Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Gamle sanger om igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-25, 13:11   #21
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gamle sanger om igjen

Jeg putter det i samme kategori som da Susanne Sundfør ba folk som sto og skravlet under konserten om å gå hjem og spise bæsj. De fortjener ikke bedre selv om det fins hyggeligere måter å si det på.

Gammel 31-07-25, 13:25   #22
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Veldig enig her.

Om det er opplyst ved kjøp av billett at "denne turneen/konserten vil vi bare spille sanger fra siste plate pluss noen låter vi ikke har gitt ut enda", så kan jeg jo velge om jeg vil gå eller ikke. Men om ikke noe sånt er opplyst på forhånd ville jeg blitt veldig skuffet om det ikke kom en eneste "hit". Åge Aleksandersen uten Lys og Varme for eksempel, ville vært krise (men at han ikke spiller Hold Kjeft Spis Is eller Kvalmen - som er noen av mine favoritter - er helt forståelig, så de får jeg heller høre på Spotify selv om det hadde vært fantastisk å fått høre dem live).

Nei, jeg sitter uansett igjen med at jeg syns utsagnet hennes var ganske arrogant og at hennes syn på publikum virker å være noe spesielt.

Jeg er enig med deg.

Gammel 31-07-25, 13:53   #23
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hun forsøker å sammenligne det med at hun helst vil spise mat som en kokk har lyst til å lage. Men en kokk må servere det som står på menyen, enten hen har lyst til å lage det eller ei..

Tja, det varierer vel litt fra artist til artist og kjøkkensjef til kjøkkensjef. På Egon må de værsgod svinge opp med burgere og hva det enn er, på Maaemo må gjestene værsgo spise det de får, og det er i seg selv en del av opplevelsen. (Og liker du ikke det konseptet, så må du finne et annet sted).

Gammel 31-07-25, 14:03   #24
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Det blir vel litt som da en ber inn hjemme på sett og vis. Skal en legge til rette slik en vet gjestene liker det, eller skal en kjøre etter egen smak - som jo er absolutt lov, men da trives de kanskje ikke like godt. Og da må en tåle at de kanskje ikke kommer tilbake like ofte.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-25, 14:14   #25
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Bjørn Eidsvåg sa en gang at det er noen sanger han bare må spille på hver konsert selv om han er aldri så lei dem. Noen kjøper billett nettopp for å høre den sangen som f.eks. er spilt i sønnens begravelse og da synes han ikke det er god nok unnskyldning at han er lei dem. Jeg tenker det kommer helt an på hvilket band/artist det er snakk om. Det er jo noen band som lever på et vis av folks nostalgi mer enn dagens kvalitet så og si. Ville vært pussig å være på Kiss eller Åge og ingen av slagerne kom med.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-25, 14:41   #26
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Tja, det varierer vel litt fra artist til artist og kjøkkensjef til kjøkkensjef. På Egon må de værsgod svinge opp med burgere og hva det enn er, på Maaemo må gjestene værsgo spise det de får, og det er i seg selv en del av opplevelsen. (Og liker du ikke det konseptet, så må du finne et annet sted).

Nettopp. Og er det kokken som er arrogant, om gjester går til Maaemo og forventer Egon? I think not.

Gammel 31-07-25, 14:47   #27
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Nettopp. Og er det kokken som er arrogant, om gjester går til Maaemo og forventer Egon? I think not.

Men klart, Maaemo får jo også anmeldelser som dette:

Sitat:

Fikk en 17-retters meny som besto av grøt, brunost etc.
Hva kjempesulten etterpå.
Vet ikke, men hvis du skal gå til Maaemo skal du være noe matguru eller noe som er interessert i rar mat og gjerne gå på diett da har du kommet på riktig sted.
Spurte etter en cognac etter maten, det fantes ikke....

Gammel 31-07-25, 14:49   #28
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Men klart, Maaemo får jo også anmeldelser som dette:

Åh, gud! Noen har for mye penger for eget forgodtbefinnende!

Gammel 31-07-25, 14:50   #29
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Neida, men jeg hadde aldri gått på Maaemo. Jeg liker å vite (til en viss grad) hva jeg kan forvente å få servert.

Edit: Det er jo da mulig at jeg går glipp av en fantastisk opplevelse, men det får så være.

Gammel 31-07-25, 14:52   #30
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Neida, men jeg hadde aldri gått på Maaemo. Jeg liker å vite (til en viss grad) hva jeg kan forvente å få servert.

Edit: Det er jo da mulig at jeg går glipp av en fantastisk opplevelse, men det får så være.

Samme her.

Gammel 31-07-25, 14:55   #31
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, jeg går heller ikke dit, og det er sikkert en vinn-vinn for alle parter. Og sånn er det gjerne med konserter også?

