennes historie med "utagerende festing" og eks(er) med rulleblad. I alle fall i følge (den selvsagt svært pålitelige kilden) Wikipedia, hvor det står at politiet foretok en rutinemessig vurdering om hennes omgangskrets var en sikkerhetsrisiko for de kongelige. Konklusjonen ble tydeligvis at det var ok, og jeg har heller aldri hørt om tilfeller hvor hennes tidligere omgangskrets har skapt problemer for kongehuset, så det ser ut til å ha vært en riktig vurdering. Men jeg tror hun har forandret omgangskrets siden den tid også da.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 13-08-24 kl 10:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
Ja, jeg vet det ble gjort en sikkerhetsklarering, og det er derfor jeg lurer på hva Apple mener ikke ville gå gjennom. Durek er jo rar, men han er jo ikke kriminell.
![]() |
#3 |
rakkarpus
|
Durek er visstnok dømt til 5 års ubetinget fengsel, og satt i fengsel i 1 år. Så vidt jeg skjønte gjaldt det et hus som brant ned, fikk ikke med meg om det gjaldt noe mer alvorlig.
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
Ja, jeg har også lest wikipedia etter jeg skrev det, så ja, tidligere kriminell da. Hvertfall etter eget utsagt, som jeg ser er eneste kilde til påstanden.
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Neppe DV, men MM kunne være en risiko som Kronprinsesse, tenker jeg. Hun har møtt og kommer å møte mange personer med makt. Om hun hadde vært i en situasjon der hun skulle ha trengt penger (f.eks. til dop) skulle jeg kunne tenke meg at det kunne utgjøre en relativt stor sikkerhetsrisiko.
Enig med deg at det er en situasjon der vi ikke skal havne, da bør vi ikke ha noen kongefamilie i stedet. Men, jeg husker at jeg selv tenkte, når Håkons relasjon med MM ble kjent at den relasjonen burde han ha stoppet med en gang før det ble noe seriøst, med tanke på hennes utagerende festing. Nå har det heldigvis gått bra med MM. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
Hvorfor mener du MM kunne utgjort en større risiko enn medlemmer født inn i kongefamilien?
For meg er det en helt absurd gammeldags tanke, for å være ærlig. Og veldig spesielt at man setter høyere krav til inngiftede enn de som allerede er født inn i kongefamilien.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg mener ikke at hun er større risiko enn noen som er født inn i kongefamilien. Hadde noen i kongefamilien, innfødt eller ikke havnet i en økonomisk vanskelig situasjon der de måtte ha fatt i penger (som et eksempel) så kunne de alle være en sikkerrisiko. De har ikke noen makt, men de har relasjoner, litt mer info enn gemene mann og det kan skape utfordringer for Norge. Jeg er neppe noen ekspert på dette, men har snakket litt generelt med en som tidligere jobbet innen gruppen som er rundt statsministeren osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Drømmer
|
Hvorfor i all verden mener du han burde stoppet den relasjonen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Det ble jo gjort en sikkerhetsvurdering. Det ble jo konkludert med at hun ikke ville utgjøre noen trussel (antar jeg, de ble i alle fall gift), og det viste seg jo i etterkant at det stemte, så politiet gjorde en riktig vurdering. Hadde de konkludert med at hun kunne utgjøre en fare for kongehuset, slik at hun ikke kunne få lov til å bli kronprinsesse, så hadde jo konklusjonen vært feil. Så nei, MM kunne ikke være en risiko. Viste det seg.
![]() |
#10 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Jeg vet ikke hva du mener med "andre steder", men det er for så vidt ikke så relevant om hun kunne jobbet i PST eller vært vekter på et sykehus. Hun ville definitivt vært sikkerhetsklarert til å jobbe i et departement eller vært stortingspresident, for eksempel, noe jeg tenker er mer relevante eksempler.
Da må de faktisk endre Grunnloven, altså ha 2/3 stortingsflertall. Da snakker vi ganske avansert korrupsjon.
Heldigvis er ikke et ekteskap heller en livslang forpliktelse.
![]() |
|
|