(Jeg er ingen konsertgjenger, så en ganske akademisk diskusjon for meg)

Gammel 31-07-25, 15:00   #32
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Alltid noen som har for mye penger, Maemo eller konserter og festivaler. Jeg går som regel på konserter for opplevelsens skyld, og om artist og band har bestemt seg for et konsept, så har jeg lyst å oppleve den bobla med resten. Klart det er gøy med hits, men det er også veldig gøy med opplevelser som tar meg helt utenfor det jeg forventer. Om jeg hadde hatt penger til Maemo, så hadde jeg gått dit for opplevelsen også.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-25, 15:00   #33
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spiser gjerne på slike steder hvor jeg ikke vet helt hva jeg får servert. Jeg vil overraskes, og jeg vil få servert noe nytt og annerledes. Men da går jeg dit med akkurat den innstillingen. Og det utgjør hele forskjellen.

Går jeg på konsert med mine gamle helter, Bo Kaspers orkester, så ønsker jeg å kunne synge til i hvert fall halvparten av sangene. Det er det hodet er innstilt på. Men det måååå ikke være Hon er så søt när hun sover, selv om det gjerne må være den, altså.

Gammel 31-07-25, 15:36   #34
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg er einig med Amylin og Isola - eg går gjerne på konsert for opplevinga og ikkje for å høyre versjoner eg kunne høyrd på Spotify. Eg høyrer òg ofte på både nye og gamle låter av ein artist i forkant av ein konsert, kanskje særleg nye, viss det er nokon med mange gamle hits.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-25, 15:40   #35
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Når jeg går på konsert få forventer jeg at jeg får kvalitet på det som blir levert fra scenen. Om det er nye sanger som gir en ny opplevelse eller om de velger å spille gamle sanger, så stoler jeg på at artisen har tenkt gjennom og leverer en setliste som gir noe til bandet og til publikum.

Det er ikke ok å tenke at artister bare skal spille gamle sanger - det er ikke givende for de som er musikere og som publikum vil jeg utordres og få høre noe som kanskje blir den nye yndligslåta mi. Musikk er noe som skjer i samspill mellom musikerne og publikum og muskerne mellom på scenen.

Og som regel - om vi som publikum lytter og er et godt publikum så blir det veldig ofte en god konsert.

Forøvrig har jeg stor sans for Tuva og liker måten hun spissformulerer seg på.

Gammel 31-07-25, 15:44   #36
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg ville blitt mykje meir skuffa over ein sånn type konsert som den Justin Timberlake-konserten det òg har blitt skrive om i det siste, der han syng første linje og så dirigerer publikum ... Eg går ikkje på konsert for å høyre ei gruppe meir eller mindre fulle folk synge falskt i utakt.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-25, 17:26   #37
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Absolutt. Men selv på Maaemo sa de i sin tid at de hadde forsøkt å bytte ut den mest populære desserten fra menyen etter noen år, men da protesterte folk såpass mye at de tok den inn igjen.

Min mening er, som nesten alltid, at begge sider har litt rett. Det er veldig forståelig om et band som har holdt på i 50 år er litt lei av den ene hiten de skrev da de var 19, og om de heller vil spille noe annet. Det er også veldig forståelig at artister er mer opptatt av den musikken de lager nå enn av den de lagde i forrige århundre. Og som amylin er jeg innstilt, når jeg går på konsert, på å se hva de har valgt å gjøre denne gangen.

Men det er også forståelig at fansen gjerne vil høre en høyt elsket sang. Og jeg synes også det kan være litt kjedelig hvis en godt etablert artist utelukkende spiller de nyeste tingene sine og ingenting av det jeg har hørt før. Det er klart. Pluss at man jo alltid gjerne vil høre sine favoritter (og ofte er det jo noen i publikum som liker de gamle tingene og noen som liker de nye, og til lags åt alle, og alt det der).

På de aller, aller fleste konserter jeg går på spiller artistene en god blanding av nye og gamle låter, og hvis det er helt åpenbart en eller et par som er de mest kjente, så blir disse typisk spilt. Gjerne som ekstranummer. Så dette høres ut som et oppkonstruert «problem» og et forsøk på å skape irritasjon og engasjement. (Og det har man jo greid, forsåvidt. )

Gammel 31-07-25, 19:59   #38
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg vil høre gamle sanger og synge høyt. :enkel:

Samme her :enkel:

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-25, 00:09   #39
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Enig, Skilpadda, veldig sjelden de ikke spiller de aller største hitsene sine. Men har de en stor katalog, kan de ikke utelukkende spille bare gamle hits. Og JT ass, jeg er glad jeg fikk han med meg på leg to av den turnéen.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-25, 00:22   #40
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man går vel kanskje ikke på Dag Ingebrigtsen og andre all-sang-fremkallende band for å oppleve musikk-magi uansett, så jeg tenker at Dag og Tuva har vidt forskjellige målgrupper og at forventningene til hva man skal oppleve på konsertene også er veldiig forskjellig. Tenker også at det er mitt eget ansvar å forstå hva slags konsert jeg har kjøpt billetter til, og at jeg er rimelig tett i nøtta om jeg blir sur på bandet hvis de hopper over noen av de mest kjente låtene. I mitt hode er ikke musikk og konserter en forbruksvare som skal svare til min forventning.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:34